Wettelijke samenwoning en studietoelage

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

Wettelijke samenwoning en studietoelage

#1 , 09 apr 2014 16:11

Beste


Volgende situatie doet zich voor:

Ik (25), momenteel schakelprogramma aan de universiteit aan het doen, ben wettelijk gaan samenwonen met mijn vriendin.

Afspraak was, zij betaalt alles (eten, huur, onderhoud, noem maar op), maar studiekosten zijn te zwaar en zouden mijn ouders blijven dragen, wat zij ook doen.



Tot vorig jaar geen enkel probleem gehad met de studietoelage. Altijd mooi op tijd gekregen, nu plots een brief met vraag tot bijkomende informatie ivm inkomen van mijn vriendin.

Even gebeld en de situatie uit de doeken gedaan, mevrouw aan de andere kant van de lijn zei 'gewoon invullen en achteraf zien we wel wie eigenlijk de onderhoudsplichtige is'.



Waarom moet ik het dan invullen?? Buiten mijn aanvraag heb ik nooit één extra papier moeten invullen en nu word ik overrompeld met administratie waar ik zelf amper aan uit kan.
Ik begrijp sowieso niet waarom mijn vriendin zou moeten bijdragen, ik snap de redenering, maar zijn mijn studies "gezinslast"? De enige die er last van heeft en die er gebaat bij is (op de lange duur dan toch) ben ik.


Is het mogelijk dat mijn ouders nog steeds als referentiepunt worden gebruikt bij berekening van de studietoelage in mijn situatie, of heeft mevrouw mij met een kluitje het riet in gestuurd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 apr 2014 19:07

Tot vorig jaar vormde u een gezin met uw vader en moeder, eventueel ook nog broers en zusters.
Nu vormt u een gezin met de persoon waarmee u wettelijk samenwoont.
Aangezien de toekeniing en de hoogte van een studiebeurs o.m. afhangt van het gezinsinkomen moet dat opnieuw onderzocht worden.
Het is dus mogelijk dat u geen, een kleinere of een grotere beurs zult krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 09 apr 2014 19:59

Begrijp ik, maar aangezien mijn ouders betalen is het toch onlogisch dat men zich baseert op mijn vriendin haar inkomen, dat hoger ligt en inderdaad de studiebeurs in de negatieve zin zal beinvloeden.

Vorige jaren kreeg ik de studiebeurs ook het schooljaar zelf, nu willen ze bewijzen van volledig inkomstenjaar 2014. Maw ik krijg pas ten vroegste januari 2015 een studiebeurs voor schooljaar 2013-2014. Slaat nergens op, ik mag dus alles voorschieten en als ik afstudeer krijg ik geld voor mijn studies.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 apr 2014 20:51

Controleer in de reglementering op de studiebeurzen over het inkomstenjaar dat in aanmerking wordt genomen, of wat er gebeurt indien er een wijziging is tijdens het jaar zelf.
Ik kan me niet voorstellen dat ze uw studiebeurs eerst na uw studies gaan uitbetalen.

Of uw ouders u nog extra steunen is geen criterium voor het al of niet verlenen van een beurs.

hier vindt u alles: http://www.ond.vlaanderen.be/studietoel ... oont_samen" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#5 , 10 apr 2014 08:13

De reglementering (decreet van 2007) maakt me niet veel wijzer. :)

In uw link staat effectief:
Om voor uw toelage te worden erkend als gehuwd of samenwonend leerling of student, moet u aan twee criteria voldoen.

Uiterlijk 31 december 2013 bent u gehuwd, hebt u een verklaring van wettelijke samenwoning ondertekend bij de burgerlijke stand van uw gemeente, of woont u feitelijk samen en hebt u één of meer inwonende kinderen met uw partner
Tijdens uw huwelijk of samenwoning zijn er ten laatste op 31 december 2014 twaalf maanden geweest waarin u en uw partner samen een inkomen hadden dat in totaal minstens overeenkomt met een jaarinkomen van € 6.410,70.
In hun brief staan dezelfde voorwaarden, met duidelijk erbij "Gelieve de inkomsten pas op te sturen als deze volledig geattesteerd
kunnen worden." > ik kan dus pas bijkomende informatie aanreiken als wij 12 maanden samenwonen (zijnde december 2014).

In bijlage heeft men een "attest verklaring vermoedelijk inkomen 2014" gestopt, waar ook letterlijk en in het vet opstaat: "Bezorg dit formulier aan de afdeling Studietoelagen wanneer het inkomen volledig gekend en geattesteerd is, dus vanaf 2015."

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 10 apr 2014 12:42

Staat daar echt bij "dus vanaf 2015"? Ik heb een sterk vermoeden het uw woorden zijn.

Stuur dus een attest van de werkgever in waarin die het vermoedelijk inkomen vermeldt. Dat is hetgeen bedoeld wordt.
Niets doen is geen optie, dan verliest u sowieso het recht op een studiebeurs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 10 apr 2014 18:22

Staat daar echt bij "dus vanaf 2015"? Ik heb een sterk vermoeden het uw woorden zijn.

Stuur dus een attest van de werkgever in waarin die het vermoedelijk inkomen vermeldt. Dat is hetgeen bedoeld wordt.
Niets doen is geen optie, dan verliest u sowieso het recht op een studiebeurs.
Die laatste zin, tussen " " staat er letterlijk in. Vandaar de " ".

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#8 , 18 apr 2014 10:47

Dienst studietoelagen in het Provinciehuis gaan bezoeken en bevestigd: vanaf januari 2015 ten vroegste krijg ik de studietoelage. Prachtige regeling, de boeken en het treinabonnement dat ik NU nodig heb zal ik wel voorschieten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”