woning in gemeenschap brengen

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

woning in gemeenschap brengen

#1 , 27 nov 2014 08:42

Wij gaan trouwen in het wettelijk stelsel met inbreng van de woning in de gemeenschap.
Volgens onze notaris kost dit 500€ + btw.
Omdat dit toch een hele som is was ik hierover wat aan het opzoeken en kwam 2x tegen dat dit 25€ kost.
Nu weet ik het niet goed meer ... Zijn er mensen die hier meer over weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 nov 2014 11:40

De registratie kost idd 25 €, dat is juist. Maar de notaris werkt niet gratis.
Ik hoorde eerder van een totaal bedrag rond 300 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fietje
Berichten: 47

#3 , 27 nov 2014 12:42

Dag Booke,

Ik ben deze week bij de notaris langs geweest, en wij gaan ook huwen , het wettelijk stelsen met inbreng van een woning en gelden, de kostprijs zal 600 euro bedragen, en dat is, zie de notaris, door de inbreng van de woning, normaal ist een stuk minder...

dus, niets abnormaals

groeten V

Reclame

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

#4 , 28 nov 2014 08:54

Spijtig dat het niets abnormaals is :)
Bedankt voor de antwoorden en proficiat met jullie huwelijk Fietje.

duma
Berichten: 2871

#5 , 28 nov 2014 09:40

Bij ons was het toen ook €300; zelfde verhaal.

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

#6 , 28 nov 2014 12:41

Er zitten dus wel degelijk grote verschillen op.
Ik zou denken dat die kosten voor iedereen gelijk zouden zijn.

Rica
Berichten: 303

#7 , 28 nov 2014 13:13

Ik heb geleerd dat je best bij meerdere notarissen navraagt wat hun prijskaartje zal zijn. Notarissen in elkaars buurt lijken hun prijzen wat op elkaar af te stemmen - even enkele gemeenten verder kan het een heel ander plaatje zijn ( zo schommelen de prijzen voor een akte van bekendheid in mijn gemeente en naaste gemeente nogal sterk: 605 tegen 380 euro; enkele gemeenten verder: 200 en 250 euro. Ook tegen een bedrag van 175 euro gevonden... Aanbeveling KBFN: 250 euro)... En gezien je zelf je notaris mag kiezen: prijzen vragen en vergelijken is de boodschap!!

Fietje
Berichten: 47

#8 , 28 nov 2014 13:29

Spijtig dat het niets abnormaals is :)
Bedankt voor de antwoorden en proficiat met jullie huwelijk Fietje.

Merci !!!

eylis
Berichten: 8852

#9 , 28 nov 2014 17:21

mag ik even inhaken op deze post: de notaris die wij aanzochten durft maar liefst 1000 euro vragen voor het inbrengen van een onroerend goed in de huwelijksgemeenschap. Heb hier een aansluitende vraag bij: onroerend goed inbrengen in de gemeenschap als er géén huwelijkscontract is (wettelijk stelsel dus) en er moet enkel een onroerend goed ingebracht worden: maakt dàt een verschil uit op de notriele prijs?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”