uiteen na 7jaar wett samenw

Dutske1
Topic Starter

uiteen na 7jaar wett samenw

#1 , 18 sep 2012 14:29

Het volgende: mijn vriend en ik wonen 7 jaar wettelijk samen. Het huis is mijn eigendom. Mijn vriend heeft bijna nooit iets betaald, enkel de laatste maanden electriciteit en gas.
Hij wil het huis niet verlaten. Mag ik andere sloten laten steken? Wat zijn mijn rechten en plichten? Moet ik hem de toegang tot mijn huis verlenen?? Hoelang?
thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 sep 2012 15:21

je vriend is daar gedomicilieerd, dus op grond daarvan MAG je hem nu NIET de toegang weigeren en de sloten NIET veranderen.
Om te beginnen laat je de wettelijke samenwoning op het gemeentehuis ontbinden (administratieve formaliteit: je gaat zelf naar het gemeentehuis om dit te verklaren).

Het wordt een hele procedure om de domicilie van je "ex" te laten schrappen: immers hij is niet weg en woont er nog steeds. Dat bemoeilijkt de zaak.
bovendien, als de administratieve uitschrijving is gebeurd (kan enkele maanden duren) is hij zelf nog niet buiten.
Het kan iets van zeer lange adem worden. (meerdere maanden)

Wellicht is het nodig om de zaak een beetje creatief aan te pakken:
- Toon je ex dat de wettelijke samenwoning bij de gemeente is geschrapt. Dat hij enkel nog gedomicilieerd is bij jou.
- leg je "ex" uit dat een administratieve schrapping van domicilie nu de volgende stap kan zijn, maar dat je dit liever in der minne afhandelt: dus dat je hem wil helpen een andere woning te zoeken.
- probeer een redelijke termijn af te spreken dat hij verhuist: bijvoorbeeld over 3 maand.

Als je voelt dat dit gesprek niet vlot en geen oplossing mogelijk is: enkele mogelijke argumenten/acties om de druk op te voeren:
- Meldt hem dat hij vanaf nu (gezien de stopzetting wettelijke samenwoonst) zelf voorziet in zijn levens/verbruiksmiddelen. Dus zich niet meer bedient van jouw aankopen.
- hou de voorraad in je ijskast en de provisiekast ook even minimaal.
- voorstellen dat hij in de logeerkamer kan slapen.

als dat nog geen effect heeft:
- ijskast en provisiekast echt leeg laten
- pannen, potten, porcelein en bestekken even vakkundig inpakken en bij vrienden onderbrengen (als het jouw spullen zijn tenminste)
- vertel hem waarom je een termijn voorstelt dat hij moet verhuizen: (bvb over 3 maanden) dan komt je nieuwe partner bij jou wonen. (of hij nu wil of niet...dat mag je beslissen)
- vraag vrienden en familie dagelijks over de vloer: zorg dat er elke avond iemand op bezoek komt en vertel open en eerlijk over het feit dat jullie wettelijke samenwoonst (in alle vriendschap) is geschrapt en jullie een leuke woning zoeken voor hem: of ze mee kunnen/ willen uitkijken.
- Kijk knusgezellig s'avonds naar de tv: "samen" met je nieuwe vriend en stel hem voor aan je ex (vraag gewoon aan een goede vriend om dat even mee te spelen)
- Meldt je ex dat je nieuwe vriend vanaf nu al regelmatig zal komen overnachten bij jou. (en doe dat ook eens :-)

als hij dan nog niet gillend de voordeur uitrént, weet ik het ook niet meer.

Turaki

#3 , 18 sep 2012 15:41

Bezetting ter bede: opzegbaar met 1 maand opzegtermijn (opzegging betekenen via AS, start opzegtermijn 1e van de maand na opzegging), daarna vredegerecht voor gerechtelijke uitzetting.

De procedure van eylis zal daarentegen veel meer entertainment voorzien, en is dus ook te overwegen...

Reclame

Dutske1
Topic Starter

#4 , 18 sep 2012 16:13

thanks alletwee
Had ondertussen de sloten al verandert en hij is al komen aandraven met de politie om zijn spullen op te halen. Zijn kleding heeft hij allemaal bijna meeenomen, hij heeft al 2 dagen niet thuis komen slapen. Wat kan ik nog verwachten? Mag hij zomaar inbreken om de rest te komen halen en hoe toon ik aan dat dat allemaal niet eens zijn eigendom is??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2012 16:23

bijlage aan @Turaki
U kan hem dan best met een AS en met een gewone brief in kennis stellen dat u de procedure om hem buiten te zetten zal opstarten.
hoe brief opstellen: onder vastgoed recht : nuttige documenten (vrederechter) http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#6 , 18 sep 2012 16:27

Dat verandert de zaak een klein beetje.
U kan nu aan de kwartieragent vragen om te komen vaststellen dat hij daar niet meer woont.
Kwartierinspecteur zal dan procedure AACB opstarten
in grote lijnen:
Kwartierinspecteur kan procedure ambtelijke schrapping opstarten door document voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit door te geven aan de gemeente.
Gemeente zal dan in het register bevolking ( rijksregister de melding maken dat er een voorstel AACB is opgesteld dd xx/09/2012.
Tevens zal kwartieragent een PV opstellen inbreuk bevolking tegen uw ex(vriend). Uw ex wordt om die reden dan ook gesignaleerd in de Algemene Nationale Gegevensbank.

