turks huwelijk

J
Topic Starter
Berichten: 35

turks huwelijk

#1 , 05 mar 2007 11:51

mijn schoonzus zou in Turkije met haar turkse vriend willen trouwen. Daarna zou zij het huwelijk hier in Belgi? laten erkennen.

Als er later problemen zouden ontstaan (echtscheiding, erfrecht, ...) welke wetgeving is dan geldig? De Turkse of Belgische?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 mar 2007 15:18

?Art.31.? 1. Een buitenlandse authentieke akte betreffende de burgerlijke stand kan slechts worden vermeld op de kant van een akte van de burgerlijke stand, worden overgeschreven in een register van de burgerlijke stand of als basis dienen voor de inschrijving in een bevolkingsregister, een vreemdelingenregister of een wachtregister, na onderzoek van de voorwaarden bedoeld in artikel 27, ? 1...?(W.I.P.R.=Wetboek Internationaal Privaatrecht 16 juli 2004).

?Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het huwelijk of zijn gevolgen, het huwelijksvermogensrecht, de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :...3? de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in Belgi? heeft...?(W.I.P.R.).

?Art.55.? 1. De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed worden beheerst :
1? door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben;2? bij gebreke van gewone verblijfplaats op het grondgebied van een zelfde Staat, door het recht van de Staat op wiens grondgebied de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich bevond wanneer een van hen zijn gewone verblijfplaats heeft op het grondgebied van die Staat bij de instelling van de vordering;3? bij gebreke van gewone verblijfplaats van ??n van de echtgenoten op het grondgebied van de Staat waar zich de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats bevond, door het recht van de Staat waarvan ieder van de echtgenoten de nationaliteit heeft bij de instelling van de vordering;4? in de andere gevallen, door het Belgisch recht...?(W.I.P.R.).

?Art.77.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende erfopvolging, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet met uitsluiting van artikel 5, indien :1? de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats in Belgi? had; of 2? de vordering goederen betreft die zich bij de instelling van de vordering in Belgi? bevinden.Art.78.? 1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had.? 2. De vererving van onroerende goederen wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen.Indien evenwel buitenlands recht leidt tot de toepassing van het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had, is dit laatste recht van toepassing.?(W.I.P.R.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

fenerus
Berichten: 184

#3 , 25 jul 2015 04:48

Vergeet niet dat als het huwelijk in Turkije is ingeschreven en zij in België scheiden, in Turkije opnieuw een exequaturprocedure tot echtscheiding dient te worden opgestart!

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 25 jul 2015 08:58

En wat gebeurt er als zij in Turkije scheiden (man verstoot vrouw vb.)? Blijft men dan volgens de Belgische wet nog steeds gehuwd, terwijl de man in Turkije opnieuw kan huwen?

Bluemoon76
Berichten: 49

#5 , 25 jul 2015 09:39

En wat gebeurt er als zij in Turkije scheiden (man verstoot vrouw vb.)? Blijft men dan volgens de Belgische wet nog steeds gehuwd, terwijl de man in Turkije opnieuw kan huwen?
Ja

Bluemoon76
Berichten: 49

#6 , 25 jul 2015 09:56

Je kan een paar dingen doen zoals contracten opstellen.

Een huwelijkscontract dat hier in België geldig is (scheiding van goederen) en een contract dat geldig is voor een islamitisch huwelijk.

Het islamitisch contract is van groot belang en neem daar de tijd voor. Je kan er laten in opnemen dat je als vrouw het recht hebt om reizen (land verlaten) alleen of met de kinderen.
Dat hij geen tweede vrouw mag nemen , indien hij dat wel doet (dat je direct kan scheiden) en hij een soort afgesproken boete moet betalen.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 25 jul 2015 10:22

Zo'n islamitisch contract is toch van nul en generlei waarde in België en geldt enkel voor Turkije zou ik denken?

Bluemoon76
Berichten: 49

#8 , 25 jul 2015 10:35

Zo'n islamitisch contract is toch van nul en generlei waarde in België en geldt enkel voor Turkije zou ik denken?
In Turkije heeft dit meer waarde dan een Belgisch contract en het is standaard om dit op te stellen. Ik zou me redelijk wat vragen stellen moest dit niet besproken worden.
Hij zou bv zonder contract een tweede vrouw kunnen houden in Turkije terwijl hij hier in België is.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 25 jul 2015 10:42

Stel dat ze geen islamitisch contract hebben, en mijnheer huwt met vrouw 2 in Turkije, dan is dat toch een basis voor de Belgische vrouw om de echtscheiding te verkrijgen?

Ik stel me voor dat mijnheer dus vrouw 2 wil huwen en zij ziet dat niet zitten: ofwel doet hij het niet, ofwel : echtscheiding volgt.

Wat is het verschil indien wel zo'n islamitisch contract werd opgesteld?

