Tegenstrijdigheid ivm betreden ex echtelijke woonst

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

Tegenstrijdigheid ivm betreden ex echtelijke woonst

#1 , 30 jul 2015 15:29

Ik woon samen met mijn partner in de voormalige echtelijke woonst van hem en zijn nu ex - vrouw. Dit pand staat sinds enkele maanden te koop en van de notaris mag m'n vriend zijn ex vrouw aanwezig zijn wanneer er iemand komt bezichtigen. Doch, zij is degene die vertrokken is, ze zijn beide door het gerecht opgelegd (en dit vonnis is nog geldig), dat zij niét bij elkaars woonst in de buurt mogen komen en toch wilt zijn ex, omdat ze toegestaan wordt van de notaris, de rondleiding hier in huis geven als er mensen komen bezichtigen.
Ik wil dit niet, dat ze beneden in de zetel zit en haar mond open doet als er vragen zijn over het huis zelf, daar kan ik mee leven, maar ik wil niét dat zij de potentiele koper de rondleiding geeft. Ik woon hier, dit is nu MIJN prive en ook al staat ze op de akte als mede eigenaar: gezien dat de rechter haar verboden heeft de oonst te betreden, heeft zij zich daar aan te houden, toch?

Overigens is de notaris ook erg onbeleefd naar mijn partner toe. die vindt dat mijn partner maar te zwijgen heeft en te luisteren heeft naar wat zij zegt, doet hij dat niet dreigt ze met openbare verkoop.
Verder is hier ook een folder in de bus gevallen van een immokantoor, maar ik denk dat we niet kunnen overstappen van notaris naar immobilien kantoor, gezien de notaris toegewezen is door het gerecht?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Troetelbeertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 30 jul 2015 15:36

De notaris heeft hier NIETS over te zeggen.
Er is nergens een wet die zegt dat alle eigenaars aanwezig moeten zijn bij een rondgang.
Het is logisch dat de persoon die er woont aanwezig is bij een rondgang. bij een huurhuis gebeurt het ook vaak genoeg dat de eigenaar er niet is, maar de immo met de huurder en nieuwe potentiële huurder de rondgang doet.
Als er 50 kandidaten zijn, moet zij er 50 keer bij zijn?

Haar domicilie staan er toch niet meer, neem ik aan?
Jij en je vriend beslissen wie er binnen komt; het is jullie gezinswoning; dus je kan haar gerust de toegang verbieden.

Neen, als de notaris toegewezen is door het gerecht, kan je inderdaad niet meer overstappen naar een immo.
Ik zou wel de notaris eens op zijn plaats zetten; zij heeft over zulke dingen niet te beslissen.

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 30 jul 2015 16:07

ik dacht al zoiets, dat die ex hier niets te zoeken heeft, haar domicilie staat hier idd al enkele jaren niet meer, dus... En gezien de rechter beslist heeft dat de ex - gehuwden niet in elkaars woning binnen mogen, heeft ze hier dus idd niets te zoeken...
Alleen jammer dat ze het dan uitwerkt op een ander gebied (kinderen), wanneer ze haar zin niet krijgt.

Dat van die immo: Dat had ik ook al gedacht, wou hierover ook bevestiging.

Bedankt, dit is zeer nuttig geweest voor me. Ik ga vriend nu aanmoedigen om contact te nemen met advocaat. Maar gezien hij in overgang van de ene naar de andere is, omdat de 1e niets meer deed voor hem/zijn lopende gerechterlijke kwesties en de andere dus officieel nog niet in dienst is voor hem, vrees ik dat het in dovemams oren terecht komt... En bij die notaris al helemaal, want als die terecht gewezen wordt, begint die met vanalles te dreigen. En ik ben 'maar"de vriendin, dus als ik iets ga zeggen is dat olie op 't vuur ook... :(

