Wie kan ons helpen? Nederlandse naar België

FraRow
Topic Starter
Berichten: 3

Wie kan ons helpen? Nederlandse naar België

#1 , 28 jul 2015 13:40

Hallo allemaal...

Wij, een Nederlandse en een Belg willen binnenkort gaan
samenwonen. Waarschijnlijk trek ik in bij hem, maar dit
is nog niet zeker. We zitten beiden nog met een huwelijk
en dit zal uiteraard nog allemaal geregeld moeten
worden... Waardoor we nog niet veel zekerheid hebben op
het gebied van woonst. Blijven we in zijn huis, word het
verkocht? Huren we tijdelijk iets? En hoe zit dit met een
huurcontract, in Nederland is het ander dan in België hebben
we beiden al gemerkt.. Veel particulier,
maar bestaat er ook zo iets als een woningbouw?
En we zitten met een hond en 4 poezen.
Kun je met dieren iets fatsoenlijks huren
in België op tijdelijke basis?

Verder weten we dat ik een verblijfsvergunning nodig heb,
maar wanneer vragen we die het beste aan? Kan dit al
vanuit Nederland? Moet je daarvoor naar een loket of kan
dat ook online geregeld worden? Ik heb zelf het een en
ander geprobeerd uit te zoeken, maar we komen steeds uit
op hetzelfde onderwerp.. Eerst een vaste verblijfplaats en
dan pas de rest? Inschrijven en Belgische ID en rijbewijs
aanvragen? En voor werk is dit hetzelfde liedje?

Is de BE Route voor ons wel of niet interessant? Of waarom wel? Of
waarom niet? Mijn auto moet ook worden ingevoerd, maar dit
hebben we allemaal al gevonden, dus moet geen problemen
opleveren...

Wie kan ons op weg helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FraRow
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 28 jul 2015 19:33

Niemand die ons kan helpen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 jul 2015 09:18

Als je zo ongeduldig bent dat je binnen de 6 uur reactie verwacht, ga je beter naar een advocaat.

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 29 jul 2015 13:37

Ja, er bestaat een (sociale) woningbouw, maar particulier huren kan prima in België. Het aanbod is groot en de prijzen vallen goed mee in vergelijking met Nederland. Ook met dieren kun je wel iets huren, al zullen veel verhuurders niet happig zijn op 5 huisdieren. Zeker niet als je iets kleins zonder tuin huurt. Ik geef ze geen ongelijk, want 'n klein appartementje zonder tuin is niet geschikt voor 5 dieren.

Verblijfsvergunning vraag je aan bij de gemeente. Dat doe je best op het moment dat je er ook daadwerkelijk gaat wonen, want de wijkagent komt controleren. Ik vraag me af waar je precies hebt gezocht, want deze informatie is vrij eenvoudig via internet te vinden. Op het moment dat u wordt ingeschreven, dient u ook uw rijbewijs om te wisselen. Dat kan ook via de gemeente. Werk zoeken mag altijd, dat staat u vrij.

Wat bedoelt u met de België-route? Uw auto dient u in te voeren inderdaad.

FraRow
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 01 aug 2015 23:28

Ongeduld is het niet meneer de moderator, maar ik zag dat er wel op andere topics gereageerd werd, dus was bang dat die van ons misschien over het hoofd gezien werd ofwel gelezen maar niet beantwoord.

Jackrussell, Bedankt voor je antwoord.... We weten dat we iets zouden kunnen huren maar de regeltjes met dieren zijn inderdaad wel wat scherper dan in NL... Jammer, want dat maakt de keuze kleiner uiteraard. Over de België route had ik het een en ander gelezen hier op het forum, maar klaarblijkelijk niet bij iedereen bekend, dus misschien ook niet interessant voor ons, meer voor wat verdere buitenlandse partners dan wij?

Ik heb gewoon op Google gezocht op wat termen en inderdaad het is goed te vinden, maar we komen steeds uit op eerst een vaste verblijfplaats en dan pas derest regelen.... Dit is dus ook werkelijk zo, alles hangt en staat met een inschrijving? Eerder kun je niks regelen? Behalve werk via een uitzendbureau? Maar dan moet je ook op korte termijn beschikbaar zijn, en aangezien we nog niet weten hoe het verder gaat met zijn huis.... Is het dus nog afwachten allemaal.... In elk geval bedankt voor je hulp Jackrussell.... Mocht je nog dingen weten die ons op weg zouden kunnen helpen, dan horen we dat uiteraard graag....

Over onze auto heb ik verder geen vragen meer, dat is allemaal al opgelost zoals ik aangaf!

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 01 aug 2015 23:44

Vijf huisdieren is ook wel veel. Daar zullen veel particuliere verhuurders in Nederland ook niet op zitten te wachten. Zeker niet als je dan 'n huis zonder grote tuin huurt. Dieren horen toch een beetje ruimte te hebben.

De België-route ken ik wel, maar de link met uw verhaal ontgaat me. De België-route is relevant indien een van de partners van buiten de EU is. Dat blijkt niet uit uw verhaal.

Je kunt alles regelen, maar je zult toch eerst 'n dak boven je hoofd moeten hebben. Dat is stap 1. Vervolgens kun je de rest regelen. Inschrijven kan niet voordat je een woning hebt gevonden. Je kunt er immers pas gaan wonen als je een woning hebt. Het staat u vrij om ook voordat u een woning heeft en ingeschreven bent werk te zoeken. Een Nederlander mag in België werken. Dat is geen enkel probleem.

Met zijn huis? Is daar gaan wonen geen optie dan? In Nederland een huis moeten verkopen is niet heel evident op dit moment.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”