Intrek (samenwonen) met nieuw samenges. gezin: financiële borging

AzzKickr
Topic Starter
Berichten: 7

Intrek (samenwonen) met nieuw samenges. gezin: financiële borging

#1 , 02 aug 2023 11:48

Goeiedag beste lezer,
Ik ga uiteraard sowieso professioneel advies inwinnen, maar kon men nieuwsgierigheid niet bedwingen om toch alvast eens "een opinie" te krijgen van iemand met (hopelijk) iets of wat kennis en/of inzicht.

Ik ben ingetrokken bij mijn vriendin, samen met mijn twee kinderen. We komen beide uit een 20+ jaar huwelijk met echtscheiding en we hebben beide 2 kinderen elks. Dus we vormen nu een gezin van 6 waarin de 4 kinderen gelijktijdig en week-om-week naar de ex-partners teruggaan.
We hebben elks onze eigen woonst. Ik heb mijn ex-vrouw uitgekocht en mijn vriendin werd uitgekocht door haar ex-man en heeft daarmee zichzelf een andere woning aangeschaft, waarin ik nu ook vertoef.

Ik ben zinnens om mijn eigen woning te verkopen en te gaan investeren in haar woning, althans dat is het huidige plan. Mijn eigen woning staat momenteel leeg.
Ik heb ook nog trouwintenties met haar, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.
De investering die ik wil doen, is de opbrengst van verkoop van mijn eigen woning, gebruiken voor verbouwingswerken in haar woning.
Nu wil ik echter even aftoetsen hoe dit nu best aangepakt kan worden zodat ik en mijn kinderen wel een "vangnet" hebben, mocht het überhaupt alsnog fout aflopen. Kan er bijvb. ergens een registratie plaatsvinden van mijn inbreng op één of andere manier ? Die dan uiteraard mee geïndexeerd wordt nota bene.

Bovendien zou ik ook moeten weten hoe dat dan zit mocht er zelfs iets vreselijks foutgaan en ik of zij komt te sterven. In welke situatie zit dan ik/zij en de kinderen ?

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 02 aug 2023 23:44

Beste

Ik zou dat enkel doen door mezelf in te kopen voor de helft en gezamenlijk de verbouwingen te doen. Zo zal je je inbreng kunnen recupereren. Investeren in de woning die eigendom is van een andere is vragen om problemen.
Je investering zo recupereren is niet eenvoudig.
De bank zal een voorrecht hebben door hypotheek. En niet elke renovatie verhoogt de waarde evenredig. Voorbeeld : het is niet omdat je een nieuwe keuken steekt van 30000 euro dat de verkoopswaarde van de woning met hetzelfde bedrag verhoogt. Er staat nu ook een bruikbare keuken in… of nog : een woning met een waarde van 400000 euro waar je 100000 renovaties doet zal nadien misschien 450000 waard zijn. Wat als je nadien uit elkaar gaat?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 03 aug 2023 10:11

Hangt dan o.a. ook al af van type huwelijkscontract.
Quid wat met erfenis voor de kinderen van de beiden?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”