onderhoudsgeld

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

onderhoudsgeld

#1 , 31 dec 2014 15:10

Ik heb een vraagje,

een collega van mij is 34 jaar getrouwd, nu heeft haar man haar bedrogen met een andere vrouw. Hij heeft dat toegegeven en is nu tijdelijk ergens anders (alleen) ingetrokken in een huurhuis. Ze hebben samen een eigendom, waar mijn collega nu nog verblijft.

De man van mijn collega heeft een heel goed verdiende job als ambtenaar, mijn collega werkt part time. Ze hebben geen kinderen meer ten laste.
Er is nog geen enkele overeenkomst ivm het huis, nog het financiele, de rekeningen zijn voor het moment nog van beide partijen, daar komen de wedde op en wordt ervan geleefd.

Indien ze samen aan tafel zitten, kan mijn collega dan onderhoudsgeld vragen, daar ze maar een part time job heeft ? Zij beweert dat ze via een juridische info heeft gehoord dat ze enkel, indien ze haar man kan betrappen op overspel, een onderhouduitkering kan eisen.

Ik betwijfel dit ten zeerste.... bestaat zoiets nog, je man doen betrappen op overspel ?

groetjes
V

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 31 dec 2014 16:16

Je kan steeds je man laten betrappen op overspel en dit kan inderdaad reden zijn om je collega onderhoudsgeld toe te kennen (ALS ook de inkomens ver uit elkaar liggen).
Wat niet meer bestaat is scheiding door schuld, wat vroeger wel nog het geval was.

Echter, aangezien haar ex al verhuisd is en blijkbaar een huurcontract heeft en de betrapping nog moét gebeuren, kan en zal haar ex argumenteren dat ze reeds feitelijk gescheiden leefden. Het is en blijft overspel, maar de rechter kan door die laattijdige betrapping wel meegaan in dat verhaal.

Er zijn ook nog andere dingen die meetellen: waarom werkt ze parttime? kan ze full time gaan werken? ...

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 31 dec 2014 16:39

Ze kan misschien beter snel full time gaan werken, want ik las hier ooit dat indien men getrouwd was met een ambtenaar, men geen aanspraak kan maken op (een deel van) zijn pensioen zolang hij nog leeft. En een part time pensioentje is nu ook niet zeer veel.

Indien men in de privé werkt en de man op pensioen is gegaan, kan de gescheiden echtgenote een deel van het gezinspensioen verkrijgen. Bij een ambtenaar kan dat blijkbaar enkel na zijn overlijden.

(Financieel gezien had ze manlief beter zijn gang laten gaan, maar zelf de vruchten blijven plukken).

Reclame

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#4 , 31 dec 2014 17:29

Je kan steeds je man laten betrappen op overspel en dit kan inderdaad reden zijn om je collega onderhoudsgeld toe te kennen (ALS ook de inkomens ver uit elkaar liggen).
Wat niet meer bestaat is scheiding door schuld, wat vroeger wel nog het geval was.

Echter, aangezien haar ex al verhuisd is en blijkbaar een huurcontract heeft en de betrapping nog moét gebeuren, kan en zal haar ex argumenteren dat ze reeds feitelijk gescheiden leefden. Het is en blijft overspel, maar de rechter kan door die laattijdige betrapping wel meegaan in dat verhaal.

Er zijn ook nog andere dingen die meetellen: waarom werkt ze parttime? kan ze full time gaan werken? ...

Ze werkt al 23 jaar part time, omdat haar job moeilijk te combineren valt met ander werk, gezien het uurrooster ....ze heeft dus al een serieus aantal jaren dienst, en omdat zomaar op te geven voor ander werk. Ze heeft geen diploma, maar heeft wel door de jaren dienst, een aangename, sociale job.
De inkomens van man en vrouw liggen wel heel ver uiteen.

De man heeft dus, om efkes te boel te laten koelen, ergens een huisje kunnen huren van een vriend ....maar ontwijkt telkens de vraag om aan tafel te gaan zitten, en het één en ander op papier te zetten. Mijn collega heeft daar al meermaals op aangedrongen, maar hij heeft nu vooral tijdgebrek. Hij gaat dus nog, volgens het hem past, langs bij zijn huis, wanneer hij daar zin in heeft. Hij slaapt daar niet, dat is het verschil. Het is verschrikkelijk lastig voor mijn collega dat ze niet weet waar ze staat, of wat er haar te wachten staat, want hij ontwijkt elke vorm van communicatie hieromtrent.

grt

Terug naar “Echtscheiding”