Post-relationele regeling rond spullen (internationaal)

Just Only
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Post-relationele regeling rond spullen (internationaal)

#1 , 18 feb 2024 00:26

Hallo allen,

Ik probeer mijn situatie te schetsen:

Mijn ex-partner is met haar 3 kinderen bij mij in België komen inwonen vanuit de VS, voor een periode van ongeveer 2 jaar. Het origineel idee was dat we officieel gingen samenwonen. Daar is uiteindelijk niets van in huis gekomen, wegens systematisch weigeren van haar kant eens ze hier was om een samenlevingscontract te tekenen. De facto heeft ze hier dus illegaal verbleven, wel steeds onder oog van OCMW, die ook hoe langer hoe meer niet begreep wat er eigenlijk gaande was. Ik heb toen een heel lange mail geschreven naar haar met mijn bekommernissen alsook een aantal voorstelpunten tot apart contract waarmee we dan naar een notaris konden gaan om dit te gebruiken om voor te leggen als feitelijk samenlevingscontract bij het gemeentehuis. Eén van de punten was een uiteenzetting van de kosten van de nutsvoorzieningen die ik tot dan toe 100% op mij had genomen. Ik had daarbij alle bewijzen van de betreffende maatschappijen bijgevoegd om het zo transparant mogelijk te maken. Haar verkeersboetes met mijn auto had ik ook al op mij genomen, alsook sommige hobbykosten van haar kinderen, allemaal met haar verbaal akkoord dat ze dit ging terugbetalen. Daarnaast had ze een antieke tafel + 2 stoelen kapotgekregen, een schuifdeurraam ingeklopt, 2 authentieke tapijten gescheurd, en nog enkele zaken, kosten die ik alles inbegrepen inschat op minstens 20000 euro. Maar natuurlijk kan ik niet bewijzen dat zij dat heeft gedaan..

De dag na de mail is ze met haar kinderen in een huurauto gestapt en vertrokken om dan weet ik wat voor verhaal ze heeft voorgedragen aan hulporganisaties om vooral niet meer op mijn adres te wonen en liet ze me weten dat ze me verliet.
Ik heb toen meteen de sloten vervangen.
Zij is dan gaan dreigen dat ik dat niet mocht doen, omdat haar spullen nog bij mij stonden. Ik wist dat ze daarin gelijk had, dus had ik haar voorgesteld dat ze terug mocht komen tot wanneer ze bijna een maand later het vliegtuig terug naar de VS zou nemen. Ik had hier ook het OCMW van verwittigd, dat men ook wist dat ik geen 'gevaar' was voor haar of een onmens en dat ik vooral niets illegaals wou doen - ook al wist ik heel goed dat ze al die tijd illegaal bij mij verbleef.
Ze is toen terug bij mij en mijn 2 kinderen terug ingetrokken voor die kleine maand. Het idee was dat ze op die manier de tijd had om haar spullen zou kunnen opruimen en uit mijn huis te zetten en andere administratie in orde te krijgen (uitschrijven uit school, haar eigen rekeningen betalen,...). Mijn voordeur is toen letterlijk open blijven staan dat ik niet kon beschuldigd worden van haar toegang te ontzeggen tot haar spullen.

Maar blijkbaar was die maand niet genoeg om alles in orde te krijgen wat haar spullen betrof, en nu zijn er nog altijd zaken van haar hier in mijn huis, sinds september vorig jaar.

In december vorig jaar heeft zij me uit zichzelf uitgenodigd om naar haar nieuwe appartement te gaan - ik dacht toen dat we misschien zaken wat beter konden bespreken, dus ben ik daarop ingegaan. Maar dat was ontzettend naief van mij: ik ben (ziek) uit haar appartement gezet omdat ik haar had gezegd dat we enkel verder in de relatie konden gaan als we een financieel akkoord konden hebben.

Ze heeft me nu en dan proberen bellen, maar sindsdien weiger ik elke vorm van contact met haar.

Gisteren krijg ik een bericht van haar waarin ze eist dat ik zo snel mogelijk contacteer ivm het regelen van de terugkeer van haar spullen naar de VS.

