Financieel niet sterk, en geen onderhouds uitkering

helpen
Topic Starter
Berichten: 15

Financieel niet sterk, en geen onderhouds uitkering

#1 , 10 okt 2013 10:58

Hallo

Ik ben nog wettelijk getrouwd, maar wel feitelijk gescheiden sedert 02-08/2013
Ik heb pas een rekeningnummer geopend, deze maand aangezien het andere rekeningnummer wel wat inkomsten heeft en ik dit ga stop zetten, maar heb begrepen op een uitkering aan te vragen vragen ze enkel dat het kinderbijslag op dat rekeningnummer moet gestort worden en dat er verder geen inkomsten moeten zijn op recht te hebben op een leefloon, mijn vraag is: Ik heb het rekeningnummer pas geopend, kan ik daar mee stappen naar het OCMW of moet het de laatste 3 maanden bevatten?
Ik krijg niets van mijn man op dit moment, onze kinderen zijn geplaatst uit huis en ik krijg enkel het forfataire kinderbijslag van €60 per kind, dat komt om €180 p/maand, hoe kan ik de uitkering aanvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis
Berichten: 184

#2 , 18 okt 2013 21:22

Dat rekeningnummer is totaal niet van belang voor je aanvraag an sich. Dat van die 3m zal wss te maken hebben met het feit dat op die manier de MW zicht heeft op de historiek van de rekening (vaste kosten en inkomsten).
Belangrijk is vooral waar je nu woont, hoe is je feitelijke gezinssituatie nu? Kinderbijslag is niet van belang, maar ivm die plaatsing, bedoel je dan een pleeggezin? Wordt die KB dan niet overgezet?
Eveneens van belang is dat je je rechten uitput: bvb onderhoudsgeld, aanvraag naar werkloosheid, ...
Heb je al stappen gezet naar een definitieve scheiding bij een advocaat? Zeker van belang voor het OCMW.

Ik stel voor dat je langs gaat naar de sociale dienst van het OCMW gaat van je feitelijke verblijfplaats en je situatie uit de doeken doet.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 20 okt 2013 17:19

Zijn er bijzondere maatregelen getroffen bij de vrederechter
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

helpen
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 22 okt 2013 11:56

Dat rekeningnummer is totaal niet van belang voor je aanvraag an sich. Dat van die 3m zal wss te maken hebben met het feit dat op die manier de MW zicht heeft op de historiek van de rekening (vaste kosten en inkomsten).
Belangrijk is vooral waar je nu woont, hoe is je feitelijke gezinssituatie nu? Kinderbijslag is niet van belang, maar ivm die plaatsing, bedoel je dan een pleeggezin? Wordt die KB dan niet overgezet?
Eveneens van belang is dat je je rechten uitput: bvb onderhoudsgeld, aanvraag naar werkloosheid, ...
Heb je al stappen gezet naar een definitieve scheiding bij een advocaat? Zeker van belang voor het OCMW.

Ik stel voor dat je langs gaat naar de sociale dienst van het OCMW gaat van je feitelijke verblijfplaats en je situatie uit de doeken doet.
Het rekeningnummer is wel van belang, want ze willen de laatste 3 maanden inkomsten zien en die heb ik. Dus dan heb ik ook geen recht op een leefloon.
Kunnen ze de vorige aanvraag van het leefloon in een andere woonplaats allemaal nachecken?

Artis
Berichten: 184

#5 , 23 okt 2013 19:59

Dat rekeningnummer is totaal niet van belang voor je aanvraag an sich. Dat van die 3m zal wss te maken hebben met het feit dat op die manier de MW zicht heeft op de historiek van de rekening (vaste kosten en inkomsten).
Belangrijk is vooral waar je nu woont, hoe is je feitelijke gezinssituatie nu? Kinderbijslag is niet van belang, maar ivm die plaatsing, bedoel je dan een pleeggezin? Wordt die KB dan niet overgezet?
Eveneens van belang is dat je je rechten uitput: bvb onderhoudsgeld, aanvraag naar werkloosheid, ...
Heb je al stappen gezet naar een definitieve scheiding bij een advocaat? Zeker van belang voor het OCMW.

Ik stel voor dat je langs gaat naar de sociale dienst van het OCMW gaat van je feitelijke verblijfplaats en je situatie uit de doeken doet.
Het rekeningnummer is wel van belang, want ze willen de laatste 3 maanden inkomsten zien en die heb ik. Dus dan heb ik ook geen recht op een leefloon.
Kunnen ze de vorige aanvraag van het leefloon in een andere woonplaats allemaal nachecken?
An sich is het niet van belang, maar het geeft wel een financiële historiek weer van je verleden. Nu, je aanvraag dateert van heden. Het verleden is een indicatie en je zal de wijziging van inkomsten moeten kunnen uitleggen. Maar je zal op zich geen leefloon geweigerd krijgen mocht je de voorbije maanden gewerkt hebben (of hebben samengewoond met iemand met een goed inkomen).

Terug naar “Echtscheiding”