Reclame

eylis
Berichten: 8849

#4 , 30 jul 2015 17:09

Als je vriend eveneens wenst dat zijn ex jullie gezinswoning niet betreed, is het zeer eenvoudig. Bij de volgende bezoekrondgang van potientiele kopers houdt je vriend een exemplaar van het vonnis (waarin de rechter het toegangsverbod communiceert) bij de hand. Wanneer de bezoekers de woning betreden overhandigt je vriend dit exmplaar aan de notaris, leest rustig het vonnis voor en meldt dat indien zijn ex uitzondering op dit vonnis wenst, zij zich tot de betreffende rechtbank moet wenden. Dat, indien zij zich toch toegang verschaft tot de gezinswoning dit voor het gerecht als wederrechtelijk wordt beschouwd én huisvredebreuk. Indien zij hardnekkig probeert binnen te komen, bel je de politie.

duma
Berichten: 2871

#5 , 31 jul 2015 09:45

Met wat kan die notaris dreigen?
Die heeft toch een duidelijke opdracht gekregen van de rechtbank neem ik aan?
Die moet dan ook niets meer en niets minder doen dan DAT.

eylis
Berichten: 8849

#6 , 31 jul 2015 13:10

even off-topic duma, maar ik merk wel meer dat notarissen nbeetje buiten hun wettelijke bevoegdhedenboekje gaan....vaak gaat het om onduidelijke of onvolledige informatie. De vraag naar meer transparantie over de job is zeker nodig.

Troetelbeertje
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 31 jul 2015 15:14

Dreigen met een openbare verkoop, Duma. Huis staat te koop sinds 19 mei 2015, wat dus 2,5 maand is. Zelf zei ze dat een verkoop gemiddeld (!) 5 maanden duurt. Er staan huizen soms een jaar en langer te koop, maar het hing haar nu al de keel uit, want mijn partner zou niet meewerken en onbeleefd en agressief zijn...?
Al bij al vind ik dit nogal naar racisme ruiken, gezien mijn partner niet over een Belgische nationaliteit beschikt. en gaan verkondigen dat iemand agressief is omdat die persoon van gevechtssporten houdt, gaat er óók nogal over... O.o
Maja, partner durft niet (teveel) tegenspartelen uit vrees dat zijn ex zich dan gaat wreken via de kinderen/bezoekrecht...

Overigens, Duma, de notaris komt niet mee als er huisbezoeken zijn... Zwaaien met het vonnis helpt dus niet meteen op die manier. Ik heb zelf veel zin om die notaris aan te schrijven/te melden bij de juiste instanties, maar sta eigenlijk met mijn rug tegen de muur, of ik krijg weer een hoop gelul over me uit van hem en gezien ik zelf ook heel wat dingen aan mijn hoofd heb op privé gebied, heb ik geen zin in extra gelul... al brengt die ex van m'n partner dat dus eigenlijk wel met zich mee :O *Zucht*

duma
Berichten: 2871

#8 , 31 jul 2015 15:54

De notaris kan m.i. niet beslissen over een openbare verkoop. Enkel de rechtbank. Wat staat er juist in dat vonnis?

De notaris moet er inderdaad ook niet bijzijn bij een huisbezoek (ze zouden anders nogal wat werk hebben), maar de ex zal er dus ook niet bijzijn.
Als de ex voor de deur staat, weiger je haar toegang.
Als ze vervelend doet, bel je de politie en zeg je dat er iemand kabaal staat te maken voor je deur en dat je schik hebt voor een inbreker.
Zorg dat je het vonnis en best ook een kopie ervan bij de hand hebt.

De kinderen en bezoekrecht staat los onroerende goederen e.d.; is er op dat vlak ook nog geen vonnis? Ze zijn toch al lang uit elkaar.

eylis
Berichten: 8849

#9 , 31 jul 2015 16:13

inderdaad, je laat de ex gewoon niet binnen. Want als je dat wel doet, schep je zelfs het precedent dat je ondanks het vonnis toch de ex binnen laat. Dat is niet logisch.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 31 jul 2015 17:15

De provinciale kamer van notarissen aanschrijven over diens gedrag kan wonderen verrichten.

fenerus
Berichten: 184

#11 , 02 aug 2015 01:17

De provinciale kamer van notarissen aanschrijven over diens gedrag kan wonderen verrichten.
Er bestaat ook al iets als de ombudsman voor notarissen.
Kamer aanschrijven kan ook.
Of wel een tweede notaris nemen.

Ingeval van gerechtelijke vereffening, rechtbank verzoeken een andere notaris-vereffenaar aan te stellen.

Terug naar “Echtscheiding”