Wie moet de paspoort aanvragen?

Emmina.Fatone
Topic Starter
Berichten: 1

Wie moet de paspoort aanvragen?

#1 , 07 jan 2016 23:16

Beste,

Mijn vriend heeft een zoon wat hij week om week heeft. (co-ouderschap). We zijn van plan op verlof te gaan in de zomervakantie.
Maar mag mijn vriend dat aanvragen voor zijn zoon of moet de moeder het doen, omdat de zoon de domicilie bij de mama heeft.

Ik heb nog een vraag, hoe kunnen wij zonder problemen op verlof gaan. We hebben al meerdere keren afspraken gemaakt met haar en nadien antwoord de mama mij via sms dat de planning gewijzigd is oftewel de dag ervoor of de dag zelf. Nu willen wij dit niet meemaken als wij op verlof gaan en dat zij weer een heel discussie gaat maken erover of weer de planningen wijzigde. Dus hoe moeten wij dit gaan aanpakken.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana
Berichten: 396

#2 , 08 jan 2016 14:44

Reispas moet aangevraagd worden bij de gemeente waar het kind gedomicilieerd staat, in jullie geval zal dus de moeder zijn die de reispas zal moeten aanvragen.

Hebben jullie geen vaste vakantieregeling? indien niet, dan dringend eentje maken zodat je gerust op tijd je vakantie kan boeken.

Indien een vonnis is met daarin een uitgewerkte vakantieregeling, boek je de vakantie in jouw periode en is er verder geen probleem....

Volstaat de kids ID niet om op vakantie te gaan? Of zijn jullie van plan om buiten Europa te reizen?

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 09 jan 2016 23:09

Zowel voor kids ID als voor paspoort is het de gemeente van domicilie die bevoegd is.
ID en of paspoort moeten steeds worden meegegeven want ze behoren bij de persoon te blijven .
Indien moeder weigert breng de zaak voor de familierechtbank ( jeugd).
Ken een case waar de rechter ter zitting aan de moeder opdracht gaf de papieren direct te gaan halen en naar de rechtbank te brengen... wanneer? wel NU mevrouw ....of was ik niet duidelijk genoeg.

Reclame

Madeliefje35
Berichten: 161

#4 , 10 jan 2016 08:22

Het is zo dat de andere ouder ook de kids-id kan aanvragen bij de gemeente waar het kind woont. Dan moet hij het kind mee hebben en pasfoto op het moment van aanvraag. Daarna zullen de pin-codes wel naar het adres gestuurd worden waar het kind gedomicilieerd is en alleen met deze codes kan de kids-id afgehaald worden. Voor een reispaspoort weet ik niet als dit dezelfde werking is.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 10 jan 2016 23:43

Correct maar ouder waarbij gedomicilieerd moet steeds tekenen.

moonlady
Berichten: 150

#6 , 12 jan 2016 08:24

beide ouders hebben evenveel rechten Franciscus; de andere ouder mag evenzeer het document ondertekenen. Voor reispas krijg je geen codes en kan dus perfect door de andere ouder aangevraagd worden en afgehaald worden. Voor kids-ID komen de codes op het adres waar het kind gedomicilieerd is. Doch, wanneer de ouder de codes niet worden doorgegeven; kan de gemeente aanvraag doen om de codes éénmalig naar het gemeentehuis te laten komen; duurt ongeveer 14 dagen dat de codes dan op het gemeentehuis ter beschikking zijn.

Terug naar “Echtscheiding”