ex-vriend wil geld voor uitvoeren werken in mijn huis

volley5
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ex-vriend wil geld voor uitvoeren werken in mijn huis

#1 , 14 sep 2023 15:14

Hoi,
Ik was 2 jaar samen met mijn ex-vriend. Hij heeft 2 kinderen, ik ook. Van kort nadat wij samen waren is hij met zijn kinderen komen inwonen bij mij.
Wij hebben samen een zolderkamer verbouwd als slaapplaats voor zijn kinderen. Hij betaalde dit grotendeels want was voor zijn kinderen en ik had hier geen budget voor.
Van in het begin was het de bedoeling dat hij zijn huis zou verhuren en hier een deel huur zou betalen (lager bedrag dan hij zou binnenkrijgen dan huur die hij zou ontvangen). Dit was win-win voor beiden. Echter heeft hij dit altijd op de lange baan geschoven en is het er nooit van gekomen.
Hij heeft dan eigenlijk in de plaats daarvan andere zaken betaald voor hier in mijn woning. Moest hij huur betaald hebben zoals afgesproken had ik dit zelf kunnen betalen.
Toen we uit elkaar gingen waren we bezig met een zelfbouwproject voor een inbouwzwembad. Hij had hier al een aantal zaken van betaald, ik ook.

Origineel wou hij kleine € 2000 van mij, toen we nog overeen kwamen en we nog een FWB regeling hadden. Dit staat ook zo op berichten tussen ons.
Toen die regeling een maand erna ten einde kwam en het wat grimmiger werd, wou hij plots € 5700 en een hoop dingen die voor hier aangekocht werden terug hebben.

Nu dreigt hij met een rechtszaak. Ik was bereid die € 2000 te betalen na uitrekening van wat hij betaald heeft in die 2 jaar en wat ik van huur zou ontvangen hebben. Dan is € 2000 een mooie regeling voor hem. Maar nu wil hij dus het hogere bedrag.
Kan hij dit opeisen via de rechtbank?
Ter info, hij is zelfstandig en dreigde ook al om gewoon een factuur te maken en die via incasso te laten innen.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 14 sep 2023 16:36

Een zelfstandige is altijd verplicht een factuur op te maken voor werken aan zijn eigen woning, zie Artikel 19 van het btw-wetboek. Dat lijkt mij dus de eenvoudigste en meest correcte oplossing.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 sep 2023 17:03

Een zelfstandige is altijd verplicht een factuur op te maken voor werken aan zijn eigen woning, zie Artikel 19 van het btw-wetboek. Dat lijkt mij dus de eenvoudigste en meest correcte oplossing.
Woning is niet van de zelfstandige
Geldt dat niet enkel voor gebouw dat de zelfstandige professioneel gebruikt :?:

Geen idee of er professioneel gebruik gemaakt werd van de woning, maar ik verwacht van niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 14 sep 2023 17:07

Een zelfstandige is altijd verplicht een factuur op te maken voor werken aan zijn eigen woning, zie Artikel 19 van het btw-wetboek. Dat lijkt mij dus de eenvoudigste en meest correcte oplossing.
Woning is niet van de zelfstandige
Geldt dat niet enkel voor gebouw dat de zelfstandige professioneel gebruikt :?:

Geen idee of er professioneel gebruik gemaakt werd van de woning, maar ik verwacht van niet.
Volgens mij niet, zie

https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 2019C19-nl

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 14 sep 2023 21:31

Indien hij factuur stuurt uiteraard de eerste direct protesteren gezien samenwonen en vragen om gedetailleerde.
U kan hem via burgerlijke rechtbank (bezetting ten bede gedurende X jaar met drie personen ) en dan berekenen wat die kosten zouden zijn en daar afgetrokken wat hij betaald heeft aan samenwonen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”