KIDS ID

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

KIDS ID

#1 , 03 aug 2013 10:51

Hoi

Bestaat er een document dat ook kan dienen als Kids ID? Ik moet zijn pas meegeven als de papa of de grootouders (die nu ook een vonnis hebben) komen. Maar krijg hem nooit terug ik moet die telkens bij hen terug gaan halen en dit is ook al een keer via de politie moeten gaan want ik krijg die gewoon niet terug. Het zou handig zijn als ik een formulier had met de informatie die ze nodig hebben? Ook zo met de siskaart...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 aug 2013 11:13

Neen, er bestaat geen vervangdocument. Enige dat u kan doen is telkens ze hem niet terug geven, klacht neerleggen wegens diefstal bij de politie. Wel telkens naar vragen en dit gesprek opnemen, zodat u kan bewijzen dat zij de weigerende partij zijn (en uitschrijven om mee te nemen als u klacht gaat neerleggen).

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#3 , 03 aug 2013 11:32

Ok maar hoe kunnen grootouders nu een kindje op reis nemen op 1 dag?

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 03 aug 2013 13:40

Lijkt me het minste problemen op te leveren dat u een aangifte doet van verlies, en
daarmee een vervanging bekomt. Waarvan niemand het bestaan zal navragen.
Op deze wijze zullen er twee exemplaren aanwezig zijn, en zal men naar uw exemplaar niet
moeten vragen, ten minste niet zolang zij geen administratieve boete oplopen ...

Laat je niet vangen om dergelijke pesterijen mee te spelen, uw zoon verdient dat niet!
Handige documenten voor Personenrecht

pearltjes
Topic Starter
Berichten: 101

#5 , 03 aug 2013 16:59

Dat is ook zo dat mijn zoon dat niet verdient maar hoe hou je het fair he? Ga ik dan blijven moeten knikken bij alles? Ze lachen me nu al uit!!

Ik vind jou oplossing ook wel de beste...

leeuwke1969
Berichten: 311

#6 , 04 aug 2013 09:34

Mijn man heeft in 2011 een reispas aangevraagd voor zijn zoontje dwz mama heeft dat moeten doen omdat zoontje bij haar gedomicilieerd is. Wij zijn die gaan ophalen bij haar op de gemeente en papa heeft die ook betaald. Wij hebben geprobeerd deze reispas bij ons te houden omdat we wisten van zodra hij in haar bezit is, wij deze nooit meer zullen weer zien.
Mama heeft ons wijsgemaakt dat zoontje op reis ging met een tante en toen konden wij niet anders dan de reispas terugbezorgen. Wij vragen nu ook al iedere vakantie om ons deze reispas terug te bezorgen, maar mama is hem nu zogezegd 'kwijt'. Wij zijn dus in de krokusvakantie met het zoontje op reis geweest ZONDER pas en nu gaan wij ook met de auto weg, een paar dagen, ook ZONDER reispas. Moet het zoontje gestraft worden omdat de mama zo'n serpent is ?

Papa is nu in verlof en zal samen met zoontje een nieuwe reispas gaan aanvragen onder het mom dat de vorige verdwenen is, maar wij zullen de mama niet inlichten van dit nieuwe document of wij zijn hem opnieuw kwijt. (tenzij de gemeente het aan de stiefpapa gaat meedelen aangezien hij op de gemeente werkt...... :roll: , het zou de eerste keer niet zijn.... )

Tattie
Berichten: 158

#7 , 22 aug 2013 21:00

een kids id aanvragen ging hier ook niet omdat de codes naar de mama gestuurd werden...daarom vroeg de papa een gewone dure reispas aan en gebruiken we die... sis kaart ligt bij de moeder en krijgen die ook nooit mee daarom heb ik van de ziekenkas zo een vervangdocument waar ik toch mee nr de apotheek kan gaan...

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 22 aug 2013 21:35

Valse aangifte is strafbaar en de zogezegde verloren ID wordt geseind als verloren/ gestolen... kan dus ook gevolgen hebben.

De ouders / grootouders wijzen op de juridische gevolgen van het niet meegeven van de officiële documenten.
Elke maal aangifte doen bij politie wegens achterhouden van de documenten.


Ga desnoods terug naar de rechtbank die kunnen daar niet mee lachen.

PS iets dat meegegeven wordt kan nooit gestolen zijn... eerder misbruik van vertrouwen.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 25 aug 2013 17:47

Aangifte van Verlies, zo politie geen nadere specificaties vraag van dit verlies, heeft niemand het ooit gehad over
'gestolen'.
En duikt de originele kaart plots bij de andere co-ouder op, terwijl jij er diverse malen vruchteloos achter vroeg, dan
zal is een melding van 'verlies' heus geen valse aangifte vormen.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 25 aug 2013 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38617

#10 , 25 aug 2013 18:49

@Lucgescheiden .

Attest heeft als titel verlies/diefstal.
De vraag wordt door de politie ook gesteld dus aangever moet kunnen zeggen of het verlies of diefstal is.
Documenten worden gesignaleerd ... wanneer ze later plots aan een grens opduiken dan heeft de gebruiker of de aanwezige volwassenen wel een probleem.

Daarbij wordt bij lijn weten bijgehouden hoe dikwijls iemand een document 'verloren/gestolen' aangeeft.
U mag gerust zijn als dat enkele malen gebeurd er dan een pertinente vraag zal gesteld worden.