Bluemoon76
Berichten: 49

#10 , 25 jul 2015 11:05

Stel dat ze geen islamitisch contract hebben, en mijnheer huwt met vrouw 2 in Turkije, dan is dat toch een basis voor de Belgische vrouw om de echtscheiding te verkrijgen?
Hij hoeft dat haar niet eens te melden dat hij een tweede vrouw heeft want hij heeft er geen toestemming voor nodig . En naar Belgische wet is er gewoon geen tweede vrouw.

Indien ze beiden in Turkije wonen heeft ze geen basis voor een echtscheiding aan te vragen ( want ze heeft nooit laten beschrijven dat hij geen tweede vrouw mag)

Ik stel me voor dat mijnheer dus vrouw 2 wil huwen en zij ziet dat niet zitten: ofwel doet hij het niet, ofwel : echtscheiding volgt.

Wat is het verschil indien wel zo'n islamitisch contract werd opgesteld?
Dan heeft zij direct recht om de scheiding aan te vragen en kan ze vergoed worden (bedrag kan afgesproken worden in het contract)
Het houdt ook huwelijken tegen met andere bedoelingen, als er meerdere zaken vooraf opgesteld staan en een geldbedrag geist wordt, ze kunnen er niet vanuit om dit te volgen.
(schande anders voor de familie)

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 25 jul 2015 11:24

Dan heeft zij direct recht om de scheiding aan te vragen en kan ze vergoed worden (bedrag kan afgesproken worden in het contract)
Het houdt ook huwelijken tegen met andere bedoelingen, als er meerdere zaken vooraf opgesteld staan en een geldbedrag geist wordt, ze kunnen er niet vanuit om dit te volgen.
(schande anders voor de familie)
Dit is de situatie in Turkije.

Mijn vraag betreft de situatie in België.
- ze kan altijd echtscheiding aanvragen (met of zonder contract)
- onderhoudsgeld is afhankelijk van de duur van het huwelijk (met of zonder contract)
- schande voor de familie is hier niet aan de orde.

Dus zo'n contract geldt enkel voor Turkije, niet voor België;

Bluemoon76
Berichten: 49

#12 , 25 jul 2015 11:25

Dan heeft zij direct recht om de scheiding aan te vragen en kan ze vergoed worden (bedrag kan afgesproken worden in het contract)
Het houdt ook huwelijken tegen met andere bedoelingen, als er meerdere zaken vooraf opgesteld staan en een geldbedrag geist wordt, ze kunnen er niet vanuit om dit te volgen.
(schande anders voor de familie)
Dit is de situatie in Turkije.

Mijn vraag betreft de situatie in België.
- ze kan altijd echtscheiding aanvragen (met of zonder contract)
- onderhoudsgeld is afhankelijk van de duur van het huwelijk (met of zonder contract)
- schande voor de familie is hier niet aan de orde.

Dus zo'n contract geldt enkel voor Turkije, niet voor België;
Ja

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 25 jul 2015 11:30

Nu dacht ik in feite dat Turkije seculier was. Ik wist niet dat bigamie daar zelfs nog was toegestaan.

Bluemoon76
Berichten: 49

#14 , 25 jul 2015 12:03

Islamitish land dus mn volgt de Koran.

fenerus
Berichten: 184

#15 , 25 jul 2015 12:52

Islamitish land dus mn volgt de Koran.
Ik moet hier toch het een en het andere rechtzetten hoor. Klopt langs geen kanten wat hier staat.
Turkije is een seculier land. Islamitische regelgevingen hebben geen uitvoering in Turkije.
Alles gaat volgens het Turks Burgerlijk Wetboek dat een EXACTE kopij is van het Zwitsers Zivilgezetsbuch; meest moderne burgerlijke wetboek ter wereld.
België zou dit ook moeten invoeren. Het Zwitsers burgerlijk wetboek is overzichtelijk, makkelijk gebruikbaar en duidelijk.

In Turkije is bigamide strafbaar en wordt ook bestraft. (art. 230 TCK - Turks Strafwetboek - Türk Ceza Kanunu).

Het Turks echtscheidingsrecht heeft niks zoals vrouw verstoten etc. Man en vrouw zijn juridisch gelijk; vrouwen hebben evenveel rechten sinds de stichting van de republiek 1923 nog voor vrouwen in België stemrecht hadden. Er bestaat geen islamitisch huwelijk in Turkije want dan zou men in Zwitserland ook islamitisch huwen? Cf. Turkije gebruikt het Zwitsers burgerlijk wetboek.

Het wat belangrijk is in Turkije is of het om scheiding van goederen gaat etc.



P.S. toch wel belangrijk dat correcte info wordt gegeven. Als men niks kent van het Turks recht is het ook niet gepast om pertinent onjuiste info te geven.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”