Kopzorgen generatiewoning

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kopzorgen generatiewoning

#1 , 08 sep 2023 00:55

Howdy
Korte situatie:
Mijn fam generaties lang bezit fam woning.
Huidig samenwonen ander huis partner.
Ik erf later mijn generatie fam woning

Vraag:
Hoe voorkomen achter mijn rug ouders partner stiekem domicilie mijn generatie woning daar?
Bestaat er regelgeving indien document laten ondertekenen feitelijk samenwonen huis gen woning is en blijft altijd van mij en stuklopen relatie feitelijk samenwonen gelijk aan ik laat zijn domicilie recht vervallen?

Hoe mijn eigendom beschermen?

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2023 00:57

Concreet dus opzeggen vruchtgebruik woning als iemand in geniep domicilie op dat adres plaatst

Sirkii
Berichten: 5420

#3 , 08 sep 2023 02:45

Verhaal is zeer onduidelijk ….

Als dat huis nu in volle eigendom is van uw ouders doen ze bij leven met dat huis wat ze willen; incluis verkopen en het geld opdoen. Of verhuren. Daar heb jij als potentiële erfgenaam niets in de pap te brokken. Als er huurders zijn na t overlijden en je wil er zelf intrekken kan je de huur opzeggen met 6 maand opzeg.

Reclame

Melli
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2023 17:51

Bezorgdheid van mijn ouders was: als er in de andere of eigen familie iemand mij vb. dement ten onrechte laat verklaren of onbevoegd hoewel er volgens notaris geen argumenten voor zijn.
Zoals sommigen (niet mijn ouders) helaas in mijn eigen familie met mijn grootvader hebben gedaan, zo smerig...

Stel dan: mijn ouders zijn dood en ik erf het ouderlijk huis (want ze hebben laten verstaan tegen me dat ze het me willen nalaten effectief dus niet verkopen): stel dan:
mijn eigen fam/schoonfam/partner enz laten mij als ik ziek ben een document ondertekenen en proberen volmacht/bewindvoering te doen.
Kan ik dit aanvechten?

Er zijn voor duidelijkheid 0 tekenen dat mijn schoonfam of partner zoiets zou willen doen.
Gevaar komt enkel v sommige v mijn nichten, die ook met mijn tante/grootvader hebben gedaan...
Wil gewoon mijn ouders kunnen geruststel...
Maar als je dat vruchtgebruik toch zou kunnen opzeggen op ieder moment? Dan ben ik gerust

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2023 20:22

Ten eerste, een notaris oordeelt niet over dementie maar wel een hiervoor bevoegde arts.
Ten tweede in geval van dementie is het best dat er een bewindvoerder wordt aangesteld via de vrederechter
Tenslotte erf je enkel maar ingeval van overlijden.

Omdat het zulk een onsamenhangend verhaal is, raad ik je aan om een notaris te raadplegen voor wat erven aangaat en een geneesheer voor wat de gezondheidstoestand aangaat.

Voor de nodige wettelijke documenten kan u best een notaris raadplegen.

Nogmaals zet alles chronologisch op papier en zet het dan hier opnieuw uiteen.

Tenslotte raad ik u aan om het CAW of de juridische dienst binnen uw ocmw te raadplegen want u slaat heel wat begrippen door mekaar. U komt immers zeer verward over.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”