vermoeden/aangeven van schijnhuwelijk

Vanmar
Topic Starter
Berichten: 9

vermoeden/aangeven van schijnhuwelijk

#1 , 05 jun 2010 14:12

Beste,
Even een schets van de situatie : mijn nonkel van 50, die inwoont bij mijn grootouders, vertelde deze week aan hen dat hij zou trouwen met een in Ghana verblijvende Zuid-Afrikaanse... binnen 2 weken! Zij hebben elkaar via internet ontmoet en zullen elkaar voor de 1e keer zien net voor het huwelijk...
Hij liet aan mijn grootouders verstaan dat zij zo snel mogelijk wou vertrekken uit Ghana omwille van het geweld ginder, en dat ze hier zo snel mogelijk wilden trouwen zodat zij de Belgische nationaliteit zou krijgen. Zij zou ook komen inwonen bij mijn grootouders.
Wij hebben een zeer sterk vermoeden dat dit huwelijk enkel aangegaan wordt omwille van het verkrijgen van de Belgische nationaliteit en het financieel voordeel dat zij hieruit zou krijgen (gratis kost & inwoon bij mijn grootouders, nonkel & grootouders financieel "uitmelken"). Mijn nonkel ziet hier allemaal geen graten in (het moet gezegd zijnde dat hij buiten internet geen sociaal contact heeft), en vindt het maar normaal dat als hij dat wil, mijn grootouders zich maar moeten plooien naar zijn wil.
Mijn grootouders zijn natuurlijk wel geschokt, maar slikken dit allemaal omdat ze anders vrezen hun zoon kwijt te zijn (zij zijn alle 2 hulpbehoevend en ze willen dat er iemand bij hen blijft inwonen).
Kunnen zij enerzijds zo snel trouwen en kunnen wij anderzijds als familie een aangifte doen bij de politie (of andere instelling) met een vermoeden van schijnhuwelijk om mijn grootouders (en nonkel) te beschermen?
Alvast bedankt voor een snel antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 jun 2010 14:24

Beste,
Even een schets van de situatie : mijn nonkel van 50, die inwoont bij mijn grootouders, vertelde deze week aan hen dat hij zou trouwen met een in Ghana verblijvende Zuid-Afrikaanse... binnen 2 weken! Zij hebben elkaar via internet ontmoet en zullen elkaar voor de 1e keer zien net voor het huwelijk...
Hij liet aan mijn grootouders verstaan dat zij zo snel mogelijk wou vertrekken uit Ghana omwille van het geweld ginder, en dat ze hier zo snel mogelijk wilden trouwen zodat zij de Belgische nationaliteit zou krijgen. Zij zou ook komen inwonen bij mijn grootouders.
Wij hebben een zeer sterk vermoeden dat dit huwelijk enkel aangegaan wordt omwille van het verkrijgen van de Belgische nationaliteit en het financieel voordeel dat zij hieruit zou krijgen (gratis kost & inwoon bij mijn grootouders, nonkel & grootouders financieel "uitmelken"). Mijn nonkel ziet hier allemaal geen graten in (het moet gezegd zijnde dat hij buiten internet geen sociaal contact heeft), en vindt het maar normaal dat als hij dat wil, mijn grootouders zich maar moeten plooien naar zijn wil.
Mijn grootouders zijn natuurlijk wel geschokt, maar slikken dit allemaal omdat ze anders vrezen hun zoon kwijt te zijn (zij zijn alle 2 hulpbehoevend en ze willen dat er iemand bij hen blijft inwonen).
Kunnen zij enerzijds zo snel trouwen en kunnen wij anderzijds als familie een aangifte doen bij de politie (of andere instelling) met een vermoeden van schijnhuwelijk om mijn grootouders (en nonkel) te beschermen?
Alvast bedankt voor een snel antwoord!
U neemt contact op met het loket schijn- en afgedwongen huwelijken bij de gemeente waar het huwlijk zou doorgaan met uw klachten over dit soort huwelijken. Eventueel maakt de stad nadien uw klacht bekend aan justitie. Vervolgens kan de procureur des Konings, als er voldoende aanwijzingen zijn, de nietigverklaring van het huwelijk eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 jun 2010 14:25

