Vraag ivm herziening lening op naam van 1 van de 2 partners

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

Vraag ivm herziening lening op naam van 1 van de 2 partners

#1 , 25 feb 2015 08:52

Ik woon wettelijk samen met mijn partner in zijn eigendom. Speelt het feit dat hij wettelijk samenwoont met iemand een rol bij het laten herzien van zijn lening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 feb 2015 09:10

dat KAN voor de bank een rol spelen, maar hoeft niet.

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 25 feb 2015 09:21

Hmm... dus best navragen bij de bank?

Reclame

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 25 feb 2015 15:13

Beste JPV,

heeft u toevallig advies hieromtrent:
Ik woon dus wettelijk samen met mijn partner in zijn eigendom. Ik leg elke maand de helft bij van zijn lening en deel ook in alle kosten zoals verwarming, water, telenet,… Kosten eigen aan het huis, zijn dan weer voor hem alleen. Ik had een spaarcentje van mijn vorige eigendom en heb de verbouwingen aan zijn huis gefinancierd & heb dit laten schrijven bij de notaris zodat ik dit geld volledig terugkrijg indien we uit elkaar zouden gaan.

Ik had graag mede-eigenaar geworden van het huis en mijn partner wil dit in se ook, maar niet door te trouwen. Enige optie die er volgens ons dan nog is, is dat ik mij inkoop. Maar dit is voor mij helaas onbetaalbaar.

Iemand enig idee of ik nog opties heb? Gewoon via de bank me bij de lening laten bijschrijven is geen optie voor mij, gezien ik dan nog altijd geen 50% eigenaar ben. Kan ik bijvoorbeeld dat geld dat ik dan in al die jaren “bijleg” niet op één of andere manier inbrengen of laten schrijven. Ok, een samenlevingscontract, maar ga ik daar uiteindelijk iets aan hebben als we samenblijven?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 feb 2015 19:47

Waarom kan je je niet inkopen voor het bedrag van de lening?

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 26 feb 2015 09:23

Hoe bedoel je? Wij zijn hiervoor reeds bij de notaris geweest en een berekening laten maken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 feb 2015 09:37

stel dat de woning 200000 euro waard is en dat er een lening was van 100000 die je vanaf dat ogenblik steeds mee afbetaalt in de praktijk.

Dan kan je partner je voor 25% eigenaar maken (= voor 50000 euro van de 200000) én tegelijk voor 50% op de lening laten inschrijven (50% van 100000 = 50kà.

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 26 feb 2015 09:51

Dan is het huis dus ook maar voor 1/4 van mij? Ik wil graag voor de helft eigenaar worden. Ik heb er ook al 20.000 ingestoken aan verbouwingen. Ik veronderstel ook dat er in uw voorstel geen “verkoop” aan te pas komt en dat ik dan ook niet als mede-eigenaar op de eigendomsakte kom te staan?
Wij hebben van verschillende banken nog van die constructies gehoord, maar de notaris was hier stellig in. De enige wettelijke manier is dat ik de helft van de geschatte waarde van het huis koop (+10% registratiekost hierop en extra kosten bij de bank omdat we dan elk een eigen lening gaan hebben) Dé dooddoeners in heel dit verhaal...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 feb 2015 11:33

In m'n voorstel komt er wel degelijk een verkoop aan te pas ("25% eigenaar maken"). Niemand verplicht je om de helft van de geschatte waarde van het huis te betalen aan je vriend. Je kan perfect een (veel) lager bedrag betalen aan je vriend en hij kan beslissen dat dat voldoende is om je 50% eigenaar te maken, als hij dat wil. Je zal enkel tegenover de overheid de registratierechten moeten betalen op de WERKELIJKE (dus geschatte) waarde van de woning. De bank kan hier in principe een probleem van maken, maar zal dat waraschijnlijk niet doen als jij ook ingeschreven wordt op de woning.

Alleen: ziet je vriend het zitten dat je 50% eigenaar wordt van zijn woning zonder dat je effect de helft vna de woning betaald hebt?

Concreet: stel de woning is 200000 euro waard.
Je partner had er al 40k ingestoken (even abstractie maken van de notariskosten)
Jij hebt daarvan 20k betaald via verbouwingen. (veronderstelling dat die 20k ook effectief de woning 20k meer waard maakten)
Je partner had, voor hij je leerde kennen, 40k van de lening afbetaald (nog 100k over)

Als je nu mee ingeschreven zou worden op de lening, zal je uiteindelijk "mee" 50k betalen + de 20k die je reeds hebt geinvesteerd. 70k in totaal dus. Je zou dan nog 30k moeten betalen aan je partner om 50/50 eigenaar te worden. Of je dat nu effectief doet of niet, maakt voor de overheid niks uit. De overheid zal je wél vragen om de registratierechten te betalen op de waarde van de woning die jij koopt (dus registratierechten op de 50% van 200k).

En ja, natuurlijk komen daar kosten bij voor herschrijven lening, herschrijven akte woning, ... Dat kan je bijna niet vermijden.

kviv
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 26 feb 2015 11:45

Ja mijn partner staat hiervoor open, is dan soort van onderhandse akte/onderlinge regeling?

Wij zijn hier reeds voor gaan onderhoren bij 4 banken. En voor een bank is dit inderdaad geen probleem. Zij stelden ook allemaal zoiets voor! Maar een notaris schrijft dit niet, tenminste niet de onze. En hij wenste ons veel succes met iemand te vinden die dat wel doet. We hebben in het verleden ook nog een andere notaris geraadpleegd, en die gaf ook maar 2 wettelijke opties: trouwen en huis in gemeenschap brengen of voor de volle 50% inkopen. Ik blijf het raar vinden dat iedereen die wij om raad vragen (banken, juridisch adviseurs,….) dit opperen, terwijl het in de praktijk niet kan. Als u een notaris kent die hier wel voor openstaat, hoor ik het graag ;)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”