LAT-relatie, advies partner eigen woning maar zieke ouders/partner

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

LAT-relatie, advies partner eigen woning maar zieke ouders/partner

#1 , 15 okt 2023 17:30

Onze situatie is ongewoon. Ik wil advies inwinnen daarom.

Situatie:
Jarenlang lat-relatie.
Partner verhuist binnenkort naar mijn provincie.
Hij gaat binnenkort huis huren op zijn naam.
Hij kan effectief beginnen werken in de buurt nieuwe woonst in speciaal bedrijf, maar bedrijf weet nog geen startdatum.
We hebben beiden handicap maar ook ouders met medische problemen en zelf ook medische problemen.

Voor ons is er niets voorzien wettelijk.
Sociale woning: kunnen we niet bij elkaar overnachten paar d aan stuk, plus beiden teveel spaargeld.
Instelling of beschut wonen: zijn we fysiek en mentaal ongeschikt voor omdat we normaal IQ hebben en in ADL kunnen voorzien en geen begeleiding nodig hebben op vlak van relatie. En ook geen behoefte om tussen anderen te moeten samenleven...
Willen we wat privacy, B&B / hotel kost ook al 80/100 enkel voor 1 nacht, of we zijn altijd gebonden bij onze ouders met 0 privacy af te spreken en enkel wanneer het onze families past...
We willen dolgraag toekomst samen, maar soms is het om van te huilen.

Als hij verhuist en hier gaat werken fulltime, ga ik mijn ouders meehelpen overdag, omdat er 1tje van mij zwaar ziek is. Maar omgekeerd ook. Wanneer ik zo'n slechte dag heb fysiek dat er iemand bij me moet blijven, kunnen mijn ouders op me letten. Helaas gaat de gezondheid v mezelf ook snel bergaf. WIllen we iets tijd samen, is het NU de moment, dat zeggen mijn artsen me ook.

Ik woon nog thuis. Mijn ouders zijn bejaard met resem gezondheidsklachten, eentje zeer ernstig. Maar qua uren zal ik door de werkweek enkel mijn partner 's avonds zien.
Maw MIJN domicilie verplaatsen NU omdat ik daar minder tijd ga doorbrengen met hem dan momenteel met m'n ouders, lijkt net tegenovergestelde v dat je domicilie moet verplaatsen in LAT of feitelijk samenwonen, omdat ik meer tijd thuis hier ga doorbrengen dan bij hem in totaal in't begin.

1 van zijn ouders heeft sinds einde deze zomer erge gezondheidsklachten en ligt al een tijd kritiek (nu nog) in ziekenhuis.
Partner wil de eerste maand stel de ouder mag eind dit j naar huis komen, eerst 1 tot 2 maanden door de week meehelpen.
En er zijn voor de familie. Dit kwam onverwacht. De plannen voor de verhuis waren bijna rond toen dit gebeurde en bezorgd ons de kopzorgen omtrent reglementering... Ik vind het ergens knap van hem, maar zover ik heb begrepen laat de wet hier nauwelijks ruimte toe...

Hij zou mij dan in het weekend vanaf vrijdag zien in zijn nieuwe woning en zondag avond naar huis.
Hij zou wel zijn elektriciteit enz en effectief huurcontract ondertekenen en domicilie gaan verplaatsen.
Voor hem is de situatie dubbel belastend. Enerzijds verandering job met zijn handicap en de startdatum ervan nog niet weten, dan de zorg om zijn familie thuis en zijn nakende verhuis.
Omdat mijn partner zeer ver weg woont en owv z'n handicap, kan hij niet iedere dag omdat hij anders 4u/d onderweg is, op en neer gaan naar de nieuwe woning. Hij gaat crashen anders.

Maar normaal komt er een agent controleren of je effectief in de woning woont?
Wij willen echt de boel niet bedotten maar de regelgeving is voor ons verwarrend er is letterlijk niks voorzien voor mensen zoals wij...
Wij weten niet hoe wij dit nu juridisch moeten aanpakken. Kan iemand ons hiervoor afstraffen dat we een eigen leven willen en de families niet willen laten stikken?

