vraagje huwelijkscontract, successierechten, enz

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

vraagje huwelijkscontract, successierechten, enz

#1 , 19 aug 2014 19:28

Binnenkort erft mijn echtgenote een bepaalde som en de notaris die de verkoop regelde van het goed raadde ons dit aan : om te voorkomen dat ze bij mijn overlijden een tweede keer successierechten betaalt op deze som, dit bedrag op een aparte rekening zetten en benoemen van waar het geld komt (zodanig dat het uit het gemeenschappelijk vermogen blijft).

De eerste vraag die ik me stelde was : "als zij eerst overlijdt dan betaal ik daar waarschijnlijk meer successierechten op dan indien het wel opgenomen wordt in het gemeenschappelijk vernomen". En hoeveel (procent dat zou zijn).
Na wat opzoekwerk (heel ingewikkelde materie voor mij) kwam ik tot de conclusie dat het allemaal weinig uitmaakt aangezien je toch niet weet wie eerst gaat :?:

Toen nam ik ons huwelijkscontract erbij :
1) we zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel
2)we zijn onverdeelde eigenaars, ieder voor de helft, van ons woonhuis...maar "welk onroerend goed zij verklaren bij volgend artikel in de gemeenschap te brengen" (beiden de onverdeelde helft)
3) voor geval van ontbinding der gemeenschap door overlijden van één van hen dat de ganse wettelijke gemeenschap voor de geheelheid in volle eigendom zal toebehoren aan de overlevende der echtgenoten die gehouden is gans het passief te voldoen.

We hebben geen kinderen en voor zoverre ik me herinner was dit contract speciaal opgesteld om te voorkomen bij het overlijden van één van ons dat we niet teveel successierechten zouden moeten betalen.

Begrijp ik het nu verkeerd als ik (volgens punt 3) redeneer : eigenlijk valt best zoveel mogelijk onder de gemeenschappelijke goederen aangezien de langst levende deze daarna in volle eigendom krijgt?
Dus alles wat onder de gemeenschap valt wordt minder belast door successierechten?

Wat doet zij nu best met het geld die zij zal erven? Op een aparte rekening zetten of niet?
Zelf heb ik in het verleden ook geërfd en lees in het contract dat erfenissen niet onder het gemeenschappelijk vermogen vallen...ergens werd dit door de andere notaris gisteren tegengesproken : éénmaal je het geld op een spaarrekening zet waar dit niet nadrukkelijk omschreven is wordt het mogelijks "gemeenschappelijk"

Ik hoop wat duidelijk over te komen met mijn vragen en op wat informatie omtrent wat we best doen.
Hiervoor terug bellen naar de notaris zien we niet echt zitten omdat we telefonisch weinig informatie krijgen en het niet bij de deur is. Alsook omdat het de eerste keer niet is dat we met vragen zaten in het verleden maar vaak buiten kwamen bij andere notarissen met nog meer vragen.

Dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 21 aug 2014 13:21

Wat je vrouw erft, is enkel en alleen van haar. Ze gaat dus geen successierechten moeten betalen als jij overlijdt, want die som geld zit niet in jouw nalatenschap.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 aug 2014 13:48

Er zijn geen kinderen. Dat betekent dat bij overlijden van één der partners , de drie vermogens terug worden samengesteld : de gemeenschap plus de eigen vermogens van beide partners. In dat eigen vermogen zit alles wat elk voor eigen rekening heeft verworven via schenking of erfenis. Op dat deel heeft vermeld punt drie dus geen uitwerking. Zonder verdere maatregelen via testament gaat dat stuk terug naar de familie , weliswaar voorlopig in blote eigendom.
U zegt dat uzelf ook heeft geërfd. Dan wordt enkel rekening gehouden met het groter deel van het hoogste bedrag , dus enkel het surplus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 22 aug 2014 11:40

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Toen nam ik ons huwelijkscontract erbij :...3) voor geval van ontbinding der gemeenschap door overlijden van één van hen dat de ganse wettelijke gemeenschap voor de geheelheid in volle eigendom zal toebehoren aan de overlevende der echtgenoten die gehouden is gans het passief te voldoen. We hebben geen kinderen...’

