Uit elkaar onderhoudsgeld en alimentatie voor kinderen

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

Uit elkaar onderhoudsgeld en alimentatie voor kinderen

#1 , 17 dec 2013 05:49

Eerst even de situatie schetsen:
Wij zijn dit jaar 22 jaar getrouwd met 3 prachige kinderen.
September komt mijn vrouw vertellen dat ze reeds 3 jaar een relatie heeft en enkele weken nadien trekt ze ook bij hem in.
Begin december wijzigt ze haar adres naar zijn adres en woont ze dus officieel bij hem.
Samen hebben we een huis waar ik nu woon met de drie volwassen kinderen (zoon: 22 jaar werkloos 400 euro stempelgeld, dochter: 20 jaar studerend aan de hoge school, zoon: 19 jaar leren en werk 650 euro per maand).
Mijn jaarlijks inkomen is 30000 euro belastbaar mijn vrouw had 15000 belastbaar. Maar heeft haar werk in september opgezegd en is nu werkloos/interim.
Ik vermoed dat ze haar werk heeft opgezegd om onderhoudsgeld te kunnen krijgen.
De woning kost mij ongeveer 530 euro hypotheek per maand die ik nu verder afbetaal
Verder hebben we ook nog een huisje in Frankrijk dat we aan het opknappen zijn, hier betaal ik 300 euro hypotheek per maand voor.
Waarschijnlijk zal het huisje in Frankrijk verkocht worden en blijf ik wonen in ons huis met de kinderen.
De huizen blijven (voorlopig toch) ons beider bezit.
Ik vermoed dat ze nu onderhoudsgeld voor haar zal eisen en ook huurgeld voor de woning.

Dit zijn mijn vragen:
- Kan zij volgens deze situatie huishoudgeld vragen: ze woont samen met iemand die ook een inkomen heeft, zelf heeft ze ook een inkomen (gewerkt en nu stempelgeld/interim) en tenslotte heeft zij mij vrijwillig verlaten om een nieuw leven te beginnen.
- Hoeveel huur kan zij vragen voor het huis dat ik betrek en kan ik dan de helft van de kosten in rekening brengen (hypotheek, verzekeringen, herstellingen enz) tenslotte is zij nog steeds mede eigenares.
- Kan ik dan ook eisen dat zij ook nog meebetaald voor het huisje in Frankrijk tot het verkocht is (spijtig genoeg)
- Kan ik eisen dat ze ook voor de kinderen betaald?

Alvast bedankt en moest er nog meer info nodig zijn laat maar weten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo
Berichten: 171

#2 , 17 dec 2013 07:03

Zolang u getrouwd bent, moet u samenwonen.
uw vrouw kan niet zo maar haar adres wijzigen.
Daarvoor moet u naar de vrederechter (die eventueel ook over alimentatiegeld, enz. zal beslissen).

Kali
Berichten: 766

#3 , 17 dec 2013 07:10

Laat een betrapping op overspel doen, in dat geval wordt het voor haar zeer moeilijk om nog persoonlijk onderhoudsgeld te vragen...

Vrederechter voor al de regelingen met betrekking tot financiën ...

Reclame

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#4 , 17 dec 2013 19:12

Vrederechter, betrapping: ik zie dat echt niet zitten, ik zou alles zo deftig mogelijk willen oplossen.
Ik wil er echt geen ruzie over.
We hebben 3 kinderen samen, ik wil ten alle tijde ruzies vermijden daar word niemand beter van.
Ik zou gewoon eigenlijk willen weten wat ik kan doen als er toch ruzie van komt en waar ik dan recht op heb.
Ik denk niet dat ik ze moet laten betrappen, haar adres is daar dat zal toch genoeg bewijs zijn dat ze ergens anders woont.

Ik heb nog een extra vraag die misschien niet thuishoort op dit forum, maar weet iemand of wij nu elk een eigen belastingsbrief krijgen nu we een verschillend adres hebben

alvast bedankt voor jullie antwoorden

alicem
Berichten: 176
Locatie: gent

#5 , 18 dec 2013 09:15

het jaar van de feitelijke scheiding moet je nog samen belastingen indienen, maar je kan eventueel aparte belastingsbrieven aanvragen en dan zal de belastingsdienst ze samenvoegen.

