moeilijk geval

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

moeilijk geval

#1 , 10 okt 2015 17:13

Een vrouw komt naar België vanuit Zimbabwe in het kader van een familiehereniging.
Zij gaat samenwonen met iemand maar daar zijn geen officiële documenten van.

Zij heeft geen werk en gaat naar het OCMW.Daar vertelt men haar blijkbaar dat ze geen leefloon kan vragen want dat ze anders haar papieren kan kwijtgeraken.Wat ik al eigenaardig vind, soit.

Nu heeft die man een brief naar het OCMW geschreven waarin hij vermeldt dat hij haar voorlopig gratis een stuk van zijn woning heeft aangeboden om er met haar zoon en dochter te wonen. Hij schrijft ook dat hij dat onderschat heeft en niet meer wil dat zij daar nog lang blijft. Hij vraagt het OCMW om een eigen woning voor haar en haar kinderen te zoeken.

Nu is haar vraag : ik heb daar mijn officieel adres; kan hij mij op straat zetten en zoja: wat dan ?
Hij heeft daarmee immers gedreigd. De man is een zelfstandige horeca-uitbater.
Wat is de rol van het OCMW hierin ?

Dank aan iedereen die kan helpen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 19 okt 2015 13:57

Hoe kan die persoon in het kader van familiehereniging naar België zijn gekomen zonder dat er hier een familie/gezinslid was die daartoe stappen heeft gezet én die kon aantonen over voldoende middelen te beschikken om haar te onderhouden en zich heeft geëngageerd dit ook effectief te doen?

OCMW kan onder bepaalde omstandigheden DVZ contacteren en die kunnen de verblijfsvergunning intrekken omdat betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden voor de hereniging en op onredelijke wijze een belasting vormt voor de samenleving.

Cfr hier: http://gezinsherenigingbelgie.blogspot. ... g-aan.html
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 19 okt 2015 22:26

Dank voor de reactie.

Zij kwam naar België toen haar stiefvader nog leefde. Hij stierf 3 maanden geleden.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 20 okt 2015 08:37

Indien ze bij die persoon -ik ga ervan uit dat er geen wettelijke samenleving of huwelijk is- haar domicilie heeft staan maar geen huurovereenkomst heeft (mede) ondertekend dan kan deze inderdaad vragen dat ze vertrekt. Maar hij moet dan wel een redelijke tijd geven om haar in staat te stellen iets anders te vinden. Uiteindelijk oordeelt de rechter, ik denk dat 1 à anderhalve maand algemeen als 'redelijk' wordt beschouwd.

Indien ze voor hulp bij het OCMW gaat aankloppen is de kans groot dat deze inderdaad wanneer ze op één of andere manier steun bieden DVZ zullen contacteren en dat de verblijfstitel uiteindelijk wordt ingetrokken en wordt aangestuurd op repatriëring.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 20 okt 2015 19:29

Heel erg bedankt voor de reactie !
Ik heb het geschrevene aan haar overgemaakt.
Zij apprecieert uw info ten zeerste en dankt u !!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”