Wij kunnen onze ouders toch niet laten stikken? Maar de woning laten schieten kunnen we toch ook niet? Zo'n kans met een goede huisbaas die erg begrip voor ons en onze situatie heeft vinden mijn partner en later ik nooit meer. Plus een betaalbare woning die ook aan mijn fysieke handicap voldoet ook niet tegen dat bedrag. :cry: :cry: :cry:

Het is wel zo owv zijn handicap ook al werkt ie fulltime dat ik toch iets van de huurprijs bijpas omdat onze ouders er niet toe bereid zijn en om mijn partner te helpen, maar ik kan niet anders.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Mijn angst is als partner niet thuis is op moment controle wijkagent, dat ie in de ogen van de wijkagent iets mis doet. Of als ik eens in een weekend daar verblijf in het begin als agent dan langskomt, dat die verkeerde dingen kan denken of concluderen. Omdat ik niet altijd met een koffer voor een weekendje kan sleuren, liet ik soms in zijn ouderlijk huis paar spullen achter zoals pyjama, toiletgrief etc. Maar bij controle wijkagent best niet?

Alsjeblieft jullie advies, ik kan nimmer van de stress :cry: We willen graag antwoord hierop

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2023 17:37

Ik ben fier op hem dat hij zo behulpzaam is voor zijn familie en ben blij dat hij ze wil helpen.
Hij kan owv de afstand dus ook niet telkens op en neer reizen, maar eens hij kan starten in zijn nieuw bedrijf is dit probleem echt waar van de baan.
Doen wij dan nu iets verkeerd met de nieuwe woning?
We hebben letterlijk bijna 2j moeten zoeken om iets betaalbaars met goede huisbazen te vinden...
Laten we schieten, dan zijn we weer voor 2j vertrokken...

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2023 18:35

Hoewel je bericht heel duidelijk jullie situatie omschrijft, begrijp ik nog niet zo goed wat het probleem juist is.

Je zegt dat je een goede huisbaas hebt gevonden. Wie gaat deze woning huren en wie gaat er precies wonen? Wat zou het probleem zijn om daar je (of jullie) domicilie te zetten?

Een woonstcontrole na inschrijving dient om domiciliefraude tegen te gaan, maar je moet er ook niet teveel belang aan hechten. Niemand is verplicht thuis te zijn bij een onverwachts bezoek en iedereen slaapt waar hij wil. Al zeker als er een goede reden is zoals zorgbehoevende ouders. Daar hoef je helemaal geen stress voor te hebben.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2023 20:12

Neem contact op met het CAW en/of de sociale dienst van het ziekenfonds of OCMW om jullie situatie te bespreken. Zij kunnen jullie ook beter wegwijs maken in de wetgeving en de vigerende rechtsregels en welke mogelijkheden er zijn. Domiciliefraude geldt voor iedereen. Het kan niet de bedoeling zijn dat jullie via allerlei trucs de wetgeving trachten te omzeilen. Bekijk samen met de hogervernoemde instanties hoe jullie legitiem tot een oplossing kunnen komen. Misschien kan beschut wonen een oplossing voor jullie bieden. U spreekt zelf van teveel spaargeld, dus geld kan het probleem niet zijn. Het lijkt me eerder een probleem om een oplossing te vinden voor uw ouders een een oplossing voor jullie als paar. Daarom dat ik jullie ook verwijs naar deze instanties. Op dit forum zal u immers geen antwoorden vinden op deze problematiek.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iota
Berichten: 830

#5 , 16 okt 2023 10:17

Je verhaal is nogal moeilijk te volgen omdat je de kern van jullie probleem niet duidelijk omschrijft.

In principe: zelfs al ga je elke dag voor je hulpbehoevende ouders zorgen en daar met periodes logeren, betekent niet dat je daar je domicilie moet zetten omdat je er mss meer tijd doorbrengt dan thuis. Er zijn ook mensen zat met een LAT-relatie die elk weekend bij elkaar logeren zonder dat ze officieel samenwonen en zonder dat dit een probleem zou zijn.

Allicht gaat het bij jullie om uitkeringen invaliditeit die zouden zakken bij samenwoonst en/of sociale tarieven die zouden kunnen vervallen.
Maar het hoe en wat is ons hier niet erg duidelijk.