Die verdeling valt onder toepassing van “Artikel 5 De overlevende echtgenoot, wie een huwelijksovereenkomst, die niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen is, op voorwaarde van overleving meer dan de helft der gemeenschap toekent, wordt voor de heffing der rechten van successie en van overgang bij overlijden, gelijkgesteld met de overlevende echtgenoot die, wanneer niet wordt afgeweken van degelijke verdeling der gemeenschap, het deel van de andere echtgenoot krachtens een schenking of een uiterste wilsbeschikking geheel of gedeeltelijk verkrijgt.”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten)

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.).

Zulke erfenis kon(onderzoek uw huwelijkscontract) of kan ingebracht worden in het gemeenschappelijk vermogen.

Indien de erfenis eigen vermogen blijft dan geldt :
“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.Wanneer de overledene geen erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de gehele nalatenschap.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 22 aug 2014 20:38

Wat je vrouw erft, is enkel en alleen van haar. Ze gaat dus geen successierechten moeten betalen als jij overlijdt, want die som geld zit niet in jouw nalatenschap.
Oké, maar is het dan nodig om die rekening te benoemen naar die erfenis?
De notaris beweert dat als één van de partners overlijdt zelfs het geld die op rekeningen staan onder één naam als gemeenschappelijk kan beschouwd worden als je gehuwd bent.
Hij vernoemde ook wel iets van haar papieren bij te houden van de erfenis, om als er iets zou gebeuren ze nog bewijzen heeft.

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 22 aug 2014 20:45

Er zijn geen kinderen. Dat betekent dat bij overlijden van één der partners , de drie vermogens terug worden samengesteld : de gemeenschap plus de eigen vermogens van beide partners. In dat eigen vermogen zit alles wat elk voor eigen rekening heeft verworven via schenking of erfenis. Op dat deel heeft vermeld punt drie dus geen uitwerking. Zonder verdere maatregelen via testament gaat dat stuk terug naar de familie , weliswaar voorlopig in blote eigendom.
U zegt dat uzelf ook heeft geërfd. Dan wordt enkel rekening gehouden met het groter deel van het hoogste bedrag , dus enkel het surplus.
Oei dat zal ze niet graag horen :(
Net omdat de familiebanden gebroken zijn hebben wij bij ons huwelijkscontract er op gehamerd dat als er iets gebeurt er niets naar de familie terug gaat, maar dat zou dan wel gebeuren met wat er geërfd wordt?
Zelf heeft ze ooit wel een testament laten opstellen (voor ons huwelijk) dat er niets naar haar familie gaat als er met haar iets gebeurt.
Maar persoonlijk zou ik het ook niet logisch vinden indien er met mij iets zou gebeuren dat wat ik erfde terug naar mijn familie gaat i.p.v. naar haar, ook al zijn er geen problemen bij ons.
Deels zijn we om die reden toch gehuwd.

Indien een deel, of de gehele som, van één van de erfenissen gebruikt wordt (voor renovaties aan het huis bijvoorbeeld), dan vervalt dat waarschijnlijk dat geld van erfenissen terug naar de familie gaat?

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 22 aug 2014 20:57

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Toen nam ik ons huwelijkscontract erbij :...3) voor geval van ontbinding der gemeenschap door overlijden van één van hen dat de ganse wettelijke gemeenschap voor de geheelheid in volle eigendom zal toebehoren aan de overlevende der echtgenoten die gehouden is gans het passief te voldoen. We hebben geen kinderen...’

