Inbreng voor huwelijk in gezinswoning

Gebakkenperen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inbreng voor huwelijk in gezinswoning

#1 , 12 aug 2023 18:52

Huis staat op naam van partner (woning en lening). Dit huis was aangekocht door hem en zijn ex. Om de ex "uit te kopen" heb ik 25000 euro gestort aan huidige partner. 3 jaar nadien zijn we getrouwd met scheiding van goederen. Het huis is wel ingebacht ik de gemeenschap.
Maar vraag is, kan ik de 25000 euro bovenop de 50% van de woning opeisen?

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 aug 2023 19:45

Had je best zo laten vermelden in het huwelijkscontract, bij inbreng in gemeenschap.
Het blijft een schuld van hem aan u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#3 , 12 aug 2023 19:55

Beste

Ik begrijp je vraag niet..
Ik begrijp dat woning gemeenschappelijke eigendom was van partner en zijn ex. Je partner heeft zijn ex uitgekocht door de lening alleen over te nemen en 25.000 euro uit te betalen (klopt dit?)
Tot zover zou jij enkel 25.000 euro kunnen terugvorderen (eventueel geïndexeerd)
Maar er blijkt uit je vraag niet dat jij 50 % van de eigendom verwierf.
Dat zou wel het geval zijn indien je met die 25.000 de ex uitkocht en tegelijk een akte werd verleden waardoor jij haar aandeel in de eigendom overnam en mee de lening van dan af betaalt.
Is dat het geval?
In dat geval heb je recht op’50 % maar niet op 50 % en 25.000 euro….
Want om het goed te begrijpen : de ex van je partner verkocht haar 50 % voor de optelsom van tenlasteneming resterend krediet + 25.000 euro.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebakkenperen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2023 20:17

We zijn gaan samenwonen in zijn huis (die ervoor van hem en zijn ex was). Zijn ex-partner heeft zich laten schappen van de lening, waardoor het huis enkel op zijn naam kwam te staan. Ik heb toen we zijn gaan samenwonen aan mijn huidige partner 25000 gestort om in het huis te mogen intrekken.
Deze 25000 is gestort op zijn rekening met vermelding dat het een inkoopsom is. Er is toen geen akte opgemaakt.
Nadien, +-3 jaar later, zijn we getrouwd met scheiding van goederen (huwelijkscontract), maar de gezinswoning is gemeenschappelijk goed.

Gebakkenperen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2023 20:33

En ik betaal inderdaad sindsdien mee de lening af. En heb ook de helft van de renovatiewerken betaald.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 13 aug 2023 10:05

De gezinswoning is dus in de gemeenschap gebracht? En de gezinswoning en de woning die op zijn naam stond zijn dezelfde woningen?
Dan heeft u inderdaad recht op 50 % maar niet op 50/% + 25.000 euro. De 25.000 euro die u betaalde was de netto waarde die toekwam aan de ex van je partner. Maar die 25.000 is de helft van 50.000 netto waarde na aftrek uitstaande woonkredieten die er toen bestond. De ex van je partner kreeg die uitbetaald. (En in praktijk betaalde jij die om in haar plaats te treden). Maar je partner zelf had ook een netto waarde van 25.000 in die woning die niet uitbetaald werd. Die bleef in de woning zitten. Jouw 25.000 en zijn 25.000 neutraliseren elkaar dus. Of nog : bij een verkoop zal hij zijn 25.000 en jij jouw 25.000 mogen vooraf nemen waarna het saldo gedeeld wordt door 2….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”