U woont nu bij uw ouders. Wat zou er anders zijn als u bij uw partner woonde?
Het is ook niet duidelijk of u nu bij uw partner wil gaan wonen of juist niet.
Waarom is het probleem dat de wijkagent zou kunnen denken dat uw partner NIET woont in de woning die hij huurt?
Als jullie gaan samenwonen, waarom zou het een probleem zijn dat jij je hulpbehoevende ouders gaat helpen, enz.

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2023 11:37

Het probleem is inderdaad voorlopig die wetgeving rond samenwonen en zelfs OCMW vindt het ingewikkeld.
CAW ben ik aangemeld maar kan ik niet direct naartoe.

Probleem met de wijkagent: ik heb bang dat als hij verkeerde conclusies trekt terwijl partner er effectief gaat wonen of hij treft mij bij 1 van z'n controles aan als ik hem wel door de week kan helpen verhuizen, dat ie gaat zeggen dat er fraude wordt gepleegd.

Partner zet effectief zijn domicilie en ZAL er gaan wonen, maar kan dit nog niet direct owv z'n huidig werk dat hij nog niet mag/kan opgeven tot hij startdatum heeft nieuw werk.

En zoals ik het opvat: als ik 5d en nachten ouderlijk huis woon, dan is het toch net fraude om dan mijn domicilie bij hem zet? (nb ik heb slaapstoornis daarnaast...)

En via trucks dat doen wij niet met alle respect. Maar voor mij is het zinloos als ik 5 dagen en nachten sowieso thuis zit bij m'n ouders door de week in het begin, om dan mijn eigen domicilie bij hem te zetten.
Ik heb een vorige snertrelatie van 5j met een narcist achter de rug, ik wil voorzichtig zijn de eerste maanden.

Beschut wonen daar hebben wij echt geen boodschap aan: constant met ander mensen leven, constant verplichte activiteiten terwijl wij daar "te goed" voor zijn bevonden... Vandaar... Enige optie is privémarkt huren.

iota
Berichten: 830

#7 , 16 okt 2023 12:34

Als ik het goed begrijp, wil u dus bij uw ouders gedomicileerd blijven en in het weekend naar uw partner gaan. Eigenlijk zie ik niet wat het probleem zou zijn, aangezien u naar eigen zeggen effectief 5 dagen in de week bij uw ouders woont?
Kennelijk bent u bang dat de wijkagent u bij uw partner aantreft en verkeerdelijk zou denken dat u daar woont? Op zich mag die u daar aantreffen, zelfs op een weekdag. U mag op bezoek gaan bij wie en wanneer u wil. En ik neem aan dat u ook ergens mag logeren, uitkering of niet?
Alleen mag u daar niet daadwerkelijk wonen. Dus al uw persoonlijke spullen mogen daar niet staan, uw naam mag niet op de bel staan, enz. Verder gaat de wijkagent niet in het oog houden hoe vaak u daar komt. Tenzij er derden (buren, huisbaas...) zouden vermoeden dat er sprake is van domiciliefraude en dit gaan overdragen.

Uw partner: daar schijnt het probleem te zijn dat hij alvast een woning huurt en er zijn domicilie zet in afwachting van zijn nieuwe job, maar nog niet zeker is vanaf wanneer hij daar effectief gaat wonen?
Waar woont hij dan nu en heeft hij nu ook een job? Anders is er voor beide toch een opzegtermijn?
U zegt dat hij onverwacht door de week nog ca. 2 maanden voor familie moet zorgen. Dus werkt hij nu niet?
Hier is het probleem de huurwetgeving die uw partner verplicht zijn domicilie te zetten in het gehuurde goed. Vraag is, of de verhuurder in die situatie wel wil verhuren.

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2024 20:00

Advies gevraagd bij de gemeente, sociale diensten, notaris enz.
Geen probleem met de domicilie van mijn kant, 1 a 2 maand tijd voor mijn partner want hij heeft geen eigen woning.

Partner kan bij de ouders gedomicilieerd blijven tot de nieuwe job hier.
Geeft geen problemen huurcontract.
Wordt dan ook niet als 2e verblijf bekeken.

Ivm medisch/mijn wantrouwen sommige personen , paar d per week daar blijven en niet altijd overnachten is geen fraude hebben ze mij verteld.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”