Het is en blijft niet correct want er is geen verlies ... u weet waar het document is nl. bij diegene die het vonnis niet naleven.
Wat het wel is heb ik hierboven beschreven ... en dat is ook de correcte procedure.
Anders blijft men bezig op de foute wijze.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 25 aug 2013 19:01

Mijn inziens is de correcte wijze, degene waar:
- de betrokken overheid (IDkaart) , en de betrokken organisatie (SISkaart) een exemplaar afleveren aan beide verantwoordelijke co-ouders,
ten einde dergelijke kinderlijke problemen te vermijden en zichzelf een hoop zever te besparen.
wat ook de bedoeling zou moeten zijn van het opstellen van procedures, maar ik kan me vergissen uiteraard.

Anderzijds zijn er uiteraard nog enige organisaties die zich hieraan bezondigen. Waardoor de ene co-ouder, en kinderen aan
een serieuze korting reist op het openbaar vervoer, de andere; daar die geen weet heeft van de 'lidkaart' waarop zijn/haar GEZIN recht heeft, de volle pot dient te betalen.
(en neen, ik heb geen naam van enige BOND vernoemd )
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38617

#12 , 25 aug 2013 19:11

Zou inderdaad een oplossing zijn maar de wet voorziet op dit ogenblik één identiteitsdocument per persoon.
SIS kaart zal/zou trouwens binnenkort verdwijnen.
De wet is duidelijk ... documenten dienen de persoon te vergezellen.
Er is een vonnis en dat dient gerespecteerd te worden. De persoon EN zijn officiële documenten dienen overgedragen te worden.

En waarom dient een eenvoudige regel aangepast te worden omdat er een aantal dwarskoppen zijn.
Deze eens confronteren met hun stommiteiten en kinderlijk gedrag lijkt me iets handiger.

eylis
Berichten: 8843

#13 , 25 aug 2013 19:35

ik wil even terugkomen op lidkaarten die korting toekennen aan bijvoorbeeld grote gezinnen of de kortingskaarten voor openbaar vervoer voor grote gezinnen.
EErst even wat info: deze lidkaarten wordt door het gezinshoofd gekocht (die zijn niet gratis hoor) en daarvoor moet je een uittreksel uit de gezinssamenstelling voorleggen.
Dat geldt dus bijvoorbeeld voor gezin A (die een samengesteld gezin vormen met meer dan 2 kinderen)
die korting dient dus om het budget van dat grote gezin een tandje bij te steken.
Maar als de kinderen van gezin A naar hun andere ouder gaan (bij ouder B) waar ze géén groot gezin vormen (omdat er geen andere kinderen zijn) tja, dan geldt strikt genomen die korting niet natuurlijk. De lidkaarten zijn overigens gekocht door ouder A op basis van de samenstelling van zijn/haar samengesteld gezin.
Als de verstandhouding tussen A en B goed is, wel dan gunt ouder A aan ouder B in alle vertrouwen dat die de kortingkaart ook kan gebruiken voor aankopen binnen dat andere gezin, maar strikt genomen is dat een gunst.
Want in de gevallen (als de verstandhouding niet helemaal ok is) - juist - dan verdwij nt die lidkaart gewoon na een overtochtje en komt die niet meer terug naar degene die hem aangekocht heeft.

De ID en SISkaarten vergelijken met gezinskortingkaarten is dus niet helemaal terecht. Want de kaarten worden gekocht door het gezin en zijn niet persoonsgebonden aan het kind.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#14 , 25 aug 2013 19:54

Tja, en waar er een vonnis is dat een ongelijke verblijfsregeling oplegt, gepaard gaande met alle voordelen aan één co-ouder toe te kennen,
wordt dergelijke eenvoudige regel net iets complexer want de dwarskop gaat dit officieel document uitaard beschouwen als een persoonlijk voordeel.

Daar gaat de politie dan een heuse procedure rond voeren, louter omdat de Rechtbank daar niet mee zou lachen????
Zoja, krijg ik sterk de indruk dat we niet ver verwijderd zijn van een heuse politiestaatje!


Eylis, het is niet omdat kinderen door een Rechtbank in een ongelijke verblijfsregeling worden geduwd, dat dit ten koste moet gaan van de andere co-ouder zijn/haar budget. Het feit dat je al dan niet gezinshoofd bent, staat daar los van. Fiscaal blijft de vader perfect gezinshoofd,
en zelfs wanneer hij werkloos is, blijft het kindergeld toegekend worden, welliswaar aan de moeder, op basis van zijn inkomsten.
Maar de door u bedoelde lidkaart wordt wel aan de moeder verzonden, zelfs wanneer vader deze betaalde!

Van enige 'gunst' hoeft er uiteraard geen strake te zijn, daar er co-ouderschap bestaat, en vader aldus evenzeer voor de belangen van zijn kinderen dient in te staan, zijn korting is aldus van wezelijk belang, ook al bestaan er nog rechters die weigeren dat in te zien.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38617

#15 , 25 aug 2013 20:19

@lucgescheiden : wat je zegt is natuurlijk niet onjuist.
Ik weet ook dat er veel slechte vonnissen zijn.
Ik weet ook dat de regelgeving (nog) niet perfect is en dat er vele gaten in zijn.
Maar, de enigste manier, volgens mijn bescheiden mening en ervaring is, zulke zaken systematisch en correct aan te pakken met oa gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden.
Waar geen speld tussen te krijgen is. Stap voor stap en bij de correcte rechtbanken.

Dus geven de ID en of paspoort niet mee .... PV politie strafbare feiten ...& kortgeding bij de bevoegde rechtbank met dwangsom.

Terug naar “Echtscheiding”