Huis kopen op 1 naam of 2

Sindos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis kopen op 1 naam of 2

#1 , 04 apr 2024 19:15

Beste
Wij zijn een samengesteld koppel.We wonen elk appart in een huurhuis.Mijn partner heeft ook een appartement dat verhuurt wordt.We gaan nu samen iets kopen.Mijn partner gaat het appartement verkopen en dat geld in het huis steken.Ofwel gebeurd er een pandwissel.Dan staat het enkel op zijn naam en betaaldt hij de lening af.Ik zou voor het resterende bedrag en voor renovatiewerken een lening aangaan en een stuk spaargeld erin steken.Maar hoe zit het dan,moest er 1 van de 2 sterven?We zouden laten schrijven dat de langstlevende in het huis blijft wonen.Kan dat?Wat met de lening en het huis dan als die op hem alleen staat en ik voor een stukje een apparte lening heb...is het dan ook mijn huis voor dat stuk?Mijn partner heeft een kind en ik 2.We willen dat het geld dat we erin hebben gestoken naar de kinderen gaat als we niet meer leven.
En wat bij uit elkaar gaan...krijg ik dan het deel dat ik erin heb gestoken en het geld dat ik ervoor heb geleend/afbetaald terug?En moesten we het verkopen met winst, hoe zit het dan met die winst?

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 04 apr 2024 20:29

Als er maar één naam op de aankoopakte staat is er ook maar één eigenaar.
Wie gaat er nu investeren ook via een lening in iets wat niet van hem is.
Dat is vragen om problemen en zeker gezien er van beide partners kinderen zijn die dus een gedeelte van het eigendom kunnen claimen of niet want geen eigenaar.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 04 apr 2024 21:40

Beste

Je kan perfect gezamenlijk kopen met pandwissel. De bestaande lening (met waarschijnlijk lage rente en fiscale aftrekbaarheid) kan via een gemeenmaking of solidarisatie op beider namen komen voor de nieuwe woning. De extra inbreng van je partner kan in de aankoop vertaald worden in een grotere eigendomsverhouding. Het krediet voor de verbouwingen gaan jullie best ook gemeenschappelijk aan. Bij een ontbinding door echtscheiding/relatiebreuk heeft ieder dan correct recht op zijn eigen deel. Bij een verkoop met winst deelt elk in de winst volgens zijn/haar aandeel. Indien wettelijk samenwonend of gehuwd heeft de langstlevende vruchtgebruik en kan dus blijven wonen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”