huis kopen met geld schenking

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

huis kopen met geld schenking

#1 , 16 dec 2014 09:34

Wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract. Nu zouden we een huisje willen kopen met het geld dat ik gekregen heb van mijn ouders door middel van schenking. Die schenking is opgemaakt in een notariele akte. Als wij nu samen een huis kopen met die schenking, mag mijn vrouw er dan blijven wonen indien ik overlijdt ? We hebben twee kinderen samen.
Bij een scheiding wil ik ook dat de verdeling dan 50-50 zou zijn. Kan dit? Ook al komt het grootste geld van de aankoop van het huis van mijn schenking? Hoe regel ik dit dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 16 dec 2014 09:38

Jullie zijn getrouwd, dus de overlevende echtgenoot mag altijd blijven wonen. Die verkrijgt namelijk het vruchtgebruik. Het aandeel eigendom maakt niet uit.

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 16 dec 2014 10:06

Heb nog een vraagje. Mijn ouders zouden dan ook een appartement kopen op mijn naam of onze beide namen waarbij zij dan het levenslang vruchtgebruik hebben. Wat is het beste?
Het appartement enkel op mijn naam en onze gezinswoning aangekocht met mijn schenking op beide namen? Welke gevolgen geeft dit dan voor onze kinderen en mijn vrouw indien ik overlijdt? De notaris sprak van een keuzebeding te doen maar wat houdt dat dan in Ik wil mijn vrouw haar toekomst ook wat veilig stellen omdat zij minder pensioenrechten kan opbouwen door de opvang van de kinderen en ik wel ten volle voor mijn carriere kan gaan. Hoe laat ik dat dan noteren dat de gezinswoning elk de helft is bij een eventuele scheiding?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 dec 2014 13:28

Ik overlijdt nooit want ik drink geen T.

Er zijn gezamenlijke kinderen. Dus het geld van de ontvangen schenking gaat gewoon bij het gezamenlijk vermogen gerekend worden. Indien het huis aangekocht wordt als 50-50, blijft dat zo.

Hoe ga jij die aankoop van het appartement betalen? Met eigen kapitaal , dan is het een appartement van jullie beiden. Indien uw ouders u daarvoor eerst het geld geven , kan u het alleen kopen. Men moet tegenwoordig heel voorzichtig zijn met degelijke constructie. Iets verkeerd en het wordt beschouwd als fiscale fraude.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 16 dec 2014 15:18

Ik overlijdt nooit want ik drink geen T.

Er zijn gezamenlijke kinderen. Dus het geld van de ontvangen schenking gaat gewoon bij het gezamenlijk vermogen gerekend worden. Indien het huis aangekocht wordt als 50-50, blijft dat zo.

Hoe ga jij die aankoop van het appartement betalen? Met eigen kapitaal , dan is het een appartement van jullie beiden. Indien uw ouders u daarvoor eerst het geld geven , kan u het alleen kopen. Men moet tegenwoordig heel voorzichtig zijn met degelijke constructie. Iets verkeerd en het wordt beschouwd als fiscale fraude.
Mijn excuses voor de grote dt-fout. Shame on you zou ik zeggen. Maar in elk geval bedankt voor het antwoord!

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 16 dec 2014 15:23

Het appartement zou aangekocht worden met schenkingsgeld die we ook via notariele akte laten opmaken dus mits betalen van 3 % op het schenkingsgeld.
Mijn ouders bezitten momenteel twee woningen die ze dus wensen te verkopen en daarbij dus het appartement en ons nieuwe woning mee aan te kopen, dus alles op onze naam. Via deze weg is het legaal en dienen we het minste te betalen volgens de notaris. Klopt dit alles?

a162378
Berichten: 118

#7 , 16 dec 2014 19:08

Staat er een beding van terugkeer in de schenkingsakte?
Zoja, dan zal je partner de helft van het huis moeten teruggeven aan je ouders als jij overlijdt.

Controleer dit, soms zetten ouders dit er in om vervolgens je vrouw te kunnen pluimen als jij overlijdt, om het geld in de familie te houden.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 16 dec 2014 20:32

Dat van dat pluimen is vergezocht. er zijn de kleinkinderen die zullen erven als er een overlijden is. Dan verloopt alles wettelijk - vanuit de gemeenschap.
Wel dient voorzien te worden in maatregelen bij een eventuele scheiding.
Ik denk veeleer aan de moeilijkheden om het appartement te kopen : BE voor triene, VG voor de ouders. Het geld moet eerst geschonken worden , want ieder moet zijn deel betalen in de aankoop, en wel met eigen middelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 17 dec 2014 09:41

Als mijn ouders het geld schenken via notariele akte en wij(ik en mijn vrouw) dan een woning samen kopen waarbij het betaald wordt met het schenkingsgeld dient er dan ook iets specifieks gedaan worden zodat bij een scheiding de woning 50 / 50 verdeeld wordt? Maw dien ik dat dan te laten vastleggen of is dit automatisch gemeenschap van goederen?
En als mijn ouders hun gezinswoning aan mij schenken en wij daar blijven wonen hoe regel ik dan dat bij een eventuele scheiding toch mijn vrouw recht heeft op de helft? Zij draagt uiteindelijk ook mee in de maandelijkse kosten en zo dus vind dit een faire manier dat zij daar dan ook recht op heeft.