Beste,
Even een schets van de situatie : mijn nonkel van 50, die inwoont bij mijn grootouders, vertelde deze week aan hen dat hij zou trouwen met een in Ghana verblijvende Zuid-Afrikaanse... binnen 2 weken! Zij hebben elkaar via internet ontmoet en zullen elkaar voor de 1e keer zien net voor het huwelijk...
Hij liet aan mijn grootouders verstaan dat zij zo snel mogelijk wou vertrekken uit Ghana omwille van het geweld ginder, en dat ze hier zo snel mogelijk wilden trouwen zodat zij de Belgische nationaliteit zou krijgen. Zij zou ook komen inwonen bij mijn grootouders.
Wij hebben een zeer sterk vermoeden dat dit huwelijk enkel aangegaan wordt omwille van het verkrijgen van de Belgische nationaliteit en het financieel voordeel dat zij hieruit zou krijgen (gratis kost & inwoon bij mijn grootouders, nonkel & grootouders financieel "uitmelken"). Mijn nonkel ziet hier allemaal geen graten in (het moet gezegd zijnde dat hij buiten internet geen sociaal contact heeft), en vindt het maar normaal dat als hij dat wil, mijn grootouders zich maar moeten plooien naar zijn wil.
Mijn grootouders zijn natuurlijk wel geschokt, maar slikken dit allemaal omdat ze anders vrezen hun zoon kwijt te zijn (zij zijn alle 2 hulpbehoevend en ze willen dat er iemand bij hen blijft inwonen).
Kunnen zij enerzijds zo snel trouwen en kunnen wij anderzijds als familie een aangifte doen bij de politie (of andere instelling) met een vermoeden van schijnhuwelijk om mijn grootouders (en nonkel) te beschermen?
Alvast bedankt voor een snel antwoord!
U neemt contact op met het loket schijn- en afgedwongen huwelijken bij de gemeente waar het huwlijk zou doorgaan met uw klachten over dit soort huwelijken. Eventueel maakt de stad nadien uw klacht bekend aan justitie. Vervolgens kan de procureur des Konings, als er voldoende aanwijzingen zijn, de nietigverklaring van het huwelijk eisen.U neemt contact op met het loket schijn- en afgedwongen huwelijken met uw klachten over dit soort huwelijken. Eventueel maakt de stad nadien uw klacht bekend aan justitie. Vervolgens kan de procureur des Konings, als er voldoende aanwijzingen zijn, de nietigverklaring van het huwelijk eisen.

Indien u vreest dat u of iemand in uw omgeving het slachtoffer wordt van een gedwongen huwelijk kunt u deze dienst
ook inlichten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vanmar
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 05 jun 2010 14:33

bedankt voor de snelle reactie! bij welke andere dienst kan ik ook nog terecht (laatste zin 2e antwoord)? ik denk dat de link niet wordt weergegeven...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 05 jun 2010 14:53

bedankt voor de snelle reactie! bij welke andere dienst kan ik ook nog terecht (laatste zin 2e antwoord)? ik denk dat de link niet wordt weergegeven...
Ook bij de gemeente. Zal van grootte gemeente afhangen of ze daar aparte dienst voor hebben.
Ga naar Burgelijke Stand indien niet duidelijk waar zich te begeven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 05 jun 2010 15:01

Ik dacht dat een Ghanees zo wie zo een visum moet hebben.
- als tourist ...
hier komen verblijven --- dan zal er wel voldoende geld en birg moet zijn en dan nog max 180dagen
Men krijgt niet zomaar de belgische nationaliteit.

Scenario - zoals je hebt omschreven - dikwijls ook nog vrouwenhandel

Brief naar procureur met gegevens zodat federale schijnhuwelijken cel al info kan doorgeven alvorens een visa wordt uitgeschreven

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”