Wettelijk samenwonend - verkoop woning

stef31
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend - verkoop woning

#1 , 26 okt 2020 09:44

Ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend. We zijn beide voor 50% eigenaar van de woning.
Voor de aankoop van de woning heb ik een eigen inbreng gedaan en mijn partner niet.
Kan er als wettelijk samenwonend ook beroep gedaan worden op een herwaardering van de eigen inbreng?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 27 okt 2020 14:12

Waardering van vermogensverschuivingen buiten de gemeenschapsstelsels :

De vergoedingsregels en de herwaarderingsregels van het burgerlijk wetboek (artikel 1435 en volgende) gelden niet voor wettelijke samenwonenden.
Betekent dit dat er geen herwaardering kan plaats vinden tussen, onder scheiding van goederen gehuwde echtgenoten, wettelijk- en feitelijk samenwonenden? In beginsel niet, hetgeen uiteraard voor onbillijke situaties kan zorgen.

Het Hof van Cassatie van 27 september 2012 heeft zich uitgesproken over deze problematiek, waarbij geoordeeld werd op basis van de "theorie van de verrijking zonder oorzaak" (men mag zich immers niet verrijken zonder dat daar een oorzaak voor is) dat de schuldvordering die ontstaan is uit verrijking zonder oorzaak geen geldschuld, maar een waardeschuld is, waardoor de herwaardering mag vergoed worden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”