Die verdeling valt onder toepassing van “Artikel 5 De overlevende echtgenoot, wie een huwelijksovereenkomst, die niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen is, op voorwaarde van overleving meer dan de helft der gemeenschap toekent, wordt voor de heffing der rechten van successie en van overgang bij overlijden, gelijkgesteld met de overlevende echtgenoot die, wanneer niet wordt afgeweken van degelijke verdeling der gemeenschap, het deel van de andere echtgenoot krachtens een schenking of een uiterste wilsbeschikking geheel of gedeeltelijk verkrijgt.”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten)

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.).

Zulke erfenis kon(onderzoek uw huwelijkscontract) of kan ingebracht worden in het gemeenschappelijk vermogen.

Indien de erfenis eigen vermogen blijft dan geldt :
“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.Wanneer de overledene geen erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de gehele nalatenschap.”(B.W.).
Dan best in het gemeenschappelijk vermogen laten opnemen om te voorkomen dat er later iets terug gaat naar de familie?
Hoe zorg je daar dan precies voor?

Ze heeft nog verschillende broers, waarvan drie met kinderen : dus als er iets gebeurt heb ik enkel recht op vruchtgebruik wat haar eigen vermogen betreft?
Tenzij, aangezien haar testament, deze mensen dan niet meer onder "erfgerechtigden" vallen?

Sorry voor de vele vragen, het is allemaal nieuw voor ons en we dachten toch goed "verzekerd" te zijn op dat vlak door te huwen, zodat alles voor de andere blijft indien er iets gebeurt.
Voor het huis die we kochten heeft onze notaris ons toch verzekerd indien er iets zou gebeuren dat het automatisch voor de overlevende blijft en er geen sprake is van enkel vruchtgebruik.

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 22 aug 2014 21:01

Toen mijn vader overleed herinner ik me toch ook niet dat er geld naar zijn zus gegaan is.
Maar voor zover ik me herinner had hij nooit iets geërfd (is jong moeten gaan) en ik denk dat mijn ouders enkel een gemeenschappelijk zicht- en spaarrekening hadden

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 22 aug 2014 22:06

Toen mijn vader overleed herinner ik me toch ook niet dat er geld naar zijn zus gegaan is.
Maar voor zover ik me herinner had hij nooit iets geërfd (is jong moeten gaan) en ik denk dat mijn ouders enkel een gemeenschappelijk zicht- en spaarrekening hadden
Broers en zusters erven niet als er kinderen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 23 aug 2014 00:08

Eigen vermogen laten opnemen in de gemeenschap is onvoldoende , als er geen (gemeenschappelijke) kinderen zijn.
Geloof me, de enige oplossing op dit moment is daar een testament over maken. Op die manier kunnen goederen , die geërfd werden , bij de overlevende partner terecht komen.

Over de gemeenschappelijke goederen is er geen probleem. Dat is er wel voor die goederen die oorspronkelijk eigen waren van de partners van een kinderloos echtpaar.
Als er kinderen zijn wordt het onderscheid tussen gemeenschap en eigen vermogen niet gemaakt omdat, volgens de wet , de kinderen toch zullen erven.

Algemene regel : een koppel met kinderen moet geen testament maken. Een koppel zonder kinderen moet altijd voor een testament zorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 23 aug 2014 00:45

Toen mijn vader overleed herinner ik me toch ook niet dat er geld naar zijn zus gegaan is.
Maar voor zover ik me herinner had hij nooit iets geërfd (is jong moeten gaan) en ik denk dat mijn ouders enkel een gemeenschappelijk zicht- en spaarrekening hadden
Broers en zusters erven niet als er kinderen zijn.
Ja, dat klopt...dom van mij was er even niet bij stil gestaan :wink:

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 23 aug 2014 00:59

Eigen vermogen laten opnemen in de gemeenschap is onvoldoende , als er geen (gemeenschappelijke) kinderen zijn.
Geloof me, de enige oplossing op dit moment is daar een testament over maken. Op die manier kunnen goederen , die geërfd werden , bij de overlevende partner terecht komen.

