Scheiding van goederen: rechtsgeldigheid? + wat met gezamelijke woning?

ikke456
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheiding van goederen: rechtsgeldigheid? + wat met gezamelijke woning?

#1 , 23 sep 2016 14:59

Beste

Wij zijn deze week info gaan inwinnen bij een notaris. Op dit moment wonen mijn partner en ik wettelijk samen, we hebben samen twee kindjes.
In de nabije toekomst plannen we samen een nieuwbouw woning te bouwen, dit op een perceel grond dat eigendom is van mijn partner.

Graag zouden we het volgende gerealiseerd zien:
- woning + grond gaan naar langslevende partner (volle eigendom, niet enkel vruchtgebruik -> dit kan via keuzebeding in wettelijk huwelijksstelsel)
- inkomsten blijven binnenkomen op eigen rekening, niet op een gezamelijke rekening (wat indruist tegen het basisbeginsel van wettelijk stelsel)

Volgens de notaris is "uitwijken" naar een stelsel met scheiding van goederen niet echt een goed idee. Zij is van mening dat de rechtsgeldigheid van dit stelsel nog steeds ter discussie staat. Plus dat er in dit stelsel geen mogelijkheid zou bestaan om de langstlevende partner te bevoordelen met volle eigendom van woning + grond?

Iemand die ons meer advies kan geven over de optimale manier om dit te regelen of die zich in een gelijkaardige situatie bevindt?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 sep 2016 19:18

Wat een onzin!
Waarom zou een wettelijk expliciet voorzien huwelijksstelsel onwettig zijn?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 sep 2016 18:53

Sorry, maar de grond is van uw partner. U kan alleen (mede-) eigenaar worden van die grond én van de woning als jullie gaan trouwen, en uw partner alles in de gemeenschap gaat brengen. En in uw plaats : maak dat dat gebeurt indien u mee gaat betalen aan bouw en lening. Je kan met lege handen achter blijven. Akkoord met een keuzebeding , maar de optie 'langst leeft, al heeft' is af te raden als er kinderen aanwezig zijn.
@ Asperger : de notaris heeft gelijk. Bij het stelsel van scheiding van goederen kan een keuzebeding of 'langst leeft, al heeft' niet worden voorzien. Dit kan alleen wederzijds overeengekomen worden voor gemeenschappelijke goederen, die er niet zijn bij scheiding van goederen. Dus niet echt onzin!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”