Advies over woning partner

Jinke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Advies over woning partner

#1 , 28 jan 2024 18:45

Kunnen jullie aub adviseren?
Waar ik bang voor was is gebeurd.
Ik moet vaag blijven voor mijn veiligheid.

Al jaren door, dat fam partner achter zijn en vooral mijn geld aanzat. Daarom en fysieke redenen besloten partner verhuist alleen en hij neemt het huurcontract KT. Normaal dit voorjaar verhuis.

Zijn fam weet dat ik hem help financieel om zijn droom van woning en een plek voor ons te financieren (hij heeft handicap). Ik heb met hem een gem zicht geopend voor de betalingen waarin wij beiden kosten hebben gestort.

Zo kan ik veilig zijn en eerst de kat uit de boom kijken wat zij naar mij en hem gaan doen, voordat ik officieel de stap zet. Ik zou de fin risicos niet nemen kende ik hem al geen tiebtallen jaren en tiental j stabiele relatie.

Als zijn nieuwe woning aan die baan qua verkeer te druk blijkt, gaat hij uitkijken naar iets anders na een jaar. Ik help hem eerlijk met waarborg en deel huur en deel vaste kosten. Anders komen wij nooit los van zijn familie en hun invloed. Eerder eisten zij dzt ik hun zoon een deel uitkocht... duizenden euros... omdat ik er anders mogelijk vandoor kon trekken en hun zoon kon lat3n stikkrn. Hij heeft maar een huurcontract KT. Dit is afpersing.

Er is recent een sneer uitgehaald dat alles wat van mijn partner is blijft. (Ja DEEEE , DIT HADDEN MIJN PARTNER EN IK SOWIESO OVEREENGEKOMEN). En alles van hem wat er nieuw inkomt van hem, ongeacht of we met twee kopen en de kosten splitsen en op twee namen facturen OOK. Dus... Ik heb elektronica twv een hoog bedrag al voor hem gekocht maar op mijn naam, willen zij dus bedoelen zet ik dit daar in dat huisje DAN IS DIT OOK V HEM maar vooral van hen! ... alle spullen die door mijn fam geleend gaan worden aan hem om hem te helpen starten en die hij normaal mag gebruiken dus ook!!!!

Dit is NIET OKEE... er is ook een grote manipulatie gaande en ze doen er alles aan om onze relatie te breken. Ik kan niet beschrijven hier in algemene chat: angst represailles naar hem en mij toe...

Is er iets bescherming die ik op mijn eigen of de gem bezittingen kan nemen zodat ze ev. die spullen niet mee naar huis nemen achter mijn rug?

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 jan 2024 20:15

Nogal een warrig verhaal

Jinke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2024 20:43

Mss dit duidelijker?

Partner heeft handicap maar normaal IQ/werkt/kan perfect normaal functioneren en verhuist naar mijn provincie.

Zijn familie liet onder voorwaarden mij van hem "duizenden euros" uitkopen.
Eerder zijn er out of the blue doorheen de jaren opmerkingen gemaakt door zijn fam en door leeftijd van mijn fzmilieleden over 'dat ik ga erven mogelijk owv de leeftijd van mijn eigen familie en dat die niet eeuwig blijven leven" door hen...

Ben ermee akkoord gegaan maar het bedrag was absurd en in samenspraak met mijn partner dit niet gedaan. Wel een gem zichtrekening geopend en de kosten zijn verdeeld in 2.

Zijn familie heeft volmachten proberen claimen door hem onder druk te zetten op een gemeenschappelijkr zicht spaar waar wij v ons loon op gestort hadden. Daar maanden ruzie over geweest, maar mijn partner en ik hebben dit niet gegeven aan die personen.

Nu is er vanuit het niks een zwaar verwijt naar mij gemaakt recent. Dat omdat hun zoon het contract officieel alleen aangaat, ondanks mijn bijna evenhoge centen die ik erin steek, alle bezittingen die hij meeneemt v hem zijn. Ja natuurlijk! Mijn partner en ik hadden dit al besproken.

Maar: zij hebben mij afgesnauwd dat alles wat samen wordt aangekocht of prive wordt verplaatst van mij, ook hem dan automatisch toebehoord.

Die familie bezit over zijn spaarrekeningen volmachten. Zij hebben ook op onze gemeenschappelijke kosten en spaarrek voor de kosten reserve willen claimen.

Ik heb dus voor een groot bedrag elektro aangekocht waarvan hij gebruik kan maken maar alles zelf betaald van mijn privegeld.

Zij willen dat alle goederen die erin komen dus tot hen toebehoren en hun zoon...

