Niet wettelijk samen wonen, wel lening partner mee betalen.

Stephan1974
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet wettelijk samen wonen, wel lening partner mee betalen.

#1 , 26 nov 2023 17:46

Hey iedereen,

Ik wil hier even “kort “ mijn verhaal doen.
Ik woon nu een 6tal jaar samen met mijn vriendin, die haar eigen woning heeft.. sinds 2018 ben ik in de lening van het huis ingestapt.. dus los ik de helft van de lening verder mee af..
nu, we zijn gewoon samen wonend, dus niet wettelijk of getrouwd…
Nu , ik heb al enkele keren gevraagd hoe dat zit met die afbetaling voor moest er iets gebeuren welk recht ik heb.. dus hoe ik dit best bij een notaris zou laten beschrijven.. gezien ik toch al een groot deel heb afbetaald en nog steeds doe.. en wss nog lang zal doen.. zolang alles nog goed gaat.. wat ook het belangrijkste is.. ook voor de kinderen , gezien ik een dochtertje heb samen met mijn vriendin.. hoe zien jullie dat .. of hoe zou ik dit het beste laten beschrijven dat zowel mijn vriendin als ik toch nog safe staan .. mvg S.

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 26 nov 2023 17:51

Wat was hier de bedoeling? Werd dit als een soort van huur gezien of ging u zich op deze manier mee inkopen? Dit had u sowieso best 5 jaar geleden al laten vastleggen, dit kan nu aanleiding geven tot conflicten als u hier een andere visie op zou hebben.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2023 18:19

Zoals LeenW zegt: alleen jullie weten wat de bedoeling was.

Inkopen in de woning zodat deze uiteindelijk van allebei zou zijn of een vergoeding betalen voor het woongenot?

Dat is eigenlijk een vraag om te stellen ergens tussen het bespreken van het gaan samenwonen en het uitladen van de eerste valies.

Je bent dus te laat, maar nu is nog steeds beter dan wachten tot het slechter gaat.

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 26 nov 2023 22:01

Bij een ernstige bank kan je niet ‘instappen in de lening’ zonder mede eigenaar te zijn….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 nov 2023 00:08

Als u niet als mede-eigenaar geakteerd staat , staat u nergens ...

En daarvoor had je naar notaris gemoeten (en deel overkopen) dus dat had u geweten ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”