geert63
Berichten: 2

#6 , 18 dec 2013 22:22

Hallo,
Zelf zat ik tot voor enkele maanden in bijna soortgelijke situatie.
1. Ik heb de indruk dat je ook mijn mening iets deelt en een echte vechtscheiding wil vermijden.
Voor de kinderen die NU nog ten laste zijn moet je zeker en vast kinderalimentatie vragen. Hiervoor is het ( naar mijn weten toch) zo dat je max 5 jaar kan terug keren. als ze jou 5 jaar "gratis" in het huis laat wonen en verdeling rekt. kan je zelfs geen aanspraak meer maken op kinderalimentatie en zou ze het recht hebben op de helft van de verhuurwaarde van het huis. Juridisch zou dit 2,5 a 3 procent zijn van de waarde van het huis. ( wel prijs van de dag).
Bij een EOT wordt gerekend de persoon in huis blijft de lening verder af betaalt, volledig, wat betekent helft lening is voor de inwoner en andere helft is als huur voor degene die vertrok. moet wel op papier staan bij notaris.
Wat de alimentatie voor je ex betreft.... ander paar mouwen is dit. Mijn ex vroeg ook alimentatie. trek je stoute schoenen aan en ga naar dienst bevolking in stadhuis. vraag er bewijs van woonst aan. van jou, dan die van haar. bewijs van woonst van andere persoon geven ze meestal niet zomaar. als ze tegen stribbelen pak je gsm en zeg je jou advokaat zal bellen en hem door geven aan hen. ( deed ik ook zo en ik kreeg direkt).
Als je die bewijs van woonst hebt van haar, en haar nieuwe partner woont daar ook. (officieel). kan dit gelinkt worden. vraag daar ook bewijs van en de kous is af. Dan ben je af van ALLE partneralimentatie.
De rechtbank zegt je met ALLE mogelijke middelen dit mag aan tonen.
Als die man zijn domicilie ergens anders zou zijn bestaat er maar één middel om van partneralimentatie af te geraken en dit is haar laten betrappen. al zitten we in 2013 wel met schuldloze echtscheiding, toch blijven er zaken die het recht op partneralimentatie verhinderen en dit is dit. ( genoemd grove belediging).
kort samen gevat. Aan kinderalimentatie mag niemand ontsnappen. we wilden ze en we moeten hen verzorgen ook.
als ex met iemand samen woont vervalt haar recht op partneralimentatie. te bewijzen met alle mogelijke middelen.
Zolang jij woont in het huis van JULLIE samen ben je haar helft van verhuurwaarde huis schuldig.

geert63
Berichten: 2

#7 , 18 dec 2013 22:36

hallo,
nog dit.
Hier kan ik enkel spreken over mijn geval. De rechter in kortgeding sprak enkel uit over alimentatie voor haar en kinderen en niks over afbetaling huis. dus voor voorlopige maatregelen betaalde ik voor kids en haar en huur mijn huis en daarbovenop om niet op zwarte lijst te komen ook nog afbetaling huis.
Wat je extra huisje betreft. weet niet op wie zijn naam dit staat. dit is een ondeelbare schuld als je lening hebt. wat betekent, als jij niet af betaalt en zij ook niet je met beide op zwarte lijst komt.
mss best in de mate van het mogelijke overeen te komen. want een rechtbank is onvoorspelbaaren doet hierover zover ze kunnen geen uitspraken over.
Vechtscheiding proberen te vermijden hoor. Daar zijn de 2 winnaars de Advokaten. rest zijn verliezers.

Franciscus
Berichten: 38652

#8 , 18 dec 2013 22:40

Allemaal eens lezen:
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... oudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;

yves111
Topic Starter
Berichten: 45

#9 , 19 dec 2013 05:02

@Geert63 bedankt voor je verduidelijking dit helpt me wel vooruit.
Dit Weekend gaan we samen even overleggen hoe we dit gaan aanpassen maar met deze info weet ik toch al iets waar ik kan over praten.
Voor mij is het inderdaad nodig dat er een juiste oplossing komt voor ons maar zeker ook voor de kinderen.
@Franciscus ik ga al die links eens uitpluizen.

Allemaal alvast bedankt en meer info is uiteraard nog steeds welkom

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 dec 2013 08:41

“Art.223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is...De vrederechter kan ondermeer aan een der echtgenoten verbod opleggen om, voor de tijd die hij bepaalt, eigen of gemeenschappelijke roerende of onroerende goederen, zonder de instemming van de andere echtgenoot, te vervreemden, te hypothekeren of te verpanden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen(voor vrouw en kinderen) en een verblijfsregeling opleggen inzake de kinderen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U KAN in principe dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).

“Art.301... § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, KAN de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de BEHOEFTIGE echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...”(B.W.).Lees zelf dit volledige artikel.

Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen,ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid beheerst door het gemene recht...De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschiktԬ[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422].

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten...Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”