Uitkopen woning door einde relatie

Lucas M
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkopen woning door einde relatie

#1 , 11 mar 2024 11:44

De situatie is als volgt:
We hebben een relatie van iets meer dan 12 jaar welke we goed doordacht en na zeer uitgebreid overleg willen beëindigen.
Samen hebben we ook een huis waar we feitelijk samenwonen.
Bij aankoop van deze woning heb ikzelf een groot deel aan eigen middelen erin gestoken die beschreven staan bij de notaris.
We zijn ook samen een lening aangegaan voor een deel van het aankoopbedrag.
Vervolgens hebben we de woning verbouwd waarbij ikzelf 95% van de werken heb uitgevoerd en betaald (via een renovatierekening die beschreven staat bij de notaris)

We zijn overeen gekomen dat ik mijn vriendin zal uitkopen door het deel van de lening dat zij reeds betaald heeft terug te betalen (50% dus van de reeds betaalde gelden aan de bank) maar blijkbaar komt er wel wat meer bij kijken.
Heel wat opzoekwerk op het internet heeft me voor een deel slimmer gemaakt maar ik kom toch nog wat tegenstrijdige berichten tegen en nooit voorbeelden van eenzelfde situatie als de onze momenteel.

Blijkbaar zal er een verdeelrecht betaald moeten worden en helaas is dat 2,5% omdat we feitelijk samenwonen maar dit zou zijn op de 'actuele waarde' van de woning maar wat is die 'actuele waarde'? voor ons is dit het aankoopbedrag + geld dat ik erin gestoken heb voor de verbouwing. Echter als we de woning zouden laten schatten dan gaat dit bedrag hoger liggen omdat we door de verbouwing meerwaarde hebben gecreëerd en vooral omdat er gigantisch veel werkuren van mezelf inzitten die we natuurlijk niet hebben moeten betalen alsook materialen waarop ik mooie kortingen heb gekregen (omdat ik in de bouw werk).
1e vraag is dus mogen we het aankoopbedrag + geld dat ik erin gestoken heb voor de verbouwing aanzien als actuele waarde want voor ons beide is dat de actuele waarde?

De 2e vraag zal mogelijks een verband hebben met het antwoorde op de 1e vraag want onderling zijn we overeen gekomen dat ik het door haar reeds betaalde aandeel aan lening terug betaal aan mijn vriendin om de woning af te kopen maar kan dit ook op die manier geregeld worden bij de notaris?

Tot slot zijn er nog enkele zaken welke we betaald hebben met onze gemeenschappelijke rekening (waar we elk 50% inleggen) welke bijdragen aan de waarde van de woning zoals de keuken en de tuin maar daar hebben we een gedetailleerd excel overzicht van dus dat is zeer duidelijk welk aandeel ik nog zal moeten betalen om die goederen af te kopen. Dat kunnen we toch loskoppelen van hetgeen bij de notaris geregeld moet worden?

Samengevat is voor ons het afkoopbedrag samengesteld als volgt:
- Reeds betaalde bedragen aan de bank voor aflossing van de lening (dus incl rente) /2
- Betaalde bedragen voor goederen die vast hangen aan het huis maar betaald zijn met de gemeenschappelijke rekening (keuken, oprit, tuin, ...) /2
- Helaas komt daar ook nog het verdeelrecht bij + notariskosten.
De 3e vraag is dus hoe we ervoor kunnen zorgen dat het te betalen bedrag voor afkoop overeenkomt met wat we samen overeengekomen zijn.

Dan wil ik ook nog een bijkomende vraag stellen over het percentage van het verdeelrecht.
Helaas zijn we feitelijk samenwonend en hebben we er om een of andere reden niet voor gekozen om wettelijk samen te wonen (we weten zelf niet meer waarom we dit uiteindelijk zo gedaan hebben). Wettelijke samenwoning aanvragen zal vermoedelijk niet kunnen met terugwerkende kracht? Zou het een optie zijn om op papier wettelijk gaan samen te wonen (voor minsten 1 jaar) maar dat mijn vriendin in een appartement gaat wonen (welk ze al een hele tijd huurt voor haar praktijk)?
Ik had ook ergens gelezen dat de eerste 50.000€ vrijgesteld is in geval van 2,5% verdeelrecht, klopt dit nog?

Alvast bedankt voor de hulp

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 mar 2024 11:56

Ik vrees dat uw probleem te uitgebreid is voor dit forum. Dit zijn hier meestal 'vrijwilligers' , die hun kennis en ervaringen willen delen. Ik zou u daarom willen aanraden contact te nemen met uw notaris, daar zal u uiteindelijk toch moeten terecht komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lucas M
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2024 18:10

Uiteindelijk zullen we inderdaad naar een notaris moeten maar we hadden graag op voorhand al verschillende inzichten en ervaringen van mensen gehoord om kritische vragen te kunnen stellen aan de notaris. Anders moeten we daar gewoon volgen wat die zegt. Daarmee willen we niet zeggen dat een notaris geen goed advies kan geven maar die mensen weten ook niet alles.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”