Kostenverdeling huwelijk scheiding van goederen

Katia6677
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Re: Kostenverdeling huwelijk scheiding van goederen

#1 , 16 okt 2023 02:53

Mijn partner en ik willen trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen. We brengen ieder van ons onze woning in in de gemeenschap. In zijn woning gaan we wonen ( vrij van schulden). Mijn woning wordt verhuurd (hierop zit een hypothecaire lening en moet verder gerenoveerd worden). We gaan een gemeenschappelijke rekening openen waarop we ieder maandelijks een bedrag storten voor de nutsvoorzieningen en dagelijkse onkosten (boodschappen). Nu wil hij ook dat ik op zijn persoonlijke rekening huur stort + onkostenvergoeding (helft grondlasten, verzekeringen ed...) omdat ik gebruik maak van zijn huis. Redenering is mochten we samen een huis huren dat de kosten ook in 2 worden gedeeld. Omgekeerd wil hij geen grondlasten en verzekering delen van mijn huis. Uiteindelijk leveren mijn leningen toch een fiscaal voordeel op. Graag advies hoe we best de kostenverdeling zouden doen zonder dat er zich iemand benadeeld voelt. Bedankt.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2023 06:02

Jullie kunnen natuurlijk overeen komen wat jullie zelf willen.

Meest logische lijkt me dat de huurinkomsten van de tweede woning de extra bijdrage van jouw kant in de gemeenschappelijke pot zijn. Dan is de “opbrengst” in geld of natura van beide woningen gemeenschappelijk.

Onroerende voorheffing en renovatie waarschijnlijk beter van beide woningen apart te regelen, want dit gaat nooit gelijk zijn. Kan alleen voor onenigheid zorgen bij latere verdeling.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 16 okt 2023 10:45

Verklaar u nader. Ik begrijp iets niet : huwelijk met scheiding van goederen? En de twee woningen worden in de gemeenschap gebracht.
Iets klopt niet. Is dus moeilijk om te antwoorden.
Als de woningen in gemeenschap zitten, moet de huur ook gemeenschappelijk zijn.
Vraag uitsluitsel aan notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#4 , 17 okt 2023 07:44

Beste

Wat Wanton zegt klopt. Als woningen in gemeenschap gebracht worden, dan behoren die huizen niet meer tot jullie eigen vermogen maar tot het gemeenschappelijk vermogen. Dat betekent uiteraard dat u geen huur moet betalen om te verblijven in een woning die vanaf dan ook van u is. Anderzijds is de huuropbrengst van de verhuurde woning van uw kant niet langer eigen maar eveneens gemeenschappelijk. Évident gezien ook uw woning gemeenschappelijke eigendom wordt. Als u dan toch voor scheiding van goederen gaat is de beste oplossing dit ook consequent door te trekken. Jullie eigendommen blijven dan ook uit de gemeenschap. U trekt uw huuropbrengst alleen op en bekostigt in voorkomend geval zelf de verbouwingen aan uw eigendom. En het is dan ook logisch dat u de helft van de normale huurwaarde aan uw partner betaalt om in zijn woning te wonen, naast de deling van gezinskosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

chrg
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2024 10:59

ik ben op zoek naar een model voor een overeenkomst scheiding van goederen, kan iemand mij daarmee helpen?

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 22 jan 2024 20:54

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”