slagen en verwondingen in huwelijk

vis
Topic Starter
Berichten: 4

slagen en verwondingen in huwelijk

#1 , 26 jan 2010 19:48

Wat als er slagen en verwondingen voorkomen in een huwelijk? Een blauw oog of laat ons zeggen paars waarbij het beentje onder je oog gebroken is, een gabbe aan het voorhoofd juist nog onder het haar (gelukkig). Niks van dit alles is aangegeven. Het slachtoffer is zelf dokter en vindt het te beschamend om naar de collega's te gaan. We hebben er wel foto's van getrokken en de gabbe is nooit genaaid. De gabbe is trouwens van de dag voor het huwelijk van hen dochter. Zijn de foto's genoeg als bewijs? Kinderen waren getuige en het merendeel is ouder dan 18.
Kan je hiervoor ook vergoeding vragen? Met een blauw oog kun je namelijk niet gaan werken als dokter. Dus ook nog belemmering van het werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#2 , 26 jan 2010 22:44

En wanneer zouden die dingen gebeurd zijn?
Waarom geen klacht ingediend? Waarom nu wel?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

vis
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 jan 2010 09:37

Alles is begonnen in augustus 2008. Het blauw oog dateert van december 2008, geloof ik. De gabbe was begin juli 2009. Ze heeft zich sterk gehouden voor het huwelijk van haar dochter, maar nu stort ze in elkaar. Ze zou onmiddellijk weglopen, mocht hen kleinste dochter niet 15 zijn nu en niet alles van bezittingen op het bedrijf van haar man staan. Ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen, maar zijn aandelen in het bedrijf dan ook van de gemeenschap? Ze ziet geen uitweg, hij heeft haar financieel in de tang.

Reclame

jokeenfamilie
Berichten: 36

#4 , 27 jan 2010 17:29

En wanneer zouden die dingen gebeurd zijn?
Waarom geen klacht ingediend? Waarom nu wel?
Omdat mensen zich daarover schamen (misschien)...jo

3399AAaa
Berichten: 818

#5 , 27 jan 2010 18:14

Alles is begonnen in augustus 2008. Het blauw oog dateert van december 2008, geloof ik. De gabbe was begin juli 2009. Ze heeft zich sterk gehouden voor het huwelijk van haar dochter, maar nu stort ze in elkaar. Ze zou onmiddellijk weglopen, mocht hen kleinste dochter niet 15 zijn nu en niet alles van bezittingen op het bedrijf van haar man staan. Ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen, maar zijn aandelen in het bedrijf dan ook van de gemeenschap? Ze ziet geen uitweg, hij heeft haar financieel in de tang.
De overheid besteedt de laatste jaren veel aandacht aan partnergeweld, met de nodige gerechtelijke stappen en juridische regelingen. Dader van partnergeweld wordt zonder discussie het genot van de woonst ontzegd, en krijgt geen preferentiële toebedeling van de gezinswoning (tenminste als die woning niet op naam van een vennootschap staat).

Maar zonder klacht, pv, en bewijs kan de politie niks doen. Mevrouw had dus klacht moeten indienen. De vraag is dan ook nog: heeft ze zelf geweld toegepast op hem?

"Kleinste dochter 15....": die vrouw is blijkbaar nog niet klaar om te vertrekken. Uitvluchten verzinnen = uzelf iets wijsmaken tot hij de volgende keer nog eens en veel erger toeslaat....

Keuzes:
naar het CAW gaan, en samen met haar man een therapie volgen? (de vraag is of hij dat wil). Desnoods gaat ze even alleen en anoniem langs. Die mensen kunnen haar goede raad geven.

Alle papieren die ze heeft, samengrabbelen en als de bliksem naar een advocaat stappen om raad te vragen.

"Het bedrijf": dat kan vanalles zijn: een vennootschap, of iets anders....Het kan dus best zijn dat ze recht heeft op de helft, maar dit forum lijkt mij niet de geschikte plaats om zonder verdere details van het dossier daarover iets te kunnen zeggen.
Plus est en vous

vis
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 28 jan 2010 08:51

Bedankt! Ondertussen zit ze reeds bij een advocaat, maar ik wilde zelf eens de opinie van anderen horen. Het is geen leven meer thuis, maar ze wil eerst alles uitpluizen en zien wat ze kan doen, voor ze stappen onderneemt. Hij heeft wel al een klacht gaan neerleggen bij de politie (van wie de kinderen patient zijn bij haar) om te zeggen dat ze slaat en wat nog meer. Maar ze slaat alleen zoals er in alle huwelijken geslaat wordt. Hij houdt er geen blauwe plekken aan over of iets anders. Ze slaat alleen uit wanhoop, hij drijft haar ertoe, lacht haar uit, toont dat hij koning is en dat wat je ook doet, niks raakt hem.
Nuja, we zien wel wanneer er hier een oplossing komt. Het ziet er zo uitzichtloos uit.