Op die wijze hebt u tenminste 'iets' in handen als de politie terug zou langskomen met hem. Vraag ook het meldingsnummer dat politie heeft opgesteld als ze met hem zijn langs geweest voor de kledij
In principe moet u hem na opstarten procedure AACB niet meer binnenlaten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 sep 2012 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutske1
Topic Starter

#7 , 18 sep 2012 16:38

Ok merci, ik ga morgen naar het politiebureau om aangifte te doen

eylis

#8 , 18 sep 2012 16:38

Met die sloten nu toch even uitkijken hoor; eigenlijk mag je hem de toegang nog niet weigeren. En hij mag effectief de deur proberen open krijgen...
Dat de spullen zijn eigendom niet zijn, bewijs je door de aankoopfacturen én kan je steunen met het politiePV dat hij de wettelijke woonst verlaten heeft en daar dus niet meer woont. (je laat je eigen spullen niet achter als je vertrekt)

Franciscus

#9 , 18 sep 2012 16:43

U mag sloten veranderen maar zolang nog gedomicilieerd mag hij binnen.
Zeker tot de kwartierinspecteur (en dus in rijksregister) gemeente in kennis heeft gesteld EN geregistreerd als voorstel AACB.
Iets anders is weer als de zaak zo uit de hand is gelopen dat men naar een zaak intra familiaal geweld gaat...

wanton

#10 , 18 sep 2012 18:36

Dutske , ik herhaal de eerste opmerking van eylis : ga eerst en vooral zo vlug mogelijk de wettelijk samenwoonst opzeggen op uw gemeentehuis. Voor wettelijk samenwonenden is immers het recht op wonen van toepassing. U kan niets doen zolang de wettelijke samenwoonst van kracht is. Pas daarna kanje beginnen met de andere procedure om hem uit huis te zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#11 , 18 sep 2012 18:47

Toch een kleine correctie: Niemand kan verbieden dat u de sloten verandert maar ook niemand kan verbieden dat uw ex daar op eender welke wijze binnen gaat.
U kan hem de toegang niet verbieden.

aangepasT :cry:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 sep 2012 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

wanton

#12 , 18 sep 2012 19:50

veranderd
Is dat niet met T ( 2x)?

Eerst samenwoning gaan annuleren. En waarom zou je iemand , waar je uiteindelijk niets mee te zien hebt , zo maar voor van alles en nog wat moeten binnenlaten? Ja, hooguit voor zijn spullen op te halen. Die persoon duidelijk maken dat hij niet meer welkom is. Punt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#13 , 19 sep 2012 15:34

Niet om moeilijk te doen, maar een wettelijk samenwoning eenzijdig verbreken, is zo simpel nog niet, gezien beide handtekeneingen nodig zijn. Als je ex dit niet vrijwillig doet, zal de gemeente daar wel een deurwaarder voor sturen en wordt het een kostelijke zaak, aangezien je dan zelf die deurwaarder moet betalen.

Of is die procedure dan recentelijk veranderd?

Let ook op: Het is niet omdat een van jullie tweetjes verhuist, dat de wettelijke samenwoning eindigt! Dit is iets dat je steeds zelf moet gaan doen bij de gemeente.

eylis

#14 , 19 sep 2012 16:26

duma, ik dacht dat het zo in elkaar zat: je kan wél éénzijdig bij de gemeente de wettelijke samenwoning "opzeggen" : maar daarom wéét de andere partij nog niet wettelijk dat de wettelijke samenwoning is verbroken; en daarom moet de deurwaarder ingeschakeld worden: om deze "opzegging" wettelijk te betekenen. (of zoiets)
Maar - zoals in deze case - als je éénzijdig de wettelijke samenwoning opzegt én de persoon in kwestie is al vertrokken van de woning én je laat de kwartieragent vaststellen dat de persoon er ook weg is: dan heb moet je dat niet meer per deurwaarder laten betekenen. De (ex)partner heeft zelf in fysieke zin van het woord de wettelijke samenwoonst verbroken.

duma

#15 , 19 sep 2012 18:11

En ik denk, voor de eerste keer ( :) ), dat je er naast zit. Uit ervaring meegemaakt dat dat niet voldoende was. Met een hele rim ram tot gevolg ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”