Kinderen worden gehoord door jeugdrechter

Peggysue
Topic Starter
Berichten: 5

Kinderen worden gehoord door jeugdrechter

#1 , 08 sep 2013 15:53

Ff een klein introductie: ik ben al 10 jaar gescheiden en de vader had het 2de en 4de weekend vd maand bezoekrecht en de helft vd vakantie's voor zijn 2 dochters.
Ik heb na 4 jaar terug iemand leren kennen ook met 2 kinderen en samen hebben we ook nog een zoontje. Daar de kinderen nooit samen hier waren en voor ons steeds puzzelen was wie er wel en niet was hebben we aan mijn ex( moest nr niemand zien,is alleen) gevraagd om de regeling te veranderen,wat in zijn voordeel was want zou de kinderen dan iets meer zien.
Dat is zo drie jaar goed gegaan tot ik vroeg aan mijn ex om deze regeling officieel te maken en deze beiden te ondertekenen en hij dit weigerde! Waarom weet ik nog steeds niet,ik wou dit wel officieel hebben en heb dan een zaak opgestart via de jeugdrechtbank.
Ik hoopte dat dit een keertje voorkomen was en klaar want het liep toch al 3 jaar zo.
Nu zijn we ondertussen al 3x op de jeugdrechtbank geweest en mijn ex maakt me zwart langs alle kanten! Hij beschuldigd ons van verwaarlozing en kindermishandeling en daardoor kreeg ik ook bezoek vd jeugdbrigade ...waar we glansrijk voor geslaagd zijn!! Ik heb van alles zwart op wit dat wij prima ouders zijn en toch blijft ex zo rot doen en het erge is ...al de leugens die hij verteld,zijn advocaat geloofd die dus allemaal!!!
Nu vroeg de ex dus om de kinderen (ondertussen 12 en 11) te horen en de jeugdrechter heeft dit dus toegezegd. Ik heb dit thuis tegen de kinderen verteld en ze vroegen waarom...omdat u vader meer bezoekrecht wil dan nu,dus eigenlijk week/week....waar ze beiden direkt op antwoorden maar alles is toch goed zoals het nu is????
Ze willen dus geen week/week en de redenen hebben ze me ook gegeven...dan moeten ze kei vroeg door met de bus en tram nr school en dan nog hopen dat ze op tijd zijn,ze kennen niemand waar hun vader woont,ze zien hun vrienden niet,kunnen niet meer met de bus nr school etc......
Nu is eigenlijk mijn vraag: de vader vraagt dus meer,de kinderen worden gehoord en als ze nu expleciet zeggen dat alles goed is zoals het is en ze geen verandering willen, houd de jeugdrechter er dan rekening mee of geeft hij de vader zijn zin??
Daar zit ik een beetje mee

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 sep 2013 16:31

Jeugdrechter zou de kinderen niet vragen, als hij niet zou willen rekening houden met hun mening. Maar let wel op, rekening houden wil niet zeggen dat hij gaat doen wat zij vragen, enkel dat hij hun mening zal meenemen om zijn eindbeslissing te maken, waarbij hij ook naar al de rest zal kijken (bijvoorbeeld verslag jeugdbrigade). Dit is dus geen garantie dat hij u uw zin zal geven.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 08 sep 2013 22:22

Is het sociaal onderzoek ook bij uw ex geweest.
De wet spreekt al enkele jaren over co-ouderschap dus samen alle beslissingen nemen en met voorkeur van bilocatie wat verblijf van de kinderen betreft.
Als voorbeeld:
http://www.f4j.be/doc/pdf/061101_CLB_en ... rschap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 09 sep 2013 00:04

De primaire taak van een Jeugdrechtbank is mijn inziens nog steeds om de belangen van de kinderen te behartigen en te verdedigen.
De situatie van beide co-ouders zou wel eens kunnen gewijzigd zijn na 10 jaren, en daarmede tevens de omstandigheden waarop deze
ongelijke berechtiging werd gevonnist.
Uit tal van dergelijke gevallen, blijkt dat het eerder het financiëel belang is voor de ouders, dat voor dergelijke oplaaiende onmin zorgt,
niet de belangen van de kinderen.
Anderzijds zijn de financiële belangen van beide ouders wel bepalend voor het welzijn van de kinderen en hun band met hun co-ouders.

Stel u zelf even voor dat de JeugdRechtbank tien jaren geleden was overgegaan tot een gelijke berechtiging, hoe zou dit praktisch
zijn invloed hebben gehad op alle gezinsleden? Op de ouder-kind relaties? Op financieel vlak?

