samenwonen bij partner

Gsch
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

samenwonen bij partner

#1 , 04 apr 2024 10:10

Sinds iets meer dan een jaar is mijn partner bij mij ingetrokken. De woning staat volledig op mijn naam en ik heb zelf alle verbouwingswerken betaald.
Nu zit het zo dat ik geen "huur" aan mijn partner vraag en dat ze enkel hetzelfde bedrag als mij op een gemeenschappelijke rekening stort voor de vaste kosten mee te betalen.
Ze heeft welk haar meubels uit haar woning meegebracht en heeft enkele andere meubels betaald die nu ook in mijn huis staan, zoals nieuw bed, eettafel,..

Nu is mijn vraag als dit volgens jullie een gezonde situatie is. We zijn feitelijk samenwonend en er staat niets op papier. Dus als er iets zou gebeuren kan ze alle meubels terug meenemen maar heeft ze geen huur moeten betalen en is haar spaarrekening mooi aangevuld.

Wat is jullie mening?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2024 05:58

Dat is aan jullie onderling te bepalen.

Ik begrijp je punt, maar je kan net zo goed stellen dat het niet eerlijk is als ze een volwaardige helft van normale huur betaalt. Als jullie dan uit elkaar gaan, is je woning mee afbetaald en heeft zij niks opgebouwd.

Persoonlijk vind ik een beperkte woonstvergoeding naast de helft van de kosten het eerlijkste. Lager dan helft van huur, maar geen volledig gratis woonst.

Vermijd zeker wat we hier vaak lezen: geen vergoeding maar als tegenprestatie gaandeweg wel mee betalen aan verbouwingen. Gegarandeerd dat de ene partij dat achteraf ziet als vergoeding om er te wonen en de andere denkt mee eigenaar te worden in de woning.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”