Twee domicilies

Akset
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Twee domicilies

#1 , 04 mar 2024 11:33

Mijn man en ik wonen als gehuwden samen op een domicilie. In dit huis A verhuur ik een kamer via een online bookingsite. Ik heb een tweede huis B op mijn naam in een andere gemeente. Ik wil daar ook een kamer verhuren via een online site. Mag ik mijn domicilie veranderen en op het huis B zetten en mijn man zijn domicilie op huis A laten?

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 04 mar 2024 11:43

Uw domicilie moet op uw hoofdverblijfplaats staan, dus als u vast in huis A woont, is dat uw domicilie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2024 12:39

Is woning B een leegstaande woning?
Waarom deze woning niet in zijn geheel verhuren? Of meerdere kamers verhuren?
Ik raad u aan om uw situatie te bespreken met de gemeentes waar de woningen gelezen zijn.

Misschien eens lezen: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/KamerVerhuren
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Akset
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2024 13:17

Huis B is gemeubeld en we gaan vaak daar logeren op de eerste en tweede verdieping. Alleen de benedenverdieping zou verhuurd worden.

Sirkii
Berichten: 5420

#5 , 04 mar 2024 13:19

Als jij in A uw domicilie hebt en Partner in B dan zijn jullie feitelijk gescheiden: aparte belastingsaangiftes, geen “gezinswoning” bij overlijden, etc. De grootte van de toeristenbelasting zal niet opwegen tegen de nadelen. Dit los van het hierboven vermelde gegeven dat je domicilie hoort te staan waar je verblijft.

Huis B blijft een tweede verblijf. Logisch toch. Wijkagent zal ook effectieve bewoning nagaan.

LeenW
Berichten: 12852

#6 , 04 mar 2024 13:22

Als het enkel logeren is, moet uw domicilie op A blijven staan.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”