huwelijkscontract aanpassen

nancymussen
Topic Starter
Berichten: 5

huwelijkscontract aanpassen

#1 , 01 jul 2016 13:10

hallo



mijn man en ik zijn getrouwd onder "wettelijk stelsel der gemeenschap met inbreng".



Door omstandigheden zijn we eens even alles gaan herbekijken en hebben we een paar vragen. Als er nu met 1 van ons iets gebeurd zal de helft van

de eigendommen voor de overlevende zijn en de andere helft voor de kinderen met vruchtgebruik voor de overlevende.



Blijkbaar kan dit door een kleine aanpassing veranderd worden door:

- optie 1: volledige erfenis gaat naar overlevende

- optie 2: de overlevende kan op het moment van overlijden van echtgeno(o)t(e) zelf beslissen hoe hij/zij het verdeeld



Klopt dit? Wat kunnen we hiervoor doen?

Ik heb hiervoor een eerste kostprijs van een notaris gehad. 460 euro. Vragen de notarissen voor zoiets allemaal evenveel of kunnen we best een beetje rond vragen qua prijs?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 01 jul 2016 13:27

Eens rondvragen bij verschillende notarissen naar de kostprijs... Voor huwelijkscontract scheelde dit in mijn tijd van 375-550€

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 01 jul 2016 19:28

Nancy, het systeem dat jullie nu hebben wordt door zo'n 60 à 70 % van de gehuwden gebruikt. Dus zo'n slecht systeem is dat niet. Jullie hebben natuurlijk het recht om dat contract te wijzigen. Maar ik raad u aan niet de kiezen voor de eerste optie : dat kan een heel dure affaire worden en is zeker niet te doen als er kinderen zijn. De tweede optie : het keuzebeding is wel te doen. De overlevende kan kiezen tussen een twaalftal ( of meer) verschillende verdelingen : gaande van niets tot alles, in blote eigendom , volle eigendom of vruchtgebruik. Alles hangt af van de leeftijd dat over dit beding moet beslist worden, de relatie met de kinderen , de gezondheid , de behoeften,.... Deze liggen op 50 jaar heel anders dan op 80 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”