Over de gemeenschappelijke goederen is er geen probleem. Dat is er wel voor die goederen die oorspronkelijk eigen waren van de partners van een kinderloos echtpaar.
Als er kinderen zijn wordt het onderscheid tussen gemeenschap en eigen vermogen niet gemaakt omdat, volgens de wet , de kinderen toch zullen erven.

Algemene regel : een koppel met kinderen moet geen testament maken. Een koppel zonder kinderen moet altijd voor een testament zorgen.
Hier las ik als je het geld gebruikt er duidelijk moet vernoemd worden dat het uit een erfenis komt, anders zou het geen eigen vermogen meer zijn en dus gemeenschappelijk :
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/ ... n-vermogen" onclick="window.open(this.href);return false;

Namelijk :
  • Heeft men echter eigen geld, bijvoorbeeld van een erfenis, dan kan dat geërfd geld besteed zijn, wederbelegd zijn in bijvoorbeeld een schilderij.
    In dat geval en in de veronderstelling dat kan aangetoond worden dat bedoeld schilderij gekocht werd met die eigen - geërfde - gelden zal het schilderij een eigen goed zijn van die echtgenoot. Het is in wederbelegging van eigen geld gekocht.

    Wenst men een grond, een huis of een ander onroerend goed in wederbelegging als eigen goed aan te kopen, dan is het absoluut noodzakelijk dat dit in de notariële aankoopakte vermeld wordt. Zoniet kan dat onroerend goed niet als een eigen goed beschouwd worden. Breng uw notaris tijdig op de hoogte van uw bedoeling.
Als dit klopt is het dan enkel nog noodzakelijk om een testament te maken zodanig dat het geld die nog op de rekening staat naar de overlevende echtgenote gaat?
Familie die geen zicht heeft op de rekeningen kan waarschijnlijk aan de hand van de verdeling van de erfenis na overlijden wel aantonen dat hun familielid wel een bepaalde som geërfd heeft en deze na overlijden opeisen zolang er geen testament is?

Ik las ook dat er verschillende soorten testamenten bestaan.
Mijn echtgenote heeft het hare met hulp van een notaris eigenhandig opgesteld, en deze heeft het laten registreren.
Is een dubbel hiervan nodig als ze overlijdt, of komt dit testament dan automatisch boven in dat geval?
Kwestie van te weten in hoeverre we het dubbel zorgvuldig moeten bewaren.

Zelf zou ik dan ook een testament opstellen zodanig als ik overlijd alles naar haar gaat i.p.v. naar mijn familie , maar als zij daarna overlijdt mijn familie alles erft (dit laatste staat eigenlijk al beschreven in haar testament).
Welk soort testament raden jullie aan, en wat zouden de kosten zijn hiervoor?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 23 aug 2014 14:09

Mijn echtgenote heeft het hare met hulp van een notaris eigenhandig opgesteld, en deze heeft het laten registreren.
Is een dubbel hiervan nodig als ze overlijdt, of komt dit testament dan automatisch boven in dat geval?


Het zal zonder twijfel boven water komen wanneer er een akte van erfopvolging dient te worden opgesteld naar aanleiding van haar overlijden.
Het is natuurlijk nuttig om zelf een kopie bij te houden, al was het maar om te weten wat men ooit in zijn testament heeft geschreven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blackrose
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 27 aug 2014 00:05

Mijn echtgenote heeft het hare met hulp van een notaris eigenhandig opgesteld, en deze heeft het laten registreren.
Is een dubbel hiervan nodig als ze overlijdt, of komt dit testament dan automatisch boven in dat geval?


Het zal zonder twijfel boven water komen wanneer er een akte van erfopvolging dient te worden opgesteld naar aanleiding van haar overlijden.
Het is natuurlijk nuttig om zelf een kopie bij te houden, al was het maar om te weten wat men ooit in zijn testament heeft geschreven.
Ik denk dat ik het dan ook op die manier ga doen.
Bijhouden doen we sowieso maar men weet nooit wat er in die jaren kan gebeuren en verloren gaan, het is dan een geruststelling te weten dat het sowieso naar boven komt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”