wettelijk samenwonen maar nadien sterfgeval

club25
Topic Starter
Berichten: 84

wettelijk samenwonen maar nadien sterfgeval

#1 , 27 aug 2015 22:26

Volgende situatie heeft zich voorgedaan nl mijn moeder en haar partner waren 8 jaar bijeen en hij had een appartement.

Mijn ma is bij hem ingetrokken maar ze hebben na verloop van tijd bij de notaris hun wettelijk samenwonen laten vastleggen.

Partner is vorige maand overleden en er werd steeds gedacht dat mijn ma dan het vruchtgebruik zou hebben over da appartement.

Tot op vandaag waar gebleken is dat hij een testament heeft laten opstellen en waarin hij dit wettelijk samenwonen laten herroepen heeft

Kan dit zomaar eenzijdig ? blijkbaar was er iets van terug te vinden in de kleine lettertjes maar niemand had dit maneuver verwacht.

Schijnt had dit samenwonen voor de gemeente gedaan geweest, dat beide hun akkoord moeten geven maar klaarblijkelijk nu kon enkel hij dit doen omdat het bij de notaris is vastgelegd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 aug 2015 10:42

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... t-erfrecht

De partner kan perfect, zonder medeweten van de andere partner, in zijn testament het vruchtgebruik afnemen. Dat kan zowel als je het wettelijk samenwonen enkel bij de gemeente regelt als in het geval dat je ook naar de notaris gaat.

duma
Berichten: 2871

#3 , 28 aug 2015 11:11

Aanvulling:
Je kan bij wettelijke samenwoning inderdaad via testament het vruchtgebruik afnemen. Daarom dat een huwelijk nog steeds meer veiligheid biedt.

Maar, wat jij daar zegt, dat hij het wettelijk samenwonen heeft laten herroepen, kan niet.
Wettelijk samenwonen kan enkel maar beëindigd worden bij de burgerlijke stand en kan niet eenzijdig, tenzij er een deurwaarder aan te pas komt die de andere partner op de hoogte stelt.


Wat ik hier echter lees, is dat er nooit wettelijke samenwoont geweest is, want dat kan je enkel op de gemeente gaan vastleggen en niet bij een notaris. Voor de wet waren zij dus feitelijk samenwonenden en dan is er nooit vruchtgebruik, tenzij het via testament gegeven wordt; wat hier zeker niet het geval zal zijn.

Het appartement is dus in volle eigendom naar zijn erfgenamen gegaan en je moeder heeft nu dus een bezetting ter bede, gezien er waarschijnlijk ook geen huurcontract is.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 aug 2015 19:02

Feitelijke samenwonenden , die een samenlevingscontract afsluiten, moeten dit via de notaris doen. Daarin bepalen zij vb. de verdeling van de huishoudelijke kosten. Zij kunnen daar geen bepalingen ivm. de erfenis in laten opnemen. Er is geen enkele automatisch vererving, zonder testament.
Wettelijk samenwonen wordt via het gemeentehuis geregeld : samen ondertekenen. Maar men kan het apart opzeggen, waarbij de partner dient verwittigd te worden. Dus : niet zo.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#5 , 01 sep 2015 07:37

Ik weet dat ze bij de gemeente papieren ondertekend hebben voor dit wettelijk samenwonen maar kan het dat er dan bij de notaris ook iets opgesteld is waar in kleine letters blijkbaar stond dat hij dit kon tenietdoen maar als je zegt dat de partner moet verwittigd worden en dit is niet gebeurd dan hebben we toch iets om op verder te gaan via advocaat of zo ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 sep 2015 08:42

de partner moet verwittigd worden van het STOPZETTEN van het wettelijk samenwonen. Het samenlevingscontract kan echter altijd aangepast worden zonder dat het wettelijk samenwonen daarom stopgezet wordt. Bovendien kan men altijd, eenzijdig, het automatisch vruchtgebruik afnemen van iemand bij wettelijk samenwonen.

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#7 , 01 sep 2015 09:18

dus maw kan mijn ma niet veel meer doen dan het te aanvaarden

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2015 10:01

dus maw kan mijn ma niet veel meer doen dan het te aanvaarden
Dat zal er vanaf hangen van wat er lettelijk in het testament staat. Zoals hier al eerder gezegd, herroepen van de overeenkomst tot wettelijk samenwonen kan niet via testament, beperken van het vruchtgebruik kan wel via testement. Dus ... wat staat er nu in dat testament?

duma
Berichten: 2871

#9 , 01 sep 2015 13:05

Je haalt verschillende dingen door elkaar:
- het wettelijk samenwonen kan je niet teniet doen zonder medeweten van de ander
- een testament kan je steeds eenzijdig wijzigen. Dat is persoonlijk en kan geheim zijn tot je dood.

Vruchtgebruik verkrijg je automatisch door het wettelijk samenwonen, maar kan afgenomen worden bij testament.

Wat ik vermoed is:
- ze zijn wettelijk samenwonend
- ze hebben een testament opgemaakt bij de notaris
- ex-partner heeft later een nieuw testament opgemaakt waarin het vruchtgebruik wordt afgenomen.

In dit geval is er dus nu een bezetting ter bede door je moeder en kunnen de erfgenamen van haar een vergoeding opeisen.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 sep 2015 13:46

Je haalt verschillende dingen door elkaar:
- het wettelijk samenwonen kan je niet teniet doen zonder medeweten van de ander
- een testament kan je steeds eenzijdig wijzigen. Dat is persoonlijk en kan geheim zijn tot je dood.
Zolang we niet weten wat er letterlijk in dat testament staat is het niet noodzakelijk de TS die verschillende dingen door elkaar haalt. Het zou niet de eerste keer zijn dat er onwettelijke dingen in een testament verschijnen, zelfs bij een notaris.

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#11 , 08 sep 2015 14:44

Ik heb de papieren kunnen inkijken en er staat een beperking van het vruchtgebruik in het testament door hem opgesteld zonder medeweten.

Blijkbaar gaat het testament boven het wettelijke maar morgen komt er iemand langs om alles nog eens grondig na te kijken

Nog 1 vraagje nl mijn moeder staat met haar volledige naam in het testament vermeld. Had zij dan niet opgeroepen moeten worden wat duidelijk niet gebeurd is

duma
Berichten: 2871

#12 , 15 sep 2015 16:35

Het testament is wettig.
Wettelijk samenwonen en vruchtgebruik zijn niet noodzakelijk aan elkaar gekoppeld. Zoals hier gebeurd, kan je dus perfect dat vruchtgebruik afnemen. Zeer spijtig, maar wel wettelijk.

Uw moeder staat in het testament vermeld omdat ze iets niet krijgt; ze is dus geen erfgenaam en moet dus niet opgeroepen worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”