Maar alvast bedankt voor de raad

tianneke
Berichten: 279

#7 , 28 jan 2010 09:05

Hij heeft wel al een klacht gaan neerleggen bij de politie (van wie de kinderen patient zijn bij haar) om te zeggen dat ze slaat en wat nog meer. Maar ze slaat alleen zoals er in alle huwelijken geslaat wordt.
Zoals er in alle huwelijken geslagen wordt... :?
Ik denk het niet, gelukkig maar...er zijn andere manieren om ongenoegen te uiten.

3399AAaa
Berichten: 818

#8 , 28 jan 2010 10:34

Hij heeft wel al een klacht gaan neerleggen bij de politie (van wie de kinderen patient zijn bij haar) om te zeggen dat ze slaat en wat nog meer. Maar ze slaat alleen zoals er in alle huwelijken geslaat wordt.
Zoals er in alle huwelijken geslagen wordt... :?
Ik denk het niet, gelukkig maar...
er zijn andere manieren om ongenoegen te uiten.
Inderdaad, wat tianneke zegt klopt volledig. Het probleem is dat een koppel dat pas dikwijls doorheeft als ze eens iemand objectief onder de arm nemen. Het gaat hier niet over schuld, maar fysiek geweld kan echt niet!

Dikwijls is het op te lossen met een goede therapie en zijn de gewelddaden een reactie op opgekropte frustraties door foute communicatie bij het koppel zelf. Het loont de moeite daaraan te werken, maar als het niet lukt, waarom mekaar dan het leven blijven zuur maken? Ook voor kinderen kan dit blijvende trauma's veroorzaken. of hen een levensstijl doen aankweken voor zichzelf waarin 'geweld' een normale zaak is. Dat is het dus niet!
Plus est en vous

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 28 jan 2010 11:20

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek).

Die strafbepaling is ook van toepassing tussen echtgenoten.

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

U kan klacht neerleggen rechtstreeks bij de procureur :
ga daartoe naar : http://users.skynet.be/slachtofferhulp. ... /model.htm

“Art.22.De procureurs des Konings zijn belast met de opsporing en de vervolging van de misdrijven...Art.28bis.§ 1. Het opsporingsonderzoek is het geheel van de handelingen die ertoe strekken de misdrijven, hun daders en de bewijzen ervan op te sporen en de gegevens te verzamelen die dienstig zijn voor de uitoefening van de strafvordering.”(Sv.).

In een strafzaak is het niet aan het slachtoffer om het misdrijf te bewijzen.

In het wettelijk huwelijksstelsel,zonder huwelijkscontract,behoren de vennootschapsaandelen van een echtgenoot tot het gemeenschappelijk vermogen,ook al is de andere echtgenoot vreemd aan die vennootschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jokeenfamilie
Berichten: 36

#10 , 28 jan 2010 12:20

Geweld binnen een relatie of wat dan ook kan niet !
Zelfs de kleinste ' tik' is er teveel aan...
Want eenmaal men dit toelaat...staat de poort open voor eender welk geweld!!
En waarom leggen mensen meestal geen of telaat klacht in!?
Omdat ieder wel denkend mens zich daarover shaamt en voor je het weet zit je in een spiraal van verbaal en of psychisch geweld.
NIET tolereren dus !!

MSJB
Berichten: 32

#11 , 28 jan 2010 13:03

Ik ben 9j geleden weggegaan bij mijn ex voor slagen en verwondingen.
Herhaaldelijk werd PV opgesteld (ahv doktersattest) waarop hij dan verhoord werd door politiediensten EN "bekende". Oplossing: meneer moest antidepressiva slikken om zijn agressie onder controle te houden...THAT's it. Tijdens de voorlopige maatregelen op vredegerecht werd hiermee geen rekening gehouden...net alsof huiselijk geweld niets voorstelt!! Gevolg: ik ben vertrokken uit de woonst, hij bleef er wonen (50/50 van hypotheek) EN TOEN begon de miserie pas. Enfin das een andere zaak....hoop echt dat ze er tegenwoordig meer werk van maken. Want huiselijk geweld KAN ECHT NIET. En dan nog even dit...inderdaad je schaamt je om zoiets te gaan aangeven, ook al kan je er niets aan doen. Je bent toch geen "typisch" slachtoffer, geen "marginaal", geen weerloos arm schaap...en toch krijg je meppen.