Daarom heb ik nu volgende vragen:

Ik begrijp dat ik van diefstal kan beschuldigd worden voor een volle 3 jaar na haar vertrek als ik haar spullen niet teruggeef. Ze had me wel al gezegd dat ik de rest van haar spullen mocht weggooien, maar ook dat kan ik niet meer bewijzen. Ik ben er nog niet aan gekomen omdat "haar spullen" nu de hele gelijkvloers inpalmt - ook met afval en andere rotzooi. En omdat ik pas na mijn geforceerd vertrek begin januari begrepen heb, dat ik zo ver mogelijk van haar vandaan moet blijven (naief x2). Maar ik stuit op serieuze principiële gevoelens waar ik nu geen blijf mee weet:

- kan ik haar dwingen om in 1 beweging *al* haar spullen weg te laten halen op haar kosten, inclusief afval? Ik heb geen intentie van wraak of zo, ik ben daar te oud voor geworden, maar ik wil wel nog zien dat het relatief fair kan gebeuren. Haar spullen hebben geen waarde voor mij. Er zijn 4 fietsen in de garage die misschien samen 250 euro zouden kunnen opleveren, maar dit is een peuleschil in vergelijking met de 20000 euro. Ik ben niet meer akkoord dat ze nu aan 'cherry-picking' kan gaan doen en mij gegijzeld kan houden voor 3 jaar ivm het bijhouden van haar spullen - trouwens ik wil hier ook zo snel mogelijk verhuizen wegens slechte herinneringen; ik ben ook niet meer akkoord dat ik nog geld uitgeef aan heel dit opkuis-project. Ik ben wel akkoord dat ze mensen inhuurt om haar spullen op te pikken en te transporteren, maar dan moeten ze gelijk alles meenemen. Is dit een eis die ik kan maken?

- mag ik terugkomen op mijn vraag om van haar kant mij pro-rata terug te betalen voor het gebruik van de nutsvoorzieningen toen ze hier verbleef? Indien ja, mag ik dat als voorafgaande voorwaarde stellen vooraleer ze haar spullen kan laten ophalen? Toen ik wist dat ze ging vertrekken heb ik een advocaat gevraagd of ik dat bedrag kon terugvorderen, maar aangezien ze toen nog geen geregistreerd adres had (ook niet in de VS), kon mijn advocaat niets doen, zei deze. Maar nu heb ik wel haar geregistreerd adres...
Bovendien beweert mijn ex-partner dat ze navraag is gaan doen bij het vredegerecht of mijn vraag tot meebetaling gegrond was, en die zou gezegd hebben dat dat ik dat niet kon. Ik vermoed dat dit dan is omdat er inderdaad geen schriftelijk bewijs is waarin ze zich akkoord stemt van de onkosten mee te betalen...? Het kan ook zijn dat ze hierom heeft gelogen, ik weet het niet.

- is het een goed idee om langs haar case-worker bij het OCMW langs te gaan?

- welk soort advocaat kan mij hierbij helpen en wat zou dit mogen kosten?


Mijn excuses voor de lange email - ik wil gewoon dat dit zo neutraal mogelijk kan opgelost worden, en ik weet er eigenlijk geen raad mee.

Ik bedank jullie hartelijk alvast voor eender welke hulp!
Fijne dag nog verder

eylis
Berichten: 8842

#2 , 18 feb 2024 16:39

U hoeft helemaal niets te doen. U was niet getrouwd en niet wettelijk samenwonen. Een ding is niet erg duidelijk: woont mevrouw nu in USA of België?
Mevrouw is reeds jaren vertrokken. En neen: u kan niet veroordeeld worden voor diefstal. Mevrouw had ongeveer 2 jaar de tijd om eventueel achtergelaten spullen op te komen halen en heeft dat niet gedaan. Er is ook geen bewijs van afspraak - noch (door beiden) ondertekende inventaris - dat u spullen in bewaring diende te houden. Er is ook geen akkoord ivm de kostprijs voor het stockeren van mogelijke spullen (van harentwege).

