Wetteijk samenwonend met vreemdeling

anoni
Topic Starter
Berichten: 5

Wetteijk samenwonend met vreemdeling

#1 , 27 feb 2015 16:57

Hoi,

Ik ben op het moment wettelijk samenwonend met een vreemdeling en ik zou graag willen weten wat er zou gebeuren als ik beslis om de relatie te beëindigen en het wettelijk samenwonende contract verbreek.

Heeft mijn vriend dan nog recht op verblijf in Belgïe?

Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2015 19:08

zonder te weten welke verblijfsdocumenten en inkomsten hij heeft, is dat onmogelijk te zeggen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 27 feb 2015 20:41

even off-topic: de term "vreemdeling" is overigens ook erg vreemd in deze context. Het lijkt wel alsof u uw partner niet kent.

Reclame

anoni
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 27 feb 2015 20:59

@JPV Hij heeft een identiteitskaart E en heeft een vaste voltijdse job.

@eylis uw reactie heeft totaal geen meerwaarde aan mijn vraag... er staat duidelijk wettelijk samenwonende met een vreemdeling wat wil zeggen dat mijn partner niet van Belgische origine is....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 feb 2015 21:15

dan zie ik geen probleem

Maar anoni, een veemdeling is niet noodzakelijk iemand met een buitenlandse nationaliteit (het kan ook een genaturaliseerde Chinees zijn). De opmerking van Eylis is dus terecht.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 27 feb 2015 21:42

inderdeed, en anoni als we jouw logica/definitie verder zouden doortrekken: als een vreemdeling iemand is die niet van Belgische origine is: dan is een Nederlander die in Belgie woont ook een vreemdeling. En die kan gerust in Belgie blijven als jullie relatie spaak loopt. Wellicht Bedoel je een persoon afkomstig van buiten de EEG misschien?

anoni
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 28 feb 2015 11:40

Hij is afkomstig van Zuid-Amerika.

Dus als ik het goed begrijp zouden wij uit elkaar kunnen gaan en dit zou geen gevolgen hebben op zijn totoelating tot verblijf van 5 jaar omwille van gezinshereniging?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 28 feb 2015 12:53

aha, da's een ander soort situatie: als ik het goed begrijp is zijn verblijf hier is toegestaan omwille van jullie duurzame relatie? Dan denk ik dat het in de eerste plaats belangrijk is dat hij kan bewijzen een vaste job te hebben en in zijn eigen ondehoud kan voorzien.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 28 feb 2015 14:12

Indien niet meer samenwonend vervalt uiteraard het systeem van 'wettig samenwonen'.
Wat voor type verblijfsvergunning heeft uw vriend?
Kan dus effectief aflopend zijn zeker als er geen werkactiviteit is.

anoni
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 28 feb 2015 14:19

Hij heeft een identiteitskaart type E
En hij is voltijds tewerkgesteld

anoni
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 28 feb 2015 14:22

Sorry, correctie...
Hij heeft een identiteitskaart type F

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 28 feb 2015 14:34

Wie krijgt deze kaart?
Onderdanen van derde landen die in België verblijven op basis van een recht op gezinshereniging met een Belg of Unieburger, en wiens verblijfsaanvraag is goedgekeurd.
En gezien de voorwaarden van wettelijke gezinsvereniging wegvalt.... vervalt ook het recht bij mijn weten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 28 feb 2015 21:08

type F of type E maakt een gigantisch verschil.

http://www.kruispuntmi.be/thema/je-bent ... ke-partner" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”