Mijn inziens is het aan de Jeugdrechtbank om zich te beraden over:
hoe hun afwijking van een gelijke berechtiging heeft bijgedragen
tot een betere verdediging van de belangen van de kinderen zorgde (ja of neen)

Het antwoord op deze vraag zal wellicht meer doorwegen dan de verklaring van de kinderen.
Immers, indien geen gegronde redenen voor een ongelijke verblijfsregeling bestond, wordt de andere ouder reeds 10 jaren lang gedicrimineerd, zonder daar enige grond voor bestond of bestaat.
Evident dat dit in het voordeel speelt van de ouder waarbij de kinderen het meest verblijven.

Deze discriminatie zou, door een negatieve verklaren van de kinderen; enkel worden onderstreept.
Het zou erop wijzen dat er nooit SAMEN werd beslist binnen het co-ouderschap.
En ook dat is strafbaar volgens de wet...

Om op uw vraag te antwoorden; de Jeugdrechtbank MOET de kinderen horen indien één der partijen daarom eist, maar MOET deze verhoren NIET opnemen in hun beslissing.

Indien de Jeugdrechtbank tot de vaststelling zou komen dat de belangen voor de kinderen beter gediend worden door
een gelijkere verblijfsregeling dan zal zij de vader hiertoe MOETEN machtigen, al was het uit het standpunt van gelijke berechtiging.

Het zwart-maken van de andere co-ouder zou daarin totaal zinloos moeten blijken, echter het is de verblijfsregeling van kinderen en meer bepaald de financiële ongelijkheid, die voor dergelijke oplaaiende onmin zorgt. Waarvan het eerdere vonnis uiteraard de oorzaak vomt...
Handige documenten voor Personenrecht

Peggysue
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 09 sep 2013 12:26

De rechtbank heeft 10 jaar geleden de kinderen aan mij toegewezen en de vader weekendbezoekrecht en vakantie's mede doordat hij s'avonds nooit thuis was en in de weekends ging werken in een discotheek. Meneer had dit verzwegen bij de rechter,maar doordat er getuigenverklaringen waren gevraagd door hem en zijn getuigen niet mogen liegen is de rechtbank erachter gekomen en is beslist dat ze dan bij mij(de moeder) het meest verbleven.

Nu heeft hij tegen de kinderen gezegd hoe hij het ziet en ik zit nu met 2 kinderen die overstuur zijn want hij wil ze volledig weghalen uit hun omgeving. Ze moeten van hem nr een andere school( al hun vrienden kwijt),ze zijn alleen na school tot 20u s'avonds want dan heeft hij pas gedaan met werken,ze moeten s'morgens zelf nr school want hij is al vroeg weg voor zen werk...dus ze zijn meer alleen dan dat ze hun vader meer zouden zien.
Het gaat er gewoon over dat de vader geen onderhoudsgeld meer wil betalen. Dit was ook zo met de oudste zoon vroeger(uit een eerdere relatie) en die heeft hij ook verplicht week/week te komen en dat is amper 1 schooljaar goed gelopen en mede doordat de vader bijna nooit thuis was en hij door mij(stiefmoeder) werd opgevangen en dat kind wou ook liever bij zijn echte mama zijn,wat ik ook begrijp. Na dat schooljaar is de zoon nooit meer nr zijn vader gekomen mede omdat hij hem verplicht had om week/week te komen.

Mijn vraag is gewoon,als de kinderen nu echt aangeven aan de rechter dat ze dit totaal niet zien zitten of de rechter dan toch de vader zijn zin gaat geven??? Ik zal me bij elke uitspraak neerleggen behalve als de kinderen écht niet willen dan zal ik het aanvechten. Ik hoop alleen dat de rechter er dan ook rekening mee houd dat de vader eigenlijk zo goed als nooit thuis is ze op zichzelf zijn aangewezen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 09 sep 2013 12:48

Eventueel de oudste zoon opzoeken en zien of deze een verklaring wil afleggen?

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 09 sep 2013 12:55

Is dat ooit een zaak voorde (jeugd)rechtbank geweest.... dan is er een dossier dat opvraagbaar is.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 09 sep 2013 12:59

Mijn vraag is gewoon,als de kinderen nu echt aangeven aan de rechter dat ze dit totaal niet zien zitten of de rechter dan toch de vader zijn zin gaat geven???
Dat kunnen wij u niet vertellen, u zal gewoon de uitspraak moeten afwachten.

Terug naar “Echtscheiding”