wat na de studies ?

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

wat na de studies ?

#1 , 06 jul 2014 10:34

hallo,

De dochter van mijn vriend is nu afgestudeerd, dit na vijf jaar. Hij heeft geen contact meer met zijn ex vrouw, enkel als het gaat over iets "die moet betaald worden". Hij hoort nu en dan zijn dochter over de telefoon. Normaal moet hij verder onderhoudsgeld betalen zolang zijn dochter geen eigen inkomen heeft.

De hamvraag is nu, hoe kan hij dit weten, zijn ex vrouw zal dit zeker niet aan zijn neus hangen, want hoe langer ze ieder maand betaald krijgt, hoe beter ..... en ze zou ook wel eens kunnen vragen aan haar dochter om dit zolang mogelijk te verzwijgen ...

Mijn vriend heeft contact opgnomen met de dienst die de uitkering voor kinderbijslag betaald met de vraag of zij iets laten weten in geval er geen kinderbijslag meer wordt uitbetaald, maar het antwoord was negatief, en dit voor de privacy van de moeder ....

Moet hij dan gewoon maandelijks doorbetalen, zolang hij niets hoort, of zeker dit nog één jaar, want dan kan zijn dochter wel werkeloosheidsuitkering trekken ...ingeval ze nog geen werk heeft ...(voor het moment heeft ze een vakantiejob)

mvg

V

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8851

#2 , 06 jul 2014 10:51

Heel eenvoudig: uw vriend stuurt een aangetekend schrijven naar de moeder én ook eentje naar zijn meerderjarige dochter met de volgende vermelding:
Gezien onze dochter met vrucht afgestudeerd is en miijn onderhoudsverplichting wettelijk loopt tot wanneer zij uitkeringsgerechtigd is of een inkomen verwerft, vraag ik me per kerende haar (werkloosheids)status te staven met de nodige documenten (afschrift van werkloosheidsinstelling met startdatum uitkeringen). Gezien ik de gegevens momenteel niet in mijn bezit heb, kan ik niet inschatten of ik wel of niet wettelijk onderhoudsplichtig ben. Momenteel staak ik de uitkeringen gezien de onduidelijkheid van haar status. Van zodra ik de officiele gegevens in mijn bezit heb, herneem ik de betalingen met eventuele terugwerkende stortingen voor de gederfde periode.

Je vriend neemt best ook eerst telefonisch en rustig contact op met zijn dochter om het even uit te leggen. Wellicht begrijpt ze wel de situatie. Hij kan telefonisch ook uitleggen dat ingeval ze werk heeft (vakantiejob telt nog niet mee) ze hem dat best laat weten, want als de moeder nog onwettelijk onderhoudsuitkeringen ontvangt van hem terwijl de dochter al werkt, dat een ernstig vervelend juridisch staartje kan krijgen. (lees: alles ineens met terugwerkende kracht moeten terugbetalen + boete)

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 06 jul 2014 13:19

Heel eenvoudig: uw vriend stuurt een aangetekend schrijven naar de moeder én ook eentje naar zijn meerderjarige dochter met de volgende vermelding:
Gezien onze dochter met vrucht afgestudeerd is en miijn onderhoudsverplichting wettelijk loopt tot wanneer zij uitkeringsgerechtigd is of een inkomen verwerft, vraag ik me per kerende haar (werkloosheids)status te staven met de nodige documenten (afschrift van werkloosheidsinstelling met startdatum uitkeringen). Gezien ik de gegevens momenteel niet in mijn bezit heb, kan ik niet inschatten of ik wel of niet wettelijk onderhoudsplichtig ben. Momenteel staak ik de uitkeringen gezien de onduidelijkheid van haar status. Van zodra ik de officiele gegevens in mijn bezit heb, herneem ik de betalingen met eventuele terugwerkende stortingen voor de gederfde periode.

Je vriend neemt best ook eerst telefonisch en rustig contact op met zijn dochter om het even uit te leggen. Wellicht begrijpt ze wel de situatie. Hij kan telefonisch ook uitleggen dat ingeval ze werk heeft (vakantiejob telt nog niet mee) ze hem dat best laat weten, want als de moeder nog onwettelijk onderhoudsuitkeringen ontvangt van hem terwijl de dochter al werkt, dat een ernstig vervelend juridisch staartje kan krijgen. (lees: alles ineens met terugwerkende kracht moeten terugbetalen + boete)
Dank voor het advies, groetjes V

Reclame

wimstaring
Berichten: 2

#4 , 26 jul 2014 16:25

Goedendag
Mijn zoon heeft zijn Masters thesis ingeleverd (en zal officieel in september afstuderen). Hij gaat vanaf september direct aan de universiteit anderhalf jaar "doctoraal bursaal" doen, en krijgt daarvoor een inkomen dat boven de 1.000 euro netto in de maand gaat liggen. .
Mag ik vanaf septemberr stoppen met alimentie en betaling helft bijzondere kosten aan mijn ex-vrouw ?
Weet iemand hoe dit praktisch werkt ?
Dank u vriendelijk voor de hulp
Wim

wimstaring
Berichten: 2

#5 , 26 jul 2014 16:29

Beste
Mijn kinderen zijn 21, 20 en 17, en mijn ex-vrouw woont nog in de echtelijke woonst.
Nu zegt onze notaris dat mijn ex-vrouw "vanwege het feit dat zij in de echtelijke woonst woont", het perferentieel recht heeft de woning in te kopen.
De notaris wil dat ik nu een document teken waarop staat dat ik akkoord ben met dat de notaris een onafhankelijk taxateur aanwijst die de schatting zal doen, en ik moet op voorhand verklaren akkoord te zijn met die taxatie. Mijn ex-vrouw zou bij die taxatie aanwezig mogen zijn (ik niet) en mogen wijzen op eventuele verborgen gebreken.
Kan iemand zeggen of dit de normale gang van zaken is. Het lijkt mij logisch, dat we beide een schatting laten doen, en vervolgens bekijken wie er het meeste geld voor over heeft om de woning in te kopen. Dat lijkt mij veel eerlijker. Wat denkt u ?
Dank u, mvg, Wim

eylis
Berichten: 8851

#6 , 26 jul 2014 22:41

wimstaring, geen post kapen van iemand anders: maar zelf een nieuw item starten: en best twee verschillende ook. Anders word dat hier heel ingewikkeld om op te antwoorden...

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

#7 , 29 jul 2014 13:04

wimstaring, geen post kapen van iemand anders: maar zelf een nieuw item starten: en best twee verschillende ook. Anders word dat hier heel ingewikkeld om op te antwoorden...
Dit lijkt mij inderdaad beter eylis, anders wordt dit te ingewikkeld :wink:
groeten v

Terug naar “Echtscheiding”