Wijziging domicilie bij echtscheiding waarbij lening nog mee wordt afbetaald

aardbei74
Topic Starter
Berichten: 6

Wijziging domicilie bij echtscheiding waarbij lening nog mee wordt afbetaald

#1 , 02 dec 2015 18:35

Wij gaan scheiden en ik ga volgende week op een appartement wonen. Ik blijf echter mee de lening afbetalen (50/50) van onze gebouwde woning. Kwestie van mijn rechten op de woning niet te verliezen. Inbreng was ook 50/50. Welke gevolgen heeft het echter wanneer ik mijn domicilie verander? Speelt het een rol of ik het nog dit jaar doe of beter wacht tot januari 2016? Moet ik ook de belastingen inlichten dat ik nog mee de lening afbetaal van onze woning om zo mijn belastingvoordeel niet te verliezen?
Wij zijn getrouwd onder wettelijk stelsel.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady
Berichten: 150

#2 , 03 dec 2015 13:07

Uw ex dient bezettingsvergoeding te betalen aan u, van het ogenblik u niet meer gedomicilieerd bent op dat adres. Zolang u kan bewijzen voor de belastingen dat u effectief de hypothecaire lening mee afbetaald; dan kan u de lening blijven inbrengen voor de belastingen. De belasting dient niet verwittigd te worden van uw adreswijziging; ze zien dat op hun computer.

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#3 , 03 dec 2015 14:19

Even een opmerking: die bezettingsvergoeding is geen verplichting het is wat jullie beiden overeenkomen. Het kan alleen een verplichting zijn als het opgelegd is door een vonnis, maar topic starter spreekt hier niet over.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 03 dec 2015 14:29

Neen, maar TS weet blijkbaar ook niet dat hij of zij er recht op heeft. En dat gaat niet over weinig geld.

aardbei74
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 03 dec 2015 16:36

Alvast bedankt voor jullie reacties. Dat van die bezettingsvergoeding had ik ook al gelezen.
Hoe moet ik bewijzen aan de belastingen dat ik de lening nog afbetaal ? Gaan ze daar niet automatisch vanuit, ook al wijzig ik mijn adres?

En bijkomend : tijdstip van verandering domicilie, speelt dat een rol (dit jaar\volgend jaar)?

Dikke merci !!

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 04 dec 2015 11:20

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Art.359.Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen;zie thans art.3.3.2.0.1. 13 december 2013 Vlaamse Codex Fiscaliteit ).

“Artikel 126.§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld. § 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing:...2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden...3° voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen)

“Art.2.9.4.2.1...5° de verkrijger(van het verlaagd tarief ) verbindt zich ertoe :...b) in geval van de aankoop van een woning, dat hij of zijn echtgenoot de inschrijving in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed zal verkrijgen binnen een termijn van drie jaar die ingaat op de datum van de akte van verkrijging, en die inschrijving ten minste drie jaar zonder onderbreking zal behouden...”(13 december 2013 Vlaamse Codex Fiscaliteit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper
Berichten: 4636
Locatie: Diest

#7 , 05 dec 2015 13:01

Wat de belastingen betreft : u moet aan hen niets bewijzen. De bank zal een fiscaal attest afleveren op naam van beide echtgenoten-kredietnemers en dat attest volstaat om uw fiscale aftrek te genieten? In praktijk kan u met uw partner best afspreken om een aparte rekening te openen waar beiden de funding voorzien voor de afbetaling en waar de bank het maandbedrag op domicilieert. Of nog kan u aan de bank zelf vragen op welke interne rekeningen en met welke mededeling u rechtstreeks kan storten Let wel : onderlinge afspraken rond betaling ontslaat geen van u beiden van de hoofdelijkheid en ondeelbaarheid terzake. Met andere woorden : geen van u beiden kan zeggen "ik betaal de helft en zij betaalt de helft". Als er een wanbetaling zou plaatsvinden zal de bank beide partijen aanspreken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

aardbei74
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 07 jan 2016 11:16

Welke gevolgen heeft dit op fiscaal vlak ? Wederhelft beweert nl dat ik fiscaal voordeel heb zolang ik op oud adres gedomicilieerd sta maar ondertussen al ergens anders woon en daar een huurcontract heb afgesloten. Pas wanneer ik mijn domicilie zou overzetten naar nieuwe woonst valt dat fiscaal voordeel weg. Wil dit zeggen dat ook al betaal ik de lening nog mee af en sta ik ergens anders gedomicilieerd, ik niet langer kan genieten van belastingvoordeel voor het afbetalen van een hypothicaire lening?

Terug naar “Echtscheiding”