einde feitelijke samenwonende, wat met het huis?

zwemmertje
Topic Starter
Berichten: 3

einde feitelijke samenwonende, wat met het huis?

#1 , 09 jul 2008 22:44

Beste vrienden

situatie:

mijn vriend en ik zijn na 5 jaar uit elkaar. We zijn een lening aangegaan en het huis staat op ons beide namen.
Ik ben terug bij mijn ouders ingetrokken maar volgens de wet 'woon' ik nog steeds bij men vriend.
Mijn helft van de lening wordt voorlopig afbetaald door mijn ex-partner zijn broer die met zijn gezin in 'ons' huis inwoond. (zogezegd als huur).

Een aantal maand na de breuk heeft mijn ex-partner de sloten laten veranderen van ons huis, dit werd aangegeven bij de politie die hem aanmaande van de oude sloten terug te plaatsen of mij een sleutel te geven. Dit is nog steeds niet gebeurd.
Mijn ex-partner probeert het huis uit eigen hand te verkopen (papier achter het raam, immoweb.be, e.d.). Hij heeft het huis laten (over)schatten en wil meer als het waard is. Men zus heeft een bod gedaan dat 20.000€ onder zijn prijs zit en zou graag het huis eens bezichtigen met haar vriend. Je raad het al: hij wil dit niet toelaten omdat volgens hem het bod te laag is & zelf kan ik er niet meer in... Dan maar een hoger bod gedaan maar hij laat gewoon het huis liever rotten dan het aan men zus te verkopen of zelfs haar nog maar te laten bezichtigen.

Kan hij het bezichtigen van de woning zomaar weigeren? Moet ik terug naar de politie gaan? Als zijn broer binnen een aantal weken vertrekt zal ik mijn stuk van de lening moeten betalen aan hem, kan ik een soort van 'huur' vragen aan hem?

Graag jullie (bescheiden) mening hierover, misschien zit het moeilijk in elkaar maar weet echt geen raad hoe het nu verder moet...

Alvast bedankt!
t'zwemmertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 10 jul 2008 01:06

Wel zou het fijne van een dergelijke zaak ook graag weten
We zijn een lening aangegaan en het huis staat op ons beide namen. ... & zelf kan ik er niet meer in..
T'ja... daar sta je dan :!:

Je hebt volgens de wet allesinds recht op het gebruik en het genot van uw deel. Mogelijks, maar weet het niet, zijn de rechters wat verdeeld en denken ze wat pragmatis van zaak tot zaak


RR

zwemmertje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 jul 2008 21:12

Je bedoeld dat ik misschien het beste naar de vrederechter kan gaan of naar de politie? K'vind het straf dat hij kan beslissen wie er naar dat huis komt kijken en wie niet...

Ik heb op dit forum nog gelezen dat ik misschien ook best het huis zou schatten en dan van de 2 kanten het gemiddelde te pakken als de waarde van het huis?

Ik weet het allemaal niet zo goed meer :(

groetjes

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 11 jul 2008 02:10

Wat ik bedoel is duidelijk >> Ik weet het niet !

Volgens mij hebben de notarissen daar het meest ervaring mee.
Bij een voorrang van rechts is het normaliter redelijk voorspelbaar wat een rechter zal vonnissen. Hier zou ik ook graag zicht hebben hoe men die zaken normaliter aanpakt.

Het spreekt voor zich dat je wel recht hebt op het gebruik en genot
Lees anders deze draad ook eens door. Daar staat het wetsartikel waarom je recht hebt op het gebruik en genot. Dit is dus een recht... dit moet je dus ook kunnen hard maken.

RR

elsje
Berichten: 109

#5 , 11 jul 2008 09:26

Zwemmertje,
Wat ik je zou aanraden.
Ga zo vlug mogelijk naar een goeie notaris ( advies is gratis)
Vraag je juiste info aan hem , dan zit je pas op de goeie weg...
Uit ervaring weet ik dat hoe langer je wacht , hoe erger voor jou.
( weghalen van spullen e.a )
Laat je niks wijsmaken door je ex , jij hebt ook rechten ...
Hoe langer zo,n situatie aansleept , hoe grotere brokken er gemaakt worden!! DOEN ! En kom op voor jezelf......
( Ga misschien ook eens langs bij een bemiddelaar in familie zaken)
Die vind je hier op het forum....
Sterkte els

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 11 jul 2008 12:31

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :...§ 5. De medeëigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak...§ 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien hij u het recht op gebruik en het genot ontzegt dan kan u hiervoor vergoeding(=huurwaarde/2) vorderen.Het huis verkopen is een daad van beschikking die dus niet geldig zonder uw medewerking kan gesteld worden.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

zwemmertje
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 11 jul 2008 20:33

hoi allen!

Eerst en vooral bedankt voor de antwoorden! Ik moet me dringend laten bijstaan..

Meneer J. De Moor, wat ik begrijp is dat ik een vordering kan eisen van men ex omdat hij de sloten heeft veranderd waardoor ik niet langer gebruik kan maken van de woning. Moet ik dat aantonen? Want als hij bv zegt dat hij me wel een sleutel heeft gegeven dan sta ik daar wel... dus in dit geval vermoed ik dat ik terug naar de politie zal moeten stappen met de mededeling dat ik nog steeds geen sleutel heb gekregen alhoewel dat de politie hem heeft aangemaand van dit te doen...
Blijkbaar ga ik ook niet geheel vrijuit omdat mijn domicilie nog steeds op 'ons' huis staat.

Kan je me misschien ook nog zeggen in welk wetboek ik juist moet gaan zoeken? De site snap ik denk, maar weet niet wat je juist bedoeld met de akte of wat juist de afkondigingsdatum is. Alvast bedankt, ben al heel wat wijzer geworden!

xxx

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#8 , 11 jul 2008 21:50

Ik moet me dringend laten bijstaan
Ja, dit is ook mijn mening

Een vordering is ongeveer zoals “ik vraag aan de rechter” en die zal daar dan over oordelen
De kunst is gelijk krijgen en dus krijgen wat je vordert.

Stel de helft van de huur terwijl vb. de huurwaarde 500 euro is >> 250euro*12maanden*5jaar = 15000 euro !

***
Moet ik dat aantonen?
Ja
Men zou kunnen argumenteren dat men na zoveel tijd er ook niet meer moet afkomen en vroeger de zaak had moeten regelen. Niemand heeft je allicht buiten geduwd (lees de andere kan argumenteren heeft de zaak laten aanmodderen) gelet men dan wel zal opkomen voor zijn (mede)rechten.

***

Elsje heeft gelijk en hopelijk kan het via die weg geregeld worden zoals voorgesteld. Dan zijn er geen verliezers alleen akkoorden. Maar dat is niet altijd het geval en daarvoor dienen rechters die dan de knoop doorhakt.

***
Kan je me misschien ook nog zeggen in welk wetboek ik juist moet gaan zoeken?
(B.W.=Burgerlijk Wetboek) >>> Art. 815 en 577-2§1
De andere 2 heeft j.demoor ook keurig aangegeven.

Hier staat een beetje uitleg hoe je een wetsartikel kan opzoeken
http://www.f4j.be/informatie/hoe_zelf_e ... oeken.html

Hou op hier op de hoogte van de ontwikkelingen zou ik zeggen
Het zou kunnen dat de notaris zegt dat een woonstvergoeding (in dit voorbeeld 15000 euro) verkrijgen moeilijk is en de advocaat het omgekeerde beweert.

RR

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”