veranderen domicilie = stopzetten wettelijke samenwoning?

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

veranderen domicilie = stopzetten wettelijke samenwoning?

#1 , 27 mei 2015 22:20

Beste,


Ik en mijn vriend nemen een pauze in onze relatie (reeds wettelijk samenwonend). Nu verander ik binnenkort van domicilie en zal hij dus niet meer op mijn adres gedomicilieerd zijn. Zou dit dan automatische stop betekenen voor ons wettelijk samenwonen?

Belangrijk punt is dat mijn vriend enkel een visum heeft om in Belgie te verblijven dankzij ons wettelijk samenwonen. We waren reeds 4 jaar samen...


Ik wil niet dat hij het land uitmoet, wat doen we het best?


Mvg,
Dorine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 mei 2015 23:17

Als u niet meer op zelfde adres woont dus domicilie wijzigt bent u niet meer wettig samenwonend.

Wat u moet doen ... uw ex voldoet niet meer aan de voorwaarden ...
Hebt u een borgstelling getekend of laat u de gemeenschap daar nu voor opdraaien?
Sorry dat ik het eventjes zo wit zwart stel.

duma
Berichten: 2871

#3 , 28 mei 2015 12:08

Fransiscus, deze keer bent u ernaast.

Wettelijk samenwonen stop niét bij een verhuis, enkel bij een huwelijk of overlijden van een van de twee partners.
Het wettelijk samenwonen moet anders beëindigd worden door ofwel samen een verklaring af te leggen bij de gemeente ofwel doordat een persoon die verklaring aflegt en de gemeente een deurwaarder stuurt naar de andere (wel kostelijker uiteraard, want die deurwaarder betaal je zelf).

Echter, zodra je elders gedomicilieerd bent, kan er wel ergens een belletje gaan rinkelen over dat visum, wettelijke samenwonend of niet ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 28 mei 2015 17:58

Niet helemaal de beëindiging kan ook eenzijdig zijn maar dan idd zoals u schrijft.

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 29 mei 2015 10:04

Voor de formaliteiten ivm het beëindigen van de wettelijke samenwoning, cf. hierboven.

Wat betreft uw stelling dat u niet wil dat uw ex het land dient te verlaten: sorry om het vrij scherp te stellen maar wat u wil speelt geen enkele rol; de verblijfsvergunning hangt samen met de relatie die de persoon in kwestie heeft met u; indien deze stopt dan stopt ook het verblijfsrecht, dat is de evidentie zelf en ik veronderstel dat beide partijen dit vanaf het begin wisten.

Wanneer het domicilie verandert kunnen de bevoegde overheden tot de conclusie komen dat uw ex partner geen geldige verblijfstitel meer heeft, dit zal uiterlijk gebeuren wanneer zijn identiteitsdocument dien te worden verlengd. U zal best uitzoeken of -ingeval er een garantstelling was- deze nog steeds geldt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”