Kan je van vruchtgebruik naar huurcontract overgaan ?

club25
Topic Starter
Berichten: 84

Kan je van vruchtgebruik naar huurcontract overgaan ?

#1 , 27 nov 2015 08:24

Situatie is kort samenvattend :

Mijn moeder had partner die haar het vruchtgebruik had verleend maar bij overlijden van hem, had hij dit achter haar rug afgepakt.

Dit loopt nog tot in juni 2016

Na paar maanden wou zijn dochter da terugggeven maar dan onder de vorm van 3-6-9 zelf opgesteld en met 0 prijs.

Geeft geen zekerheid want mijn moeder heeft een ander voorstel overgebracht dewelke ze toch niet zullen aanvaarden en daarmee wou ze dan uiteindelijk die 3-6-9 maar nu komt de andere partij af met het feit opeens dat dit niet mogelijk is om van een vruchtgebruik naar een huurcontract te gaan.

Klopt dit wel ? Ze kunnen enkel elk jaar opnieuw haar een jaar vruchtgebruik geven maar natuurlijk houdt dat in dat mijn moeder nooit nie zeker is want ze kunnen haar elk jaar buitensmijten.

Kunnen jullie wat meer info hierover geven of dit wel allemaal klopt ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 nov 2015 14:48

Als moeder officiëel geen vruchtgebruik heeft, kan zij geen eisen stellen. Zij kan worden beschouwd als elke andere kandidaat-huurder.
Indien zij een huurcontract krijgt waarbij ze niets moet betalen, is dat een schone geste van die dochter.

Anderzijds als moeder wel vruchtgebruik had, kon de dochter daar niets tegen doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#3 , 27 nov 2015 15:34

Schone gestes bestaan niet want is enkel om haar geweten te sussen. Vraag gaat over feit dat zij nu plots beweren dat een huurcontract opeens niet kan na een vruchtgebruik terwijl ZE dat eerst wouden voorschotelen aan mijn moeder. Dus daar zoek ik antwoorden op of dit klopt of niet?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2015 17:00

Als moeder nu geen vruchtgebruik meer heeft, kan zij wel een huurcontract afsluiten met de eigenaar.

Nul euro huur is echter geen huurovereenkomst. Een huurovereenkomst veronderstelt de betaling van een huurprijs. Dat wordt dat een overeenkomst van gratis bewoning. Dat is ook mogelijk.

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#5 , 27 nov 2015 17:20

Maar zo een overeenkomst van gratis bewoning hoe wordt daar een termijn in bepaald ?

chantika
Berichten: 961

#6 , 27 nov 2015 18:27

4. Huurovereenkomst voor
het leven
Wet van
13 april 1997
Art. 6, 9°
Art. 9, 2°
Art. 13
Art. 15
Het is ook mogelijk een huurovereenkomst te
sluiten voor het leven van de huurder. Deze overeenkomst
eindigt dan automatisch wanneer de
huurder komt te overlijden.
De verhuurder kan dergelijke levenslange huur
niet vroegtijdig beëindigen, tenzij contractueel
anders werd overeengekomen. De huurder kan de
overeenkomst wel op ieder tijdstip opzeggen, met
een termijn van drie maand.
De partijen kunnen in het contract ook bepalen
dat zij afzien van de mogelijkheid om de huurprijs
te herzien.
Deze bepalingen gelden voor de levenslange huurovereenkomsten
gesloten of vernieuwd vanaf 31...........

Uit de huurfolder blz 28
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 29 nov 2015 09:51

Zodra de dochter vruchtgebruiker is geldt : “Art.595.De vruchtgebruiker kan persoonlijk de vruchten genieten, hij kan verpachten,(verhuren) of zelfs zijn recht verkopen of afstaan om niet...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘terugggeven maar dan onder de vorm van 3-6-9 zelf opgesteld en met 0 prijs.’

“Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.”(B.W.).
Hoe gering(symbolisch) die bepaalde prijs ook is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”