3399AAaa
Berichten: 818

#12 , 28 jan 2010 13:58

Ik ben 9j geleden weggegaan bij mijn ex voor slagen en verwondingen.
Herhaaldelijk werd PV opgesteld (ahv doktersattest) waarop hij dan verhoord werd door politiediensten EN "bekende". Oplossing: meneer moest antidepressiva slikken om zijn agressie onder controle te houden...THAT's it. Tijdens de voorlopige maatregelen op vredegerecht werd hiermee geen rekening gehouden...net alsof huiselijk geweld niets voorstelt!! Gevolg: ik ben vertrokken uit de woonst, hij bleef er wonen (50/50 van hypotheek) EN TOEN begon de miserie pas. Enfin das een andere zaak....hoop echt dat ze er tegenwoordig meer werk van maken. Want huiselijk geweld KAN ECHT NIET. En dan nog even dit...inderdaad je schaamt je om zoiets te gaan aangeven, ook al kan je er niets aan doen. Je bent toch geen "typisch" slachtoffer, geen "marginaal", geen weerloos arm schaap...en toch krijg je meppen.
Ik ontken niet dat dat klopt, maar dat is ondertussen 9 jaar geleden en op juridisch vlak heeft de wetgever de laatste jaren echt veel in het werk gesteld om dergelijke zaken ten eerste te stoppen via sensibiliseringscampagnes en ten tweede via strenge juridische maatregelen.

Ik kan niet helemaal akkoord gaan met wat J. Demoor schrijft: als u een wonde heeft moet dat in eerste instantie worden vastgesteld via pv, anders staat u nergens. En ten tweede is het niet altijd zwart-wit. Het is kwestie dat het geweld langs beide kanten moet stoppen.
Plus est en vous

vis
Topic Starter
Berichten: 4

#13 , 06 feb 2010 22:58


In het wettelijk huwelijksstelsel,zonder huwelijkscontract,behoren de vennootschapsaandelen van een echtgenoot tot het gemeenschappelijk vermogen,ook al is de andere echtgenoot vreemd aan die vennootschap.
Dit interesseert me wel. Dus als je getrouwd bent met gemeenschaps van goederen, dan zijn de aandelen in het familiebedrijf bijvoorbeeld die gerund wordt door je man, evengoed jouw aandelen??

Het is waar wat iedereen zegt, dat je geweld niet mag tolereren. Wij zijn er ondertussen al gewoon aan geworden en verschieten van niks niet meer. Wat geen goeie zaak is. Het zal zijn tot het erger wordt en we terug verschieten. Ik sta niet direct in de positie om er iets aan te doen. Ik kan toch moeilijk aangifte doen, dat moet het slachtoffer toch doen? Of ben ik als deelneemster van het gezin ook slachtoffer? Want iedereen lijdt er hier onder, de één al meer dan de ander. Dus wie kan aangifte doen??

Franciscus
Berichten: 38669

#14 , 09 feb 2010 19:39

Je kan altijd eens contact opnemen met de dienst intra-familiaal geweld vb bij lokale politie Antwerpen tel 03/320.92.30 vragen naar vb Ingrid Stals.
Daar zel men perfect uitleggen wat u allemaal kan doen. Dat zijn hulpverleners geen politiemensen die met zeer veel ervaring kunnen spreken.

Zij zullen u dan verwijzen naar de politiezone van wu woonplaats vb naar de dienst IFG aldaar of naar de dienst slachtofferzorg. Deze kunnen u ook bijstaan bij het verhoor.

Vrederechter is burgerlijke procedure geen strafrechtelijke.
Ik weet door mijn beroep dat parketten en zeker in Antwerpen en ook de politie daar maar niet alleen daar heel kort op de bal spelen.

Hun taak is het geweld (onmiddellijk) te laten stoppen en gezien de resultaten helpt dat.

sunita
Berichten: 11

#15 , 04 mar 2010 12:54

ik heb dit ook al 2 maal gemaakt in mijn huwelijk, pv opgesteld maar nu blijkt dat er fouten zijn gemaakt door de politie.
ik vraag me af of ik die pv's wel kan gebruiken in een eventuele scheiding ?
en hoelang gelden die pv's ?
politie doet wel niet veel, ze komen eens praten met de dader ( die een goude heeft in liegen) en dat is het dan.
ze zouden wel wat feller tekeer mogen gaan, echt oppakken en ondervragen op't bureau . niet gezellig thuis want als slachtoffer moet je je nog wegsteken en wat zou er nog kunnen gebeuren zodra de mensen in't blauw de deur uit zijn ??

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”