Kali
Berichten: 762

#10 , 17 dec 2014 14:04

Waarom wilt u bij een eventuele scheiding dat uw echtgenote de helft krijgt van de sommen die u gekregen hebt (en die van u alleen zijn in theorie)?

Ofwel schenken u ouders aan beiden... dan is het geld van beiden en is de woning van beiden.

Ofwel schenken u ouders aan u, en komt er in de notariële akte te staan wat uw eigen inbreng is, zodoende zal de woning desgevallend 75 % - 25 % verdeeld zijn of dergelijke.

duma
Berichten: 2871

#11 , 19 dec 2014 09:01

Omdat sommige mensen effectief SAMEN door het leven willen gaan als een 'ons' en niet als een 'ik' en een 'jij'.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 19 dec 2014 09:15

“Art.1402.Wederbelegging wordt geacht te zijn gedaan ten aanzien van een der echtgenoten, wanneer deze bij de aankoop van een onroerend goed verklaard heeft dat de aankoop geschiedt om hem tot wederbelegging te dienen en voor meer dan de helft betaald is uit de opbrengst van de vervreemding van een eigen onroerend goed of uit gelden waarvan het eigen karakter behoorlijk is aangetoond.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Is aan voornoemd art.1402 niet voldaan dan geldt nog steeds :
“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
Met het oog hierop kan uw vrouw in de koopakte tweede woning het bedrag van haar schenking vermelden dat ze daarin investeerde

“Art.747bis. § 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(B.W.).

‘Bij een scheiding wil ik ook dat de verdeling dan 50-50 zou zijn. Kan dit?’ Dit kan geregeld worden bij het opstellen van de overeenkomst EOT of bij de vereffening-verdeling in geval van EOO.

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel...“(B.W.).
Zij kunnen aldus overeenkomen dat de ongelijke eigendomsverdeling van de woning voortaan gelijk wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 19 dec 2014 21:34

“Art.1402.Wederbelegging wordt geacht te zijn gedaan ten aanzien van een der echtgenoten, wanneer deze bij de aankoop van een onroerend goed verklaard heeft dat de aankoop geschiedt om hem tot wederbelegging te dienen en voor meer dan de helft betaald is uit de opbrengst van de vervreemding van een eigen onroerend goed of uit gelden waarvan het eigen karakter behoorlijk is aangetoond.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Deze wet begrijp ik niet zo goed; Gaat dit over het schenken van hat geld of de eigendom? Kan u deze even in mensentaal uitleggen?
Is aan voornoemd art.1402 niet voldaan dan geldt nog steeds :
“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
Met het oog hierop kan uw vrouw in de koopakte tweede woning het bedrag van haar schenking vermelden dat ze daarin investeerde

“Art.747bis. § 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(B.W.).

‘Bij een scheiding wil ik ook dat de verdeling dan 50-50 zou zijn. Kan dit?’ Dit kan geregeld worden bij het opstellen van de overeenkomst EOT of bij de vereffening-verdeling in geval van EOO.

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel...“(B.W.).

Verder bedankt voor de vele antwoorden!
Zij kunnen aldus overeenkomen dat de ongelijke eigendomsverdeling van de woning voortaan gelijk wordt.

triene33
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 19 dec 2014 21:38

Omdat sommige mensen effectief SAMEN door het leven willen gaan als een 'ons' en niet als een 'ik' en een 'jij'.
Bedankt duma om mijn stelling te begrijpen. Ik vind gewoon dat mijn vrouw vele toegevingen moet doen op gebied van carriere waardoor ze minder pensioenrechten opbouwt, vandaar dat ik het fair vind om onze gezinswoning gelijk te verdelen. Ten slotte zal het appartement van mijn ouders op mijn naam staan.

j.demoor
Berichten: 10360

#15 , 20 dec 2014 16:10

Art.1402 B.W. houdt in dat de kopers elk voor de helft eigenaar worden van wat ze kochten, onafhankelijk van de herkomst van de koopsom. Bij latere vervreemding van het gekochte goed gaat het wederbelegde echter terug naar de wederbelegger, al dan niet vermeerderd met een vergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”