huur voor vruchtgebruik?

killerke101
Topic Starter
Berichten: 3

huur voor vruchtgebruik?

#1 , 26 mar 2015 12:11

Ik heb een eigen woning en mijn vriendin woont nu samen met mij zonder enig contract.

Nu is de bedoeling dat wanneer er iets met mij zou gebeuren, ze er mag blijven wonen.
Maar dat ze verder een bedrag betaald (huur) aan mijn erfgenamen om er te mogen blijven wonen.

Is dit mogelijk?

Wat gebeurd er met mijn huidige lening bij overlijden?

Sorry mss voor de domme vragen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 26 mar 2015 13:13

Als het de bedoeling is dat verder huur betaald, kan jij nu al een huurcontract "levenslange huur" laten afsluiten bij uw notaris.

Uw huidige lening zal gedekt zijn door een schuldsaldoverzekering en zal, afhankelijk van hoe u komt te overlijden terugbetaald worden door deze schuldsaldoverzekering.

killerke101
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 mar 2015 13:30

Dank u voor je antwoord!

Zou ik dan ook wettelijk mogen samenwonen?
Ik wil dat het huis altijd mijn eigendom blijft.

Reclame

KimSe
Berichten: 697

#4 , 26 mar 2015 13:46

Wanneer je wettelijk samenwoont blijft het huis jouw eigendom en heeft je partner het vruchtgebruik (zonder daar huur voor te moeten betalen).

Ik neem aan dat wanneer je eerst een levenslang huurcontract afsluit, het wettelijk samenwonen geen afbreuk doet aan het huurcontract... maar dat durf ik niet met 100% zekerheid zeggen...

killerke101
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 mar 2015 21:42

Is er nog een andere manier om haar te laten wonen zonder vruchtgebruik.
Want met vruchtgebruik heeft men ook de mogelijkheid om de woning te verhuren en de huur als opbrengst te houden niet?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 26 mar 2015 23:23

Je kan middels een testament het vruchtgebruik beperken tot woongenot.

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#7 , 28 mar 2015 09:46

Zo kan de vooroverleden wettelijk samenwonende zijn langstlevende partner onterven ten voordele van zijn andere erfgenamen, ook zonder dat zijn partner dit weet.
Je kan je partner dus ook het volledige vruchtgebruik afnemen ten voordelevan je kinderen en dan telt het levenslange huurcontract, let daar wel mee op bij een relatiebreuk.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”