Wettelijk gaan samenwonen

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

Wettelijk gaan samenwonen

#1 , 04 jul 2015 13:09

Ik ben al 5j gescheiden van mijn vrouw en we doen aan co-ouderschap (elk om de week).
Ik en mijn ex komen nog heel goed overeen als goede vrienden.

Ik heb een nieuwe vriendin sinds een jaar en ze zou graag gaan wettelijk samen wonen.
Zij is zelfstandig en heeft een winkel, ik heb een eigen huis.

Wat heeft het gaan wettelijk samenwonen voor gevolg, zijn er risico's aan verbonden dat best eerst op papier gezet worden?
Moesten wij uit elkaar gaan, dan wil ik dat dat geen enkel invloed heeft op mij of haar.
Dus alles blijft eigendom van zichzelf, geen geld gedeeld, geen huis gedeeld, geen gevaar voor haar winkel. Heeft dit invloed op belastingen?

Eigenlijk wil ik gewoon dat we samenwonen, maar dan ook uit elkaar kunnen gaan zonder dat er ook maar iets te betwisten valt.

Het klinkt allemaal misschien wel wantrouwig en pessimistisch maar ik heb na mijn scheiding heel mijn leven moeten heropbouwen en ik wil mijn kinderen/huis/geld niet in gevaar brengen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jul 2015 13:42

Bij wettelijk samenwonen is er een stelsel van scheiding van goederen, dus ieder behoudt zijn bezittingen en inkomen. Er is geen invloed op mekaar. De belastingen blijven hetzelfde , maar er komt slechts een gezamenlijk totaal.
Bij wettelijk samenwonen is er een automatisch erven van het vruchtgebruik op de gezinswoning. Indien dat nieet gewenst wordt kan dat geannuleerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 jul 2015 20:06

Wettelijk samenwonen heeft sneller voordelen inzake successierechten.
Je verwerft die ook door feitelijk samen te wonen, maar pas na 1 of 3 jaar ...

Als u wil dat (een deel van) uw erfenis naar uw partner gaat mocht u onverwacht het loodje leggen binnen die periode, dan kan je beter asap wettelijk gaan samenwonen en een testament opstellen .

Beide zijn toch probleemloos herroepbaar mocht de relatie scheef uitdraaien ...

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... t-erfrecht" onclick="window.open(this.href);return false;

en

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... ams-gewest" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”