2 hypotheken, wat bij samenwoonst?

Johan1975
Topic Starter
Berichten: 5

2 hypotheken, wat bij samenwoonst?

#1 , 04 okt 2013 09:45

Mijn partner woont sinds vorig jaar samen in mijn huis. Haar domicilie staat nog steeds op haar thuisadres.
Ik betaal mijn lening & zij de hare. Belastingsaangifte is uiteraard apart, zij trekt haar hypotheek af en ik de mijne.

Wat als zij haar domicilie bij mij zet & haar huis verhuurt? Hoe zit dat dan met de belastingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 okt 2013 08:40

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....§ 5. Het onderzoek van de reële verblijfplaats van een persoon die zijn hoofdverblijfplaats in een gemeente van het Rijk vestigt of die in België van verblijfplaats verandert wordt uitgevoerd door de lokale overheid binnen acht werkdagen na de in § 1 bedoelde aangifte...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.

“Artikel 7, WIB 92 (aj. 2012)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:...
2° voor verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid:
- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft; ... ;
b)bis het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het gaat om gebouwde onroerende goederen verhuurd aan een rechtspersoon die geen vennootschap is, met het oog op het ter beschikking stellen ervan:aan ...
c) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft,OF het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;...”(10 april 2012 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Het kadastraal inkomen wordt in principe door de Fiscus zelf op uw aangifte vermeld.

“Artikel 104 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,§3(=woning die de belastingplichtige betrekt), bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(10april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

“Artikel 145/1 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145/2 tot 145/16 wordt een belastingvermindering verleend die wordt berekend op de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...3° als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte gelegen woning, andere dan de in artikel 104, 9°, vermelde woning, te bouwen, te verwerven of te verbouwen...”(WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reumong
Berichten: 8

#3 , 28 okt 2013 20:28

Beste j.demoor,

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als de TS, ik heb dan ook vol interesse je uitleg gelezen. Alleen het stuk omtrent artikel 104 en 145, ivm het inbrengen van de hypothecaire kredieten, daar speelde je me effe kwijt.
Zou u dat op een eenvoudigere manier kunnen uitleggen.
Tevens vroeg ik het me ook af of de manier van samenwonen (feitelijk of wettelijk) hier ook invloed op heeft.

Mvg

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”