Maw: er is nergens zekerheid over van wat er dan wel eventueel zou kunnen achtergebleven zijn in uw woning. Rommel? Een Rembrandt?
Contacteer niemand. Want dat kan als een begin van bewijs gezien worden dat u "zaken zou willen regelen". Er zijn geen zaken te regelen.
Ga niet in op berichten. Meldt enkel dat u bij hardnekkige contactname klacht zal neerleggen voor stalking (belaging). U heeft geen advocaat nodig.
Mevrouw verwart een beetje de Amerikaanse manier van rechtspleging, waar advocaten vaak op deel in de winst verdedigen...met de rechtsgang hier.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2024 05:59

Wat meebetalen in nutsvoorzieningen betreft, geef ik u geen kans. Ze is intussen al vertrokken en u heeft nooit aantoonbaar hierom gevraagd toen ze nog bij u woonde.

Anders zouden we deze discussie wel na iedere stukgelopen relatie krijgen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 20 feb 2024 19:35

En van diefstal kan u nooit verdacht worden want zij heeft de zaken achtergelaten.
Als zij van het OCMW 'hulp' kreeg moet ze toch 'ergens' officieel ingeschreven zijn geweest????
Is ze nog in Be of al terug naar de USA.
Wat is /was haar nationaliteit. Indien alleen USA dan was ze sowieso illegaal.

Just Only
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2024 17:18

Hallo Eylis,

Bedankt voor jouw antwoord - hopelijk laat mijn late reacite niet blijken dat ik dit niet waardeer, ik heb de laatste weken getracht de juiste (ook niet-legale) hulp te verkrijgen om door deze periode te gaan..

Laat mij nog even antwoorden:
Ik was nooit getrouwd met haar, en enkel in proces om samen te wonen, maar inderdaad niets werd getekend, na meer dan 2 jaar op deze manier samen te wonen in België. Ze is wel pas vertrokken in september 2023 en heeft me in december 2023 uitgenodigd om zaken te 'bespreken', dacht ik dan. Maar dat is dus dramatisch afgelopen (ik heb 911 gebeld en zo voor hulp) en sinds 6 januari vermijd ik alle contact. Tussen september 2023 en februari 2024 is zij er niet meer op teruggekomen (dus ook niet toen ik daar was). Daarna heb ik 2 mails (=2 zinnen) gekregen met de vraag haar 'kostbare spullen' door te sturen naar de VS. Eerlijk gezegd, vermoed ik dat het om haar oude PC gaat (is zelf al 10 jaar oud), maar mogelijks gaat het over emotionele waarde vooral, en ja 3 fietsen; al de rest had ze in september al verkocht/weggedaan. Maar ze heeft hier heel veel rotzooi achtergelaten, specifiek van haar.
Voor de duidelijkheid - het gaat mij hier hoegenaamd niet om wraak of iets in die stijl, ik ben daar zelf te oud voor geworden en dat wil ik ook als voorbeeld niet betekenen voor mijn kinderen. Het liefst doe ik niets en doe ik haar spullen wanneer ik het me kan veroorloven weg (ja, ik heb me gedurende 2 jaar laten ruineren met goede hoop, domme naiviteit ten top).
Ik was misschien niet duidelijk, maar het klopt dus niet dat 2 jaar deze spullen heeft achtergelaten. Haar eerste woord hierrond is na "slechts" 4.5 maanden. Ze woont sinds januari 2024 opnieuw geregistreerd in de VS, daarvoor leefde ze bij haar zus.
Er is inderdaad geen enkele inventaris opgesteld. Ik heb wel foto's van het hele gelijkvloers 'voor' ze aankwamen (opgekuist en opgeruimd) en vlak 'na" dat ze zijn vertrokken (je kon amper de deur nog openen - en nu nog niet)
En nee, er is ook niets afgesproken rond dat ik al dan niet een gratis storage plaats was.
Het is echt 99% rommel, tweedehandsmeubels en tweedehandskleren, boeken, speelgoed,..