Is er een manier om de goederen die hun zoon en ik gemeenschappelijk hebben aangekocht/gem naam en waarvan we kunnrn bewijzen dat we de kosten 50 50 hebben gedaan en ik mijn prive goederen die ik daar wil zetten qua elektro apparaten zodat hij erv daar gebruik kan maken ,
dat zij dit niet opeisen later moesten zij proberen tr eisen dat zij er recht op hebben of worst case: ik denk niet dat ze het gaan doen maar ik ken een koppel waarbij het zo gegaan is, de bezittingen v de ene stelen?

Wij leven in angst. Zij saboteren de relatie al bijna een jaar. Als zij hem onterecht uit rancune onbevoegd laten verklaren en zij willen of krujgen bewindvoering, hoe bescherm ik dan zijn bezittingen die HEM toebehoren, mijn privebezittingen die mij toebehoren? En vooral het gaat over aanzienlijke som geld van mij: hoe bescherm ik mijn deel op de nieuw geopende zichtrekening paar m geleden waarop de hulp voor hem in de kosten van dat huurhuis zitten? Claimen ze hem onterecht onbevoegd dan ben ik bang dat zij mijn deel van die rekening afhalen...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 29 jan 2024 18:31

Is uw partner meerderjarig of verlengd minderjarig verklaard? In de tweede situatie is er voogdij en bewindvoering. In de eerste situatie ga je gewoon naar de bank om alle volmachten te laten schrappen en hebben zijn ouders niets meer in de pap te brokken als jullie dat niet willen

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 29 jan 2024 22:45

Doen zoals boven vermeld.
Hebben jullie een samenlevingscontract of enkel feitelijk samenwonend?
Raadpleeg samen een notaris die u gerichte info kan geven en ook een en ander op papier (akte) kan zetten.

Jinke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2024 20:27

Voorlopig zijn er gelukkkig nog geen concrere tekenen dat ze hem onbevoegd laten verklaren en volgens eerste telefonisch contact voor afspraak met/bij notaris voor advies, zouden ze in geval van onbevoegdverklaring geen poot hebben om op te staan. Hij is niet verlengd minderjarig of onder bewind, wel levenslange handicap.

Op jullie aanraden ga ik naar de notaris eerlijk alles laten vastleggen. Ik zal hem vragen mee te gaan om zo eerlijk de gemeenschappelijke aankopen ook voor hem te laten registreren.

Maatsch werker heeft ook kunnen zien langs mijn kant dat alles eerlijk verloopt ivm de betalingen en dat er voor hem geen risico's zijn.

De volmacht op zijn eigen spaarrekening door hen laat ik staan, ik geef ze het voordeel van de twijfel, al leren enkele casussen can mensen in mijn omgeving mij anders.

Kom ik erachter dat er toch geld van hun kind in hun zakken verdwijnt, gaat dit niet ongestraft voorbij gaan.

Er gaat geen samenlevingscontract zijn het eerste jaar, ik verhuis nog niet mee officieel en verblijf niet alle dagen in zijn nieuwe woonst. Lukt het na enkele maanden wel, dan gaan wij bij verlenging met 2 het contract aangaan voor LT ipv nog een KT erbij.

Ik wil aannemen dat ze hem willen overbeschermen. Daardoor wil ik iets milder zijn en de vele voorvallen met hun door mijn vingers zien. En omdat ik mijn partner graag zie.

Al blijft door de vele alarmsignalen waakzaamheid geboden.
Voorbije jaren waren er veel gesprekken in die familie over geld, waarbij ik dacht wat gaat mij dit nu aan, al leeft er iemand onder een brug. Zolang iedereen maar gelukkig is met z'n leven interesseert het me niets, maar ik laat mijn geliefde of mezelf niet afpersen of in het zak zetten. Er werd ook te gretig en frequent naar mijn situatie gevraagd.

Uiteindelijk wil ik dat mijn partner er niet onder lijdt. Maar ik wil wel ook HEM mee in bescherming nemen.

Sirkii
Berichten: 5420

#7 , 03 feb 2024 12:35

Hij is handelingsbekwaam. Schrap die volmachten. Geef ev een volmacht aan elkaar.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 feb 2024 15:42

Ik raad jullie aan om contact op te nemen met de juridische dienst binnen uw ocmw of het CAW om samen concrete plannen en afspraken uit te werken. Het belangrijkste is dat er duidelijkheid komt over het waarom de ouders nog een volmacht hebben. Zoals hoger gesteld als er geen sprake is van de "oude verlengde minderjarigheid" en/of de aanstelling van bewindvoering, kan hij in geval van meerderjarigheid zijn volmachten intrekken. Zodra er sprake is van een meer stabiele samenwoonst en het klikt, kunnen jullie mekaar nog altijd bevolmachten. Ieder een aparte rekening en praktische afspraken over de tussenkomst in de kosten kan ook een oplossing bieden. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”