Geen energiecontract afgesloten cohousing

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Geen energiecontract afgesloten cohousing

#1 , 14 aug 2023 15:03

Ik kreeg zonet bericht van mijn vorige huisbaas dat er geen energiecontact afgesloten is sinds ik de cohousing heb verlaten (1 juli).

Mijn vorige medehuurders hebben dus geen energiecontract afgesloten sinds ik daar ben vertrokken en nu krijgt de verhuurder hier bericht van. De verhuurder wilt nu dat dit zo snel mogelijk in orde wordt gebracht. Mijn contract op het oud adres loopt nog tot het einde van deze maand, maar ik woon al sinds begin juli op mijn nieuw adres.

Ben ik nog verplicht dit in orde te brengen en een contract op mijn naam af te sluiten of mag ik dit op de naam van een van de medehuurders (die nog op het oud adres wonen) doen?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 14 aug 2023 16:39

Iemand moet het overnemen, anders gaat er toch een rekening komen. Naar u dus.
Het eenvoudigste is dat een of meer van de huidige bewoners dat op zijn naam neemt. ASAP. Overnameformulieren zijn te vinden op internet; u vult de huidige stand (of de stand van de datum waarop u het pand verliet) in, nieuwe gebruikers ondertekenen dat ook, en uzelf bezorgt het aan de energieleverancier. Doe dat zelf, dan bent u zeker dat u er vanaf bent.

LeenW
Berichten: 12855

#3 , 14 aug 2023 17:01

Zolang uw contract loopt, moet u zich daar aan houden, ongeacht uw verblijfplaats.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 aug 2023 18:20

Geen actief energiecontract betekent dat energie geleverd wordt door de netbeheerder.
En dat is aan vrij hoge tarieven ... net om mensen richting normale energieleveranciers te pushen.

U kan uiteraard geen (energie)contracten afsluiten op naam van iemand anders, dat moeten zij zelf doen.

Mijn contract op het oud adres loopt nog tot het einde van deze maand,
Energiecontract, of bedoelt u uw huurcontract :?:

Want u zegt eerder dat er geen energiecontract afgesloten is op dat adres.
U heeft uw deel van het "overnameformulier" binnen gestuurd ?

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2023 19:26

Mijn huurcontract loopt nog tot eind deze maand. Het energiecontract dat op mijn naam stond, is met mij mee verhuisd (ik ging ervan uit dat de huurders die daar zijn blijven huren een nieuw contract af gingen sluiten). Het overnamedocument is opgestuurd.

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2023 19:31

Nu is het probleem dat de huurders die daar nog wonen geen energiecontract willen afsluiten, moest ik dan toch tot het einde van deze maand een energiecontract afsluiten voor het vorige adres, is er dan een mogelijk dat ik niet alleen opdraai voor het verbruik van de twee bewoners?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2023 19:33

Wat zouden de bewoners die daar blijven wonen dan wel willen? Die weten toch ook wel dat ze een energiecontract nodig hebben.

U zegt dat u ervan uitging dat de anderen een nieuw contract zouden afsluiten. U heeft het daar neem ik aan toch over gehad en niet zomaar een verhuis geregeld?

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2023 19:48

Ja, normaal weten mensen ook dat de huur elke maand betaald moet worden, maar dat werd ook niet gedaan…

Er werd gezegd dat ze dat gingen doen, maar nu blijkt dat ze het toch niet doen. Ik heb in mei al laten weten dat ik 1 juli zou verhuizen en toen heb ik opgelijst wat ze allemaal in orde moeten brengen…

bosprocureur
Berichten: 6860

#9 , 14 aug 2023 20:09

Fijn dat TS ons meedeelt dat het overnamedocument opgestuurd is.

Waarheen is het gestuurd? door wie ? wie heeft het (niet) getekend?

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 aug 2023 21:42

Het overnamedocument is door mij opgestuurd naar mijn energieleverancier (begin juli). De overnemer wilde het niet ondertekenen, dit staat er ook op vermeld.

Ondertussen heb ik ook van de huisbaas gehoord dat hij de medehuurders probeert te contacteren om het energiecontract af te sluiten, maar als ze dit niet doen hij terug bij mij komt.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 aug 2023 22:49

Praktisch gezien: als u effectief vanaf eind augustus geen huurder meer bent, is het ook niet meer zolang dat u de boel moet negeren om ervan af te zijn.

Waarom zou de verhuurder bij u terugkomen als de overblijvende huurders niks doen? Omdat dat makkelijker is voor hem? Jammer.

Uiteraard kan u geen nieuw contract afsluiten in naam van de andere huurders. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.

bosprocureur
Berichten: 6860

#12 , 15 aug 2023 07:46

De verhuurder heeft niet zoveel te maken met wie het energiecontract afsluit. De leverancier wèl. Zolang zij geen opzeg van het contract gekregen hebben, blijft TS volgens mij toch verantwoordelijk ?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 aug 2023 08:00

De verhuurder heeft niet zoveel te maken met wie het energiecontract afsluit. De leverancier wèl. Zolang zij geen opzeg van het contract gekregen hebben, blijft TS volgens mij toch verantwoordelijk ?
De TS heeft zijn contract overgezet naar zijn nieuwe woning, dus voor de leverancier is er ook geen probleem. Geen idee welke gegevens dan op de overname van de huidige aansluiting zijn ingevuld.

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 aug 2023 11:09

Als er niets wordt gedaan, wordt de aansluiting op mijn oud adres afgesloten op 24 augustus. De huisbaas zegt dan de kosten van afsluiting en heraansluiting van de huurwaarborg af te houden (wat volgens mij niet kan).

Begin juli is er voor mijn kamers en de gemeenschappelijke delen wel al een gedeeltelijke plaatsbeschrijving geweest zodat als de twee huurders die daar zijn blijven wonen in juli en augustus nog schade zouden toebrengen ik daar niet verantwoordelijk ben.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 16 aug 2023 08:40

De verhuurder heeft niet zoveel te maken met wie het energiecontract afsluit. De leverancier wèl. Zolang zij geen opzeg van het contract gekregen hebben, blijft TS volgens mij toch verantwoordelijk ?
Energieovername is blijkbaar NIET door een "overnemende" partij getekend
Enkel eenzijdig door vertrekkende partij
Officieel dus niet overgenomen ... vandaar afsluiting
Netbeheerder gaat niet opdraaien voor verder verbruik, zonder iemand om dat aan te factureren.


Als Vraagsteller niet akkoord gaat met inhoudingen op waarborg, zal het Vrederechter worden

Je ziet dat co-housers hier hun onderling boeltje willen afschuiven op de verhuurder.
Maar die heeft duidelijk ook geen zin om er voor op te draaien ... huur werd ook niet meer betaald.
Daarvoor gaat men ook kijken naar met wie er een (huur)contract bestaat.
Met bijkomende gevolgen als pand niet vrij is op einde huurcontract.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”