Vruchtgebruik

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 13 aug 2023 21:47

hallo allemaal

32 jaar geleden kocht mijn vader zijn 1 ste huis.

In de akte staat vermeld dat zijn moeder kostenloos recht heeft van inwoonst in zijn huis zolang dat ze leeft.

Wegens omstandigheden (ruzie)hebben wij nu al 30 jaar geen contact meer met de moeder van mijn vader.

Mijn vader had toen besloten om te verhuizen en een 2 de huis te kopen samen met mijn moeder waar ze nu inwonen. Nu worden ze al wat ouder en zouden ze graag een appartement willen kopen.

Kunnen wij stappen ondernemen om het eerste huis te verkopen en mijn “oma” die ik eigenlijk niet ken , er zomaar uit te zetten?


Alvast bedankt.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 14 aug 2023 08:47

Beste

Uw vader en moeder leven nog ? En het is hun eigendom ? Dan kan u niets verkopen…. Het is uw vader en moeder die daarin moeten beslissen. Als de verbintenis in de akte staat heeft u die te respecteren. Dikwijls is die verbintenis het gevolg van een aanzienlijke financiële inbreng van betrokken partij…..
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Giu
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2023 09:11

Mijn ouders willen dit huis ook inderdaad verkopen. Natuurlijk weet ik ook wel dat ik dit niet zomaar voor hen kan beslissen… maar kunnen wij de moeder van mijn vader die in dit huis nu woont er zomaar uitzetten?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 14 aug 2023 09:39

Neen, zonder meer neen.

In de akte staat vermeld dat zijn moeder kostenloos recht heeft van inwoonst in zijn huis zolang dat ze leeft.



Er is al gezegd (Basejumper) dat de verbintenis die in de akte staat moet gerespecteerd worden.

Tenzij uw ouders een akkoord kunnen maken met (het akkoord van) uw oma, blijft alles dus gewoon zoals het was.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#5 , 15 aug 2023 11:48

Beste

Zoals bosprocureur ook telt : kan dit in overleg opgelost worden?
Je kan de notaris laten berekenen wat de huidige waarde van dat vruchtgebruik is. In voorkomend geval is dat het logisch minimum dat u aan de grootmoeder zal moeten uitbetalen.
Is zij daarmee in staat om te voorzien in een woonst (huur/serviceflat) voor de rest van haar leven? hoe oud is ze nu? Woont ze nog zelf in die woning? En is dat nog verantwoord geven leeftijd en zelfredzaamheid? Besef ook dat vruchtgebruik even goed betekent dat zij naar een rusthuis kan gaan en de woning mag verhuren teneinde inkomsten te hebben om het rusthuis te betalen...
Juridisch heeft u geen poot om op te staan om te doen wat u wilt doen. De enige weg is de breuken en barsten in de familierelaties zo goed en kwaad mogelijk herstellen. De kans bestaat dat de grootmoeder er een grote waarde aan het om kinderen en kleinkinderen terug in haar dikwijls sociale contactarme wereld te hebben. En dan kan er misschien na verloop van tijd wel een gezamenlijke oplossing uit de bus komen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 15 aug 2023 13:51

Is het werkelijk vruchtgebruik? Er bestaat ook iets als recht van bewoning.
Bekijk op MyMinfin van vader eens de eigenaarsverhoudingen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”