Op vakantie met kind na echtscheiding

Knuffeltje
Topic Starter
Berichten: 2

Op vakantie met kind na echtscheiding

#1 , 27 mei 2008 12:53

Hallo ik zit met een klein vraagje ivm met zoontje. Dit jaar zou ik voor de eerste keer op reis willen gaan met mijn zoontje van 8 jaar.
Ik ben 6 jaar geleden gescheiden van zijn papa maar in het contract staat niets vermeld over dat ik zijn papa hierover moet informeren.
De contacten met zijn papa lopen héél moeilijk en als hij me kan pesten met iets zal hij het ook niet nalaten. Ik heb deze reis gepland omdat hij zijn 1ste communie gedaan heeft maar ik zou het liefst dit als een verrassing houden zodanig dat we die dag naar de luchthaven kunnen rijden en hem zo kunnen verrassen!!
Als ik nu verplicht ben van tegen zijn papa te zeggen dat we op reis gaan en dan ook nog moeten zeggen naar waar is er natuurlijk geen verrassing meer want dan zal hij dat zeker tegen mijn zoontje zeggen en dat zou ik heel spijtig vinden.
Weet iemand wat er hiervoor wettelijk bepaald is?
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 27 mei 2008 14:56

Je spreekt over contract, dus ga ik ervan uit dat je een EOT hebt, en bijgevolg een co-ouderschapsregeling.

Als je kind bij jou is gedomicileerd is er geen probleem. Voor de andere ouder is dit iets minder evident.

Als je het land (tijdelijk) verlaat en je de grens oversteekt, heeft iedere Belg een bewijs van identiteit nodig, ook een baby. In uw geval binnen de Schengenlanden is een eID of de oude identiteitskaart voldoende.
Voor alle kinderen jonger dan twaalf jaar moet je een kinderidentiteitsbewijs aanvragen bij de gemeente waar het kind is ingeschreven. Voor de niet-domicilieouder is het (meestal eenmalig) nodig aan te tonen dat deze een co-ouderschapsregeling heeft. Dat kan aan de hand van een EOT, of een vonnis van de rechter aangaande de verblijfsregeling kinderen. In sommige gevallen (en gemeenten) eist de gemeente de toestemming (hetzij in persoon, hetzij via volmacht) van de domicilieouder.

Bij niet-domicilieouders kan reizen naar het buitenland soms nog wel wat problemen opleveren als men niet over de nodige documenten beschikt om met je eigen kinderen te reizen; dat probleem zou in de Schengenlanden van de baan zijn, evenals in sommige niet-Schengenlanden. Maar in veel andere landen kan men beter geinformeerd zijn.

Vraag na bij je reisagent, en consulteer ook de informatie in verband met het land waar je heen wenst te reizen.

Buitenlandse Zaken: reisdocumenten minderjarigen

Buitenlandse Zaken: reisadvies per land

Goede reis!!

Knuffeltje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 mei 2008 13:46

Het gaat hier inderdaad over een EOT maar er staat wel in vermeld dat de ouders het ouderlijk gezag gezamelijk blijven uitoefenen. Heeft dit er ook iets mee te maken?

Reclame

Jorre

#4 , 28 mei 2008 15:06

Natuurlijk, want als een van de ouders geen ouderlijk gezag heeft over het kind, kan die dus ook geen documenten voor dit kind aanvragen, en is voor alles toestemming vereist van de ouder die wel over het ouderlijk gezag beschikt.

blackadder
Berichten: 2

#5 , 28 feb 2015 17:57

Hallo,

beetje gelijkaardige vraag, alleen ben ik de papa en kinderen zijn niet bij mij gedomicilieerd.
co-ouderschap 50/50 met eot.

ik ben opnieuw gehuwd, heb 2 kinderen (7 en 10 jaar)uit vorig huwelijk en eentje bij mijn huidige vrouw.

We zouden graag op reis gaan met ons allen buiten de shengenzone (azie). Huwelijksfeest bij mijn schoonfamilie.

Met ex doet zeer meoilijk ze wil dit niet ... te gevaarlijk, kinderen te jong ....

De kinderen hebben een reispaspoort maar dat is in haar bezit.

Kan ik zonder haar toestemming toch op reis vertrekken met de kinderen? Hoe raak ik aan de paspoorten? Of kan ik zelf nieuwe aanvragen?

voor alle duidelijkheid ik ben belg, hier geboren en getogen, kinderen ook. enkel mijn huidige vrouw is geen Belgische (maar heeft verblijfsvergunning)

Alvast bedankt voor jullie opinies.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 feb 2015 20:18

even terug naar originele poster: wel belngrijke begripsverwarring uit de weg ruimen: co-ouderschap is met of zonder vonnis tegenwoordig altijd de regel (enkele zeldzame uitzonderingen daar gelaten) dit wil zeggen dat elke ouder gezag kan/mag uitoefenen over zijn kinderen én tijdens zijn verblijftijd mag beslissen hoe die tijd ingevud wordt. Het enige wat wél een rol speelt is de verblijfsregeling en dat je die respecteert. Zelfs als het kind gedomicileerd is bij de andere ouder en je hebt een duidelijk vonnis waaruit blijkt dat je kind op dit ogenblik bij jou mag/kan zijn, kan je op reis gaan met je kind. Gelieve te termen co-ouderschap en verblijdsco-ouderschap niet te verwarren, het veroorzaakt veel misverstanden.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 28 feb 2015 22:14

In dit geval zou ik zo snel een antwoord van ex vragen eerst via mail - na 8 dagen via AS en gewone brief ( die naar elkaar verwijzen).
Indien volledig in uw periode vraag haar de reispas Nu al te bezorgen ( zeker gezien u documenten moet voorleggen aan luchtvaartmaatschappij en reisbureau.
Indien niet volledig in uw periode bespreek dit eerst met uw ex - bij weigering - u doet uiteraard een fair voorstel zie hierboven.
In AS staat dat bij geen antwoord of negatief antwoord u de rechtbank zal laten beslissen of het toegelaten zal worden en verplichte overdracht van reispas.
Obstructie is iets waar de (jeugd)rechter niet mee kan lachen.
Heb zaken geweten waar JRB bevel gaf documenten direct over te dragen op straffe van dwangsom en/of bevelschrift (naar politie) binnen de x dagen.
In een zaak maar dat is al gelden dat de RW nog bestond kreeg de dienst op het paleis ineens opdracht een eenheid op te roepen om moeder te begeleiden naar huis van de zitting om de nodige papieren op te halen.

Terug naar “Echtscheiding”