2de huwelijk zo goed mogelijk regelen

Daniel_JO
Topic Starter
Berichten: 1

2de huwelijk zo goed mogelijk regelen

#1 , 12 mar 2015 13:48

Beste,
Ik was altijd zelfstandige en ruim 20 jaar gehuwd.
Mijn toenmalige vrouw heeft nooit gewerkt (zogezegd 'meegewerkt', maar ik had iemand voor de papieren...).
Terwijl ik lange dagen maakte om het gezin te onderhouden en schulden af te betalen, hield zij tot 2x toe aan met een andere man.
Nu, lang verhaal kort (niemand heeft nood aan het ganse verhaal), het bedrijf werd verkocht om een echtscheiding mogelijk te maken (anders zou dit te duur zijn).
Na veel vijven en zessen is alles in orde. Elk heeft wat hij moet hebben, punt aan de lijn. Dat is ondertussen al zo'n 7 jaar geleden.
Ik heb een ander bedrijf gestart, zij heeft een baan die ze leuk vindt, we horen en zien elkaar niet en zo vindt iedereen het meer dan prima.

Een jaar of 4 terug leerde ik iemand kennen. Een leuke gescheiden vrouw. Het klikte, alles gaat goed, we kochten samen een woning... Zij heeft 2 kinderen, ik heb er 2, het huis staat op naam van ons allebei...
Alles prima en gezellig!!

Nu heb ik wel wat vragen omtrent de toekomst, jonger worden we er niet op...
Mijn ex heeft haar leven, en ik het mijne. Ik weet dat zij een vriend heeft maar niet gehuwd is.

Ik wil graag mijn vriendin, waarbij ik me zo goed voel en die me met respect behandelt, ook geen miserie bezorgen als met mij iets gebeurt.
Mijn ex wens ik niets slechts toe, maar ook niets meer. Ze heeft al zoveel kunnen halen uit die scheiding, mijn dank om jarenlang haar vreemdgaan door de vingers te zien 'voor de kinderen en het bedrijf'...

Mijn vraag:
- Onder welk stelsel trouw ik best met mijn vriendin zodat wij allebei het minst miserie hebben qua erfrecht, papieren... Voor de kinderen is geen probleem, zij erven als wij beiden overleden zijn, elk hun vierde van de woning. Maar ik wil dat mijn vriendin/vrouw zo weinig mogelijk miserie moet ondervinden. Ik wil daarom zeer graag met haar huwen.
- Mijn ex werkte niet, dus haar pensioen wordt berekend op het mijne. Als ik sterf, wie krijgt dan het 'weduwenpensioen'..? Ik hoor van alle kanten andere informatie... Ik wil dat, als ik eerst kom te sterven, dat voor mijn huidige vriendin/vrouw gezorgd wordt.

Graag wat advies, nogmaals ik wens mijn ex geen slechte dingen toe, maar zij heeft ruimschoots haar deel gekregen en nooit naar mij omgekeken, integendeel. Mijn huidige vriendin is mijn echte partner en steunt mij in alles. Zij is zelf gescheiden, ook een huwelijk dat niets voorstelde (zij werd eveneens bedrogen). Ook financieel hielp zij me met de opstart van mijn nieuwe bedrijf, we willen dan ook zo goed mogelijk voor elkaar zorgen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 12 mar 2015 14:22

Een correctie: De kinderen erven niet als jullie beiden overleden zijn, maar erven onmiddelijk de blote eigendom bij overlijden van hun ouder.
Als u overlijdt, erven uw kinderen onmiddellijk uw deel van de woning: elks de helft van uw aandeel, in blote eigendom
Als uw partner overlijdt, hetzelfde voor haar kinderen: elks de helft van haar aandeel, in blote eigendom.

Op zich heeft dat geen invloed op de dingen, want als jullie gehuwd zijn, verkrijgt de overlevende sowieso het vruchtgebruik op de andere helft. Dat wil zeggen dat de langstlevende tot zijn overlijden daar altijd mag blijven wonen, kan belissen om het te verhuren en de inkosmten volledig innen, ...
Alleen verkopen kan niet zonder toestemming van alle eigenaars (de stiefkinderen dus).

Pas als beide overleden zijn, erven de kinderen in volle eigendom.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor geld: De kinderen erven onmiddellijk hun deel, maar kunnen er niet aan. De langstlevende heeft er het vruchtgebruik op, wat wil zeggen: de interesten.
Het geld zelf wordt dan best op een aparte rekening gezet en komt pas vrij wanneer de vruchtgebruiker sterft.


Welk stelsel u kiest, hangt af van wat u wil.
Vruchtgebruik is er bij eender welk stelsel.

duma
Berichten: 2871

#3 , 12 mar 2015 14:32

Ivm het pensioen ben ik geen 100% zeker, maar sowieso uw nieuwe vrouw indien jullie langer dan een jaar getrouwd zijn en vermoedelijk ook uw ex, tenzij ze hertrouwt.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 mar 2015 11:08

Ik ga ervan uit dat u trouwt onder het wettelijk stelsel (m.a.w. zonder huwelijkscontract)

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk ...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘we kochten samen een woning’ houdt dan in dat die woning in onverdeeldheid ook na het huwelijk eigen vermogen blijft van elk der echtgenoten. Als ‘kochten samen’ betekent elk voor een gelijk deel is er geen probleem. Het is ook mogelijk dit huis bij authentieke notariële akte in de huwelijksgemeenschap te brengen. Eventueel kan u daarin ook een regeling treffen inzake ‘Ook financieel hielp zij me met de opstart van mijn nieuwe bedrijf’

““Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn, zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte, ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden; zij erven bij staken, wanneer zij allen of een gedeelte van hen bij plaatsvervulling opkomen. Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap... “”(B.W.).

‘Zij heeft 2 kinderen, ik heb er 2’ houdt in dat uw kinderen niet van haar erven en haar kinderen niet van u.

“Art.4.Om recht te hebben op het overlevingspensioen, moet de langstlevende echtgenoot aan de volgende voorwaarden voldoen : 1° ten minste één jaar gehuwd zijn met de overleden zelfstandige of minder dan één jaar gehuwd zijn met de overleden zelfstandige, met wie hij eerder wettelijk samenwoonde en waarbij de gezamenlijke en onafgebroken duur van het huwelijk en van de wettelijke samenwoning minstens één jaar bedraagt...2° minstens 45 jaar oud zijn als de echtgenoot ten laatste op 31 december 2015 overlijdt.De leeftijd van 45 jaar wordt opgetrokken tot :...”(10 NOVEMBER 1967. - Koninklijk besluit nr 72 betreffende het rust- en overlevingspensioen der zelfstandigen).

Uit ‘Ik heb een ander bedrijf gestart’ leid ik af dat u zelfstandige bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#5 , 14 mar 2015 16:41

best Wet Valkeniers toepassen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”