Maar u slaat de nagel op de kop ergens: het liefst contacteer ik inderdaad absoluut niemand, behalve als iemand me kan zeggen dat ik alsnog (iets van) die kosten kan recupereren: ik heb schriftelijk in een lange mail gedateerd voor ze vertrok gevraagd om me terug te betalen voor haar deel (inclusief een Excel lijst met links naar de digitaal bewaarde facturen van de electriciteit/gas/internet bedrijven. Letterlijk de dag daarop liet ze me verstaan via SMS dat ze ons ging verlaten en werd ik daarbij verweten dat het niet legaal was dat ik haar dat vroeg mee te betalen. Trouwens op die vraag weet ik het antwoord ook nog niet. Ik heb wel mijn lange mail waarvan sprake, door die twijfel, naar haar OCMW case-worker gestuurd, maar die heeft zich wijselijk hieruit teruggetrokken.
Ze heeft zich hier ook geregeld naar andere mensen (waaronder OCMW, psychiatrisch instelling voor haar dochter, school, ziekenhuis...) agressief gedragen zoals het in de US aan toegaat.. dus inderdaad, ze verwart US met EU manier van rechtsspraak, dacht ik ook..

Maar ik zwijg naar haar toe nog altijd in alle talen. Dat zwaard blijft toch nog altijd hangen. Dus als ik u goed volg, kan ik alles laten weghalen van haar (= 100% ecopark) en kan ze me niks meer maken, akkoord?

Nogmaals mijn dank om dit door te nemen.. en ik wens u nog een fijne dag!

Just Only
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mar 2024 17:27

Hallo Thomas_A;

U ook bedankt nog voor uw antwoord - wat die vraag tot terugbetaling betreft, die is wel degelijk naar haar gestuurd, inclusief links naar de facturen waar ik vraag bij te dragen. Het klopt wel dat ze hier schriftelijk nooit mee akkoord is gegaan. Nu, ik dacht dat, in de sfeer van een samenlevingscontract te willen aangaan, via het gemeentehuis, wat uiteindelijk bij OCMW is beland, men er juridisch ook van uitging dat de huishoudkosten pro rata werden verdeeld? Wat dat betreft, ik heb haar nooit om huur gevraagd al die tijd, omdat ik begrepen had dat ik dan als huisjesmeilker zou kunnen beschouwd worden (of erger....) .Natuurlijk dacht ik toen nog dat we nà de getekende overeenkomst dit financieel wel onderling gingen rechttrekken. "Niemand" zou toch niet het "gezond verstand" hebben om bij iemand in te wonen denkende dat het allemaal gratis was - toch zeker als partner? In de SMS-berichten de dag erop blijkt ook heel duidelijk dat ik van haar vertrek ook niet op de hoogte was..(dus na versturing van mijn mail).

Bedankt in ieder geval ook voor alle advies - ook voor u een fijne dag toegewenst.

Just Only
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2024 17:39

Hallo Franciscus,

Bedankt om ook te reageren !
Ze kreeg hulp van het OCMW omdat er een procedure lopend was om samen te wonen en ze officieel geen inkomen had. Trouwens, dit heb ik nooit begrepen: ze kreeg ongeveer 3500 euro per maand net vanwege "child support" van de (ongetrouwde) vader van haar kinderen via een onderlinge 'settlement' (hij moest van zijn kinderen niet weten, blijkbaar). En toch kon ze steun krijgen van het OCMW...want wettelijk verdiende ze niets. Ik heb dat van in het being onethisch gevonden..maar ja blijkbaar is dat het systeem?

Ironisch genoeg, was ik degene die haar naar het OCMW had gestuurd, omdat ze medische problemen had met haar kinderen en ze hier geen verzekering had. Omdat ik (dat nog wel) hen niet onder mijn verzekering wou brengen zomaar, heb ik haar gevraagd om raad te vragen aan het OCMW - ook omdat de dienstverlening wat het gemeentehuis betrof, van in het begin niet heel vlotjes verliep. Het is ook het OCMW geweest dat haar aan een 'BIS'-nummer heeft geholpen, waarbij ze verdere financiële steun kreeg. Wat dat betreft was ze wel geregistreerd, via zo'n wit A4-blad meedelend dat ze in procedure was.

Ze is sinds september 2023 terug in de VS, en ze heeft enkel de Amerikaanse nationaliteit gehad. Dus ja, ze was een door het systeem officiceel 'gedoogde' illegaal (wat ik trouwens niemand toewens...)

Ik weet niet of dit duidelijker is?
Fijne dag nog verder ook voor u, in ieder geval!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”