Samenwonend

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Samenwonend

#1 , 28 aug 2023 15:26

Hallo
Ik had graag juridische advies
mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht
Schoonouders wilde de notaris kosten betalen
Als we hun mee in huis zouden nemen
Geen probleem na een half jaar gaat de situatie moeilijker
We hebben een huis gekocht met een bijbouw waar zij nu is wonen ze hebben ervoor prive geleend om dat op te knappen
Maar omdat schoonmoeder nogal narcistische is
Er is wel geen bewijs van
Gaat het moeilijker en wilde we terug rust we willen ze weg
Wat is jullie advies

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 28 aug 2023 16:57

Beste

Vraag is in eerste instantie of er een recht van bewoning voorzien is in de akte.
Indien ja bent u gehouden uw contractuele verbintenissen na te komen.
Indien nee kan u hen eruit zetten mits u hen een redelijk termijn geeft om te verhuizen.
Maar mogelijk hebben ze het geschonken geld nodig omdat ze dan kosten hebben die ze nu mogelijk niet hebben. Dus lijkt het me billijk dat u hun investering terug stort. In voorkomend geval gecorrigeerd voor een paar maand huur maar dat zal peanuts zijn.
U of uw man kunnen mogelijk ook de problemen bespreekbaar maken waardoor ze zich mogelijk anders gaan gedragen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2023 18:51

Beste,
Ze staan niet in de akte
Op bijna 2 jaar hebben ze nooit huur stroom of water betaald
Sinds kort 4keer de stroom en nu bijna weer 2 niet
Het geld dat ze ons hebben geschonken heb ik zo op die manier willen terug geven door gratis bij ons te wonen masr ze hebben ook een persoonlijke lening genomen voor die achterbouw in orde te maken moeten we dat dan ook terug betalen ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 28 aug 2023 19:25

Is dat geregistreerd als zorgwoning?
persoonlijke lening voor een gebouw dat niet op hun naam staat?
Is het achtergebouw ook vergund?
Is er in uw gemeente een dienst burenbemiddeling - al eens gaan praten met de sociale dienst van de gemeente?
Ik vermoed dat ze wel zijn ingeschreven op uw adres en vermoedelijk zal dat zelfs als één gebouw aanzien worden.
Was de afspraak dat ze moesten betalen... staan er tussenmeters zowat ze betalen wat ze verbruiken...(behoudens de vaste kosten).
Qua water zal u bv een extra voordeel hebben.
Verder wat is jullie juridische band?

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2023 19:31

Dit is niet geregistreerd als zorgwoning
Ja een persoonlijke lening van 60 duizend €
De achterbouw is vergund
Ja op de gemeente staan ze gewoon geregistreerd als 1 woning
We hebben 2 meters van de elektriciteit
Maar niet van het water
Zij wilde dat niet betalen dus heb ik het altijd maar zelf betaald

Franciscus
Berichten: 38613

#6 , 28 aug 2023 19:41

Verder wat is jullie juridische band?
Er is geen akte inzake hun inbreng in het geheel.
Wat kunnen ze bewijzen qua betalingen inzake het huis?
Op wiens naam staan die facturen
Bouwen op iemands grond niet altijd een goed idee zonder akte.
Is schoonmoeder plots van manier van reageren veranderd of was ze vroeger ook al zo?

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2023 20:22

Nu hebben we al 3 maanden geen contact ik leef binnen met de man en 3 kinderen en zij huppelen overal
Er is geen akte en alles wat ze hebben gedaan hebben ze zelf gedaan de man dus ze hebben enkel kassa etiketten
Bouwen hebben ze niet gedaan dat was er al ze hebben enkel muren gezet keuken geplaatst 2de hands elektriciteit comform gemaakt maar allemaal zonder factuur
Blijkbaar was schoonmoeder zo al maar met mij had ze een goede band waardoor ik het niet zag
Hoe meer er klaar was is de achterbouw hoe erger het was en nog steeds ik zeg zolang als ze mij niet ziet is alles in orde
Ze eiste de kinderen op alsof zij de moeder was
Maar had pas de dochter van haar gesproken waar ze ook zo gelijk ons hebben samen gewoond ze zij letterlijk dat waren 7 lange jaren dat ze hun ook buiten hebben gezet maar ik weet niet hoe

Franciscus
Berichten: 38613

#8 , 28 aug 2023 21:14

dan dat laatste eens vragen dan weet u het ook.
In eerste instantie zal u met uw partner moeten op een lijn staan.
(U hebt niet geantwoord op welke vorm van samenleven jullie hebben. Naargelang gehuwd al of niet met huwelijkscontract - wettig (al of net let contract ) of feitelijk samenwonend bent.
Grootouders hebben wel het recht om kleinkinderen te zien als u die kans biedt kan u dat afspreken onder uw toezicht of op een door u bepaalde plaats.
Als u veel kan afsluiten met een haag en poortje kan dat mogelijk al helpen zolang ze niet dezelfde voordeur moeten gebruiken.

Als ik zo lees worden of zijn jullie wel eigenaar van die achterbouw ongeacht welke lening zij hebben genomen.
Gebouw staat op uw grond zonder dat er een erfdienstbaarheid of zonder recht van opstal of lijfrente ergens in een akte staat.

Maar nu naar notaris gaan om zaken op papier te zetten is misschien niet zo'n goed gedacht.
Hou er rekening mee dat er wederzijdse onderhoudsverplichting is tussen kinderen en ouders.

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2023 21:26

We zijn wettelijk samenwoont
Dus als ik het goed begrijp moet ik me behelpen met draad
En kan ik ze niet echt wegkrijgen ?

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 aug 2023 23:40

Over dat onderhoudsplicht ik ga geregeld wandelen en naar een speeltuin met de kinderen

Franciscus
Berichten: 38613

#11 , 29 aug 2023 12:03

Als ze er ingeschreven staan kan u enkel naar de vrederechter nadat u eerst hen per aangetekend schrijven hebt verwittigd dat u de bezetting ten bede stopzet en ze binnen drie maanden het pand moeten verlaten hebben.
Gezien de complexiteit misschien toch best een advocaat onder de arm nemen.
Mogelijk ook eerst zorgen dat u de nodige bewijzen hebt van hun "onrechtmatig en lastig gedrag"

Ang19
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 aug 2023 13:31

En hoe kan je iets bewijzen ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”