inbeslagname van inboedel

foepke
Topic Starter
Berichten: 4

inbeslagname van inboedel

#1 , 25 feb 2012 10:39

mijn vriendin woont samen met haar zoon in bij mij , en hun domicileringsadres is ook bij mij de zoon is 19 en echt rebels mijn vraag is moet ik opdraaien voor de schulden die hij aanricht terwijl moeder en vader eigendom hebben ivm.de komst van een deurwaarde en het opladen van mijn inboedel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 25 feb 2012 13:12

Als hun domicilieadres bij U staat is de deurwaarder gerechtigd om uw spullen te komen halen, tenzij U (middels factuur of dergelijke) kan bewijzen dat de spullen van U zijn.

foepke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 25 feb 2012 13:39

ik kan dat begrijpen maar als de wettelijke ouders eigendom hebben een huis ,auto ,vast inkomen ed. kan ik dan verantwoordelijk zijn ,wij zijn niet gehuwd dus ?

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 25 feb 2012 14:21

het gaat over wie waar zijn domicilie heeft.

Indien ik hier een vreemde zijn domicilie laat plaatsen, en die persoon die hier mee woont maakt schulden, dan kan mijn eigen inboedel evenzeer worden aangeslagen als ik niet kan bewijzen dat deze expliciet van mij zijn .

Bij gebrek aan facturen kunnen misschien op voorhand foto's en zo worden genomen? Onroerende goederen die op uw eigen naam staan kunnen natuurlijk niet worden aangeslagen voor de betaling van een mede bewoner zijn/haar schulden.

De jongen is 19 dus meerderjarig: mama en papa moeten niet meer tussenkomen.

Lousia
Berichten: 114

#5 , 25 feb 2012 19:28

U kan ook uw inboedel volledig laten registreren op uw naam en dat kost ongeveer 30 euro.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 feb 2012 19:45

Denk niet dat het zo eenvoudig is. Je kan natuurlijk de hele inboedel op die lijst zetten, ook die van de personen in moeilijkheden, en dan laten registreren. Zou een te gemakkelijke manier zijn om inbeslagname te ontkomen. Ik denk dat deurwaarder alleen originele fakturen wil zien.
Kende zelf zo'n gezin, waar aan de voordeur een inventaris hing met de inboedel, opgemaakt door een notaris, en geregistreerd. Deurwaarder heeft er geen rekening mee gehouden, en opgeladen wat hem intresserde en kon verkocht worden, hetgeen dan ook uiteindelijk is gebeurd
Laatst gewijzigd door mava105 op 26 feb 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

foepke
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 feb 2012 09:06

tja dan zal dat wel de gang van zaken zijn maar blijf het onlogisch vinden dat ik als zogezegde vreemde persoon verantwoordelijk ben en dat de ouders daar niet moeten voor op draaien . dacht dat je meerderjarig bent op 26j en niet op 18

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 26 feb 2012 12:25

Je bent weldegelijk meerderjarig op 18. Ouders hebben echter de plicht tot onderhoud/bijstand in geval van studies tot hun 26.

U bent helemaal niet verantwoordelijk voor die 19 jarige persoon: zorg dat hij zijn domicilie ergens anders plaatst en je bent van alle last verlost.

foepke
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 26 feb 2012 13:25

ok mariette dat is wat ik ook ga doen domicil moet thuis weg .bedankt

Franciscus
Berichten: 38613

#10 , 26 feb 2012 22:31

Hij woont daar.
Zijn moeder ook.
Is zijn moeder bereid u te steunen?
Bevoegde rechtbank is vrederechter

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 27 feb 2012 00:12

U kan ook uw inboedel volledig laten registreren op uw naam en dat kost ongeveer 30 euro.
FOUTIEVE INFORMATIE!
Het laten registreren van de inboedel geldt niet tov derden, want dan zou men eender wat kunnen registreren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan
Berichten: 739

#12 , 27 feb 2012 12:19

Een gerechtsdeurwaarder die goederen komt op schrijven om in beslag te nemen, mag en zal er van uitgaan dat de goederen op het domicilieadres in aanmerking komen voor in beslagname. De gerechtsdeurwaarder dient wel de opmerkingen van de eigenaar in zijn exploot te noteren.

Het is dan aan de eigenaar van de goederen om via een revindicatievordering bij de beslagrechter te bewijzen (met facturen en betalingsbewijzen) dat de goederen van hem zijn. Let wel op dit is een dure procedure, waar bij de eigenaar best een advocaat voor aanstelt.

De opmerking van roharro is terecht - het laten registreren van goederen bij een notaris ofzo heeft in dit soort